Storend geluid PC

Status
Niet open voor verdere reacties.

amsterdammer200

Gebruiker
Lid geworden
2 jun 2004
Beste helpers

Hopelijk kuniemand me helpen.
Ik heb pas een nieuwe PC aangeschaft, een Intel pentium 4 3,4 Ghz/800 Mhz 2 x 160 Gb en alles erop en eraan. Een snelle dus.
Maar nu het probleem: Hij doet het verder prima, maar het probleem is dat de cooler(denk ik, heb er weinig verstand van) nogal een storend geluid maakt.
Ik heb al kontakt gehad met de zaak waar ik hem gekocht heb, maar die heeft weinig oplossing.
Volgens hun komt het door de 3,4 GHz !?Met een 3.0 zou het geluid weg zijn.
Er is al een betere coolere en fan ingezet, maar gezoem geluid blijft helaas.
Ook heb ik al een zijkant van de kast eraf gehaald, maar geluid is nog steeds aanwezig.
Ik zou graag een zo stil mogelijke PC willen hebben.
Mijn oude PC is geruisloos.Zeker in vergelijking met de nieuwe.
Heb jij nog een optie of idee hoe ik dat geluid kan wegnemen of verminderen.
Met dank voor jullie moeite:
Groet:
Amsterdammer

De pc's van drie tot vijf jaar terug haden lang niet zoveel hardware. Vandaag de dag vraagt de hardware steeds meer van de voeding vandaar dat er steeds zwaardere voedingen worden ingebouwd. Het kan dus inderdaad de voeding zijn die dit storende geluid maakt maar ook een eventuele CPU-fan, losse ventilator die op de processor zit. In mijn geval is het de Asus Videokaart die veel geluid maakt, hierop zit een fan die na mate ik games speel, meer geluid gaat maken.

er zijn speciale waterkoelers en speciaal gelagerde koelers maar dat kost geld. zie www.alternate.nl
Ik heb het geluid geaccepteerd maar bij mij staat hij dan ook niet in de huiskamer maar in een hobbykamer.

trouwens wel een beest van een pc zeg:thumb:

Ik ben in de loop van twee jaar geevolueerd van een celeron 800, naar een P4 2,4 GHz, en weer naar een P4 3 GHz.
Wat me inderdaad opviel was de enorme geluidstoename van de koelers van de processoren.
De celeron was best stil, die stond namelijk nog wel eens gewoon aan terwijl ik lag te slapen.
De 2,4 vond ik al een herriebak, maar aangezien die op de computerkamer stond, was dat nooit zo'n probleem.
De 3 Ghz echter maakte zo'n hels kabaal dat het door twee deuren te horen was, tot op mijn slaapkamer!
Geen server meer draaien enzo 's nachts dus.
Het probleem is de originele Intel koeler, ze doen hun werk, maar ook niet meer als dat, en op bijzonder luidruchtige wijze!
Hoe warmer de pc werd (als ik aan het gamen was ofzo) des te harder ging de fan draaien, en des te meer kabaal maakte dat ding.
Als eerste heb ik 2 extra fans in de kast geplaats voor een betere airflow.
(Luchtstroom binnenin de kast)
Dat was al een verbetering, maar als er gepresteerd moest worden, nog altijd te luidruchtig.
daarop heb ik een andere koeler gekocht voor op de processor. Dat werd de Zalman CNPS7000A-Cu .
Volledig koperen koellichaam, en een grote fan, die weinig toeren maakt.
Mijn pc is momenteel bijna zo stil als mijn oude celeron 800!

PC storend geluid

Hallo LKuitjes, allereerst hartelijk bedankt natuurlijk voor jullie hulp zover.
Ik heb nog eens nagevraagd bij de zaak waar ik de PC heb aangeschaft, en die verwees mij ook naar evt een zalman cooler aan te schaffen.Maar hij kon niet garanderen dat dan de PC echt stil zou zijn.
Het geluid zou ongeveer met 30 % minder worden.
Maar dan de vraag natuurlijk is dat acceptabel.
Nu is het echt storend!!
Een altenatief is volgens hun overgaan van een 3,4 processor naar een 3.0 Processor, waarbij het storende geluid dus verholpen zal zijn.
Maar dat is natuurlijk ook een optie die ik liever niet doe.
Maar het punt is:Ik heb al een andere low noice cooler laten inzetten, en als ik nu ook nog weer een zalman cooler inzet, en het resultaat is niet echt bevredigend Ben ik nog net zo ver van huis.
Volgens de zaak is eht puur omdat het een 3,4 Ghz is, en die te warm wordst voor de huidige coolers.
De temp die hij nu aangeeft in de bios is 50gr.
Hopelijk kan iemand mij nog iets verder helpen.
Of vertellen in hoeverre de zallman cooler echt zal helpen.
Met dank voor jullie moeite.
groet:
Amsterdammer

De processor snelheid zal geen (of bijzonder) weinig invloed hebben op het geluid van de koeler.
Begin gewoon met een heel goed koelblok en ditto fan en je zal horen dat de herrie met sprongen naar beneden gaat.
Ook de twee harddisks kunnen behoorlijk wat geluid produceren, zeker als het 7200 rpm schijven zijn. De ophangen in rubber scheelt ook heel wat.

De kloksnelheid van de processor kan er zeker mee te maken hebben.
Hoe sneller, hoe warmer, logisch toch?
De koelers die Intel standaard bij de processor levert kunnen die volgens mij maar net aan.
Vandaar dat ze regelmatig te horen zijn.
Hoe warmer de processor word, des te harder gaat de koeler draaien namelijk.
Bij mij draaide de koeler op zo'n 5000 toeren als de processor boven de 30 a 35 graden kwam.
Dat is nog niet eens volluit, en dan al zo'n herrie.
Bij flink wat gamen en andere zware dingen, werd de processor tussen de 45 en 50 graden.
Nu met de Zalman koeler kan ik me niet herinneren dat ze al warmer is geworden als 36 tot 37 graden.
Flinke verbetering toch al, eh?
Maar dat is niet het enige voordeel, want de Zalman koeler heeft een grote fan, en hoeft daarmee niet zo snel te draaien om een grote hoeveelheid lucht te verplaatsen. Zodoende maakt hij dus veel minder lawaai.
Je hoeft je geen zorgen te maken dat de Zalman koeler je processor niet aankan, hij's namelijk geschikt voor processors tot 4 GHz als ik me niet vergis.
Vergeet 1 ding echter niet, de hedendaagse computers zullen er niet stiller op worden, dus die van jou zal ook altijd geluid blijven maken.
Alleen met deze koeler is het een pak minder als normaal.

Beste Hollender,
wederom bedankt voor je antwoord.
Mijn vraag is: welke cooler van Zallman is de beste en meest stille?Er zijn er zoveel soorten.
En past die cooler in elke kast of op elk systeem?
En dan de vraag: Is het moeilijk om die zelf in te bouwen(ben echt geen PC kundig iemand)
Met dank voor je moeite.
Groet:
Amsterdammer

Ik zal even een linkje plaatsten.
Ik hoop dat je een beetje Duits kan?
Zalman koelertest
Hier word de koeler getest, en de resultaten zijn gewoon erg goed.
Normaal is deze koeler bij elke gerenomeerde pc shop te krijgen, of anders wel te bestellen.
Het installeren van de koeler is wel redelijk te doen, maar als je weinig tot nooit aan een computer prutst, is het mischien handiger om het te laten doen.
Bij foutieve montage kan er namelijk wel het een en ander vernield worden.
Als je deze koeler in de winkel zou kopen, moet je gewoon vragen of ze hem dan ook even voor je installeren, normaal 10 tot 15 minuutjes werk.
Het mag eigenlijk geen probleem zijn qua plaats.
Het zal wel krap worden, het is namelijk een woest grote koeler, en hij weegt dan ook 770 gram (!!!)
Maar hij is zo ontworpen om overal te passen.
Succes!

Laatst bewerkt:
Nogmaals hartelijk dank voor je moeite.
Nu heb ik echter een vraag, want ik zit dus te inspecteren waar het geluid vandaan komt, maar kom er eigenlijk niet goed achter of het nou de cooler is of de ven die bij de voeding zit?
Het lijkt ook wel of daar het geluid vandaan komt.
Ik weet wel(is mij verteld door degene die de PC heeft aangesloten) dat de temp van de PC nu om en nabij de 50 graden zit dus toch wel hoog.
Het is dus een pent4 3,4 Ghz.
Een optie van de verkoper was om misschien om te ruilen naar een 3,0Ghz, die zou geruisloos zijn.
Maar aan de andere kant is het ook jammer.
Maar ik weet dus eigenlijk niet wat ik nu het beste kan doen.Ik heb er eerder al een low noise cooler in laten zetten, en de verkoper vertelde nu dat met een Zallman cooler het geluid wel met ongeveer 30% zou verminderen.Maar mijn vraag is natuurlijk:Is dat acceptabel, of zal het nog als storend worden ervaren.
Baal nu namelijk van dit toch wel als storend ervarende geluid.
Wie heeft DE OLOSSING voor mij?
Bedankt vast voor jullie moeite.
Amsterdammer.

Natuurlijk staat die verkoper te popelen om jouw processor om te ruilen van een 3,4 Ghz naar een 3 Ghz!
Daar zit me maar liefst bijna een prijsverschil van 200 euro tussen! Gaat hij je die dan ook teruggeven?
Trouwens, een processor maakt geen geluid, de koeler wel.
Ik heb geen ervaring met de 3,4 Ghz, maar wel met de 3Ghz, die heb ik namelijk zelf. En geloof me, geruisloos is dat systeem zeker niet!
Het is inderdaad goed mogelijk dat jouw voeding lawaai maakt, ik ga er van uit dat dat ook een redelijke zware is? Zal wel moeten om je huidige systeem stabiel van stroom te voorzien.
Ikzelf heb een 650 watt voeding (de zwaarste momenteel bij mijn weten) maar echt luidruchtig is die niet. Het enige probleem qua geluid dat ik had, was de koeler van mijn processor, en dat heb ik verholpen met de plaatsing van 2 fans in mijn case, voor een betere airflow in de kast, en de voornoemde Zalman koeler. Het geluidsniveau is nu acceptabel, maar nog zeker niet stil.
Wil je jouw pc echt zo stil mogelijk hebben? Doe dan het volgende...
Begin met een nieuwe voeding, vraag specifiek de stilste.
Daarna koop je een waterkoeling voor je processor, videokaart en chipset, informeer even goed van te voren welke het gaat worden. Er zijn er namelijk zonde ventilatoren! (stiller)
Isoleer jouw kast van binnen met geluidsdempend materiaal.
ZO, het enige wat je nu nog zou kunnen horen zijn je harde schijven en je cd rom, en daar is nu eenmaal niks aan te doen, maar je hebt nu wel zo'n beetje de stilste pc...

Geen zin om er 1000 euro tegenaan te gooien?
Dan gewoon doen wat we hiervoor veergesteld hebben.
Oh ja, ik zou ook eens bij andere computerzaken gaan informeren, degene waar je nu regelmatig komt, daar begin ik langzaam aan te twijfelen...

Succes, en houd ons op de hoogte!
;)

Hi Hollender,
Wederom heel hartelijk dank voor je moeite en antwoorden.
het geluid wat ik nu nog hoor is een continue gezoem.
Ik ga in ieder geval die Zalman cooler proberen, maar welke moet ik dan hebben, want er zijn verschillende soorten en maten begrijp ik.
En ik hoorde dat ze niet altijd passen, en ik moet hem bestellen.
De voeding weet ik niet wat voor een ik heb.
Zou het kunnenn 350 Watt ATX?? zie ik staan in de beschrijving(of misschien totaal iets anders?)
jammer dat ik helaas niet kundig ben qua computers.
Ik heb niet het plan er €1000,-- tegenaan te gooien.
Deze nieuwe PC met toebehoren heeft me al behoorlijk gekost.
Ik zit er ook over na te denken om de kkast maar in te bouwen in de bureau kast met een deur zodat het geluid ook minder of weg is.
Maar misschien wordt het dan te warm in de bureaukast??
Okay, als je nog opties hebt of ideeen hoor ik het graag.
En nogmaals dank voor je moeite.!!!
Groet Amsterdammer.
P-S. Je moest naast me zitten hier, of via webcam, dan kon je het even bekijken hahahaa en advies geven.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan