Storing ontvangst TV

• Onderwerp starter Onderwerp starter nykl
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

nykl

Gebruiker
Lid geworden
16 aug 2004
Ik heb een Panasonic TV TX32LX70F van 8 jaar oud en maak gebruik van analoog signaal. Sinds enkele maanden krijg ik af en toe storing die doet denken aan antenne storing. Knetterend geluid met strepen en sneeuw, verticaal vervormd beeld. Ik heb al compleet nieuwe bekabeling en UPC weet het na alle metingen ook niet meer. Nu heb ik gemerkt dat als ik tijdens zo storing aan de connector in de TV ingang voor de antenne zit dat er na een beetje zoeken weer goed beeld is. Dan zou je zeggen dat het daaraan ligt maar het onlogische is dat de storingen optreden alleen bij NED 1, 2, 3 en RTL 4 en 5. Waarom niet op alle zenders? Daarom werd er vooral eerst gedacht aan storingen door Vodafone rond 800Mhz. Maar signaal van Vodafone is hier niet sterk. In ieder geval heb ik nog steeds problemen en ben aan een advies toe. Alvast dank voor mogelijke oplossingen.

De Panasonic is zo een beetje eend of life, volgens de statistieken gaat een televisie toestel 8 jaar mee gemiddeld. Kabel naar de televisie is al vervangen, en je schrijft zelf dat indien je aan de TV ingang komt dat er iets veranderd. Er zijn niet meer veel deskundigen die een ontvanger kunnen repareren, maar of het nog de moeite is? Erom zal ik tijdelijk een ander televisie neerzetten en kijken of dat het probleem verhelpt.

Indien je mijn antwoord niet begrijpt dan kan je dat ook zeggen. Nu weet ik niet wat los is

Laatst bewerkt:
Beste Lutz, ik heb je antwoord goed begrepen. Wat ik van het probleem zelf niet begrijp is waarom alleen enkele zenders problemen vertonen en wat kan kapot zijn aan de antenne ingang.

Zendamateur of piraat in de buurt?
Hun signaal kan teveel harmonischen of spurious *(rommel) bevatten.
Die van de amateur wordt daarop gecontroleerd, maar mogelijk heeft hij een zelfbouw activiteit die nog niet gekeurd is?
De piraat zal hem wel niet laten keuren.... ;)

Laatst bewerkt:
Dat zou ik echt niet weten, het lijkt ook niet op dat veel mensen hier storing hebben maar die kijken allemaal digitaal en ik nog analoog.

Ik vermoed dat je signaalomvormer stuk is.
Heb je bij toeval een oude videorecorder?
Sluit die aan op de antenne aansluiting uit de muur en je recorder via scart naar je tv.
Is het dan weg ligt het niet aan je bekabeling maar is je signaalomvormer aan gort.

Laatst bewerkt:
Hoogfrekwenties zijn een verhaal apaart. Probeer eerst een ander analoog toestel en kijk of het de fout ook heeft.

Ik vermoed dat je signaalomvormer stuk is.
Heb je bij toeval een oude videorecorder?
Sluit die aan op de antenne aansluiting uit de muur en je recorder via scart naar je tv.
Is het dan weg ligt het niet aan je bekabeling maar is je signaalomvormer aan gort.

Hallo, de tv is al aangesloten via een DVD recorder. Ik zal ook een andere tv moeten uitproberen, helaas heb ik die niet bij de hand. Als het de signaalomvormer is waarom dan niet alle zenders? Nederlandse zenders gebruiken wij dagelijks maar RTL heel weinig dus slijtage op veel gebruikte zenders zou kloppen alleen bij Ned. zenders. Nadat ik gisteren ochtend de middenstuk van de antenne ingang strak "geknepen" heb met een tangetje gaat het nog steeds goed. Ik kijk het nog even aan. En bedankt voor je reactie.

Hoogfrekwenties zijn een verhaal apaart. Probeer eerst een ander analoog toestel en kijk of het de fout ook heeft.

zal ik t.z.t. doen. Bedankt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Als het de signaalomvormer is waarom dan niet alle zenders?
Omdat deze alleen in een bepaalde frequentie gebied (waar deze zenders zitten) kan storen.
Het hoeft dus niet alles of niks te zijn.

De kabel is via de DVD recorder door gelust. Dus van de muur in de DVD recorder en daar uit naar de TV ingang. De recorder is ook via de scart aangesloten.
Wat de frequentie betreft lijkt het vreemd dat het allemaal zenders zijn rond de 800Mgh die gestoord worden. Dat zet mij waarschijnlijk al lange tijd op de verkeerde been.
Ik concentreer mij nu op de fysieke tv ingang om het probleem te achterhalen. Dat de ingang losgelaten zou zijn is mogelijk alleen van buiten af voelt alles stevig aan en er zit geen beweging in.

Ook al geprobeerd. Onder alle omstandigheden is het al voorgekomen. De UPC monteurs hebben ook allemaal een andere verhaal maar niemand opperde de in deze forum mogelijke oorzaken. Na alle metingen denk ik dat de binnenkomende signaal goed moet zijn maar of dat stabiel is weet ik ook niet..

Vandaar dat er werd geopperd om een andere tv er even neer te zetten om dat te testen maar vermoed dat het signaal gewoon goed is.
Zit denkelijk toch in de analoge tuner, kan ook zomaar een spoel of condensator zijn of de soldeeraansluiting daarvan wat het heeft begeven maar het blijft gissen.

Van welke hoek ook je het bekijk stuit het tegen alle logica in. In zal het even nog aankijken, hij doet het al twee dagen goed sinds ik de kern van de coax ingang heb "bewerkt". Laten wij het hopen. Ik sluit het forum nog niet af mocht er nog een idee binnekomen. Alvast dank voor het meedenken.

Wat mij ineens binnen schiet is: gewoon een contact probleem door oxidatie? De antennestekker van het kabel zal wel schoon zijn, omdat je hem hebt vernieuwd. Draai ervoor de stekker in de televisieingang een paar keer heen en weer. Bij voorbeeld een kwartslag links, een kwartslag rechts, en dat dan 3 keer of zo herhalen. (Heb ik ooit zo geleert en verder nog over de draaihoek of antaal keren nagedacht). Oxidatie kan het beschreven effect veroorzaken, omdat het als gelijkrechter kan werken en dan ook nog frekwentiegevoelig is. Door het draaien heb je ineens weer contact. Maar het effect werkt indien je pech hebt maar een paar weken.

Wat mij ineens binnen schiet is: gewoon een contact probleem door oxidatie? De antennestekker van het kabel zal wel schoon zijn, omdat je hem hebt vernieuwd. Draai ervoor de stekker in de televisieingang een paar keer heen en weer. Bij voorbeeld een kwartslag links, een kwartslag rechts, en dat dan 3 keer of zo herhalen. (Heb ik ooit zo geleert en verder nog over de draaihoek of antaal keren nagedacht). Oxidatie kan het beschreven effect veroorzaken, omdat het als gelijkrechter kan werken en dan ook nog frekwentiegevoelig is. Door het draaien heb je ineens weer contact. Maar het effect werkt indien je pech hebt maar een paar weken.

Beste Lutz, daar zou je best gelijk in kunnen hebben. Toen ik de kern van de coax ingang beetje dicht geknepen heb was ik heel voorzichtig met het aansluiten van de kabel. Ik heb hem niet op geduwd maar langzaam er in gedraaid met links en rechts draaien. Wie weet heb ik jouw suggestie uitgevoerd. En anders probeer ik het nog een keer. Maar voorlopig houdt ie zich goed. Alvast dank voor het meedenken.

De officiele methode voor het schoonmaken van de antenne ingang is tuner contact spray. Maar dat is kostbaar en gewoon contact spray is niet geschikt. Draaien is het een vervangend alternatief. Mag niet, maar werkt toch...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan