storing oude videokaart, nieuwe zwart beeld...

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bloempje24

Gebruiker
Lid geworden
4 aug 2010
Dag allemaal,

bedankt voor het lezen van deze topic.
Uiteraard heb ik hier en daar rondgekeken voor een oplossing voor mijn probleem, maar ik kom het niet in deze vorm tegen.

Een en ander zal ik uitleggen met wat foto's.

Een paar dagen geleden gaf mijn scherm vreemde strepen weer en in windows een soort sneeuwscherm. Ik dacht: monitor kapot. Maar de monitor geruild met een vriend en daar bleek deze gewoon te werken. Hij zei: waarschijnlijk een probleem met de videokaart.

Aangezien de nieuwste spellen toch niet op volle kracht draaien heb ik meteen een betere videokaart gekocht.

Ik had een sapphire hd 3650 en deze heb ik vervangen door een asus engtx460.

Netjes de sapphire uit de sleuf gehaald en in dezelfde sleuf (het paste) de asus geplaatst. Monitor aangesloten en getest. Beeld zwart vanaf opstarten.

Boekje nog eens doorgelezen en het stuk over de hulpvoedingsaansluiting erbij gepakt. Ja, zo'n kabeltje zit in de doos, dus dat zal ik wel moeten aansluiten. Na een beetje zoeken heb ik wat stekkertjes gevonden die niet door iets anders gebruikt werden. Dit aangesloten op het bijgeleverde kabeltje, aansluiten op grafische kaart: klaar.

Nieuwe test: pc opstarten. Ik zie dat de ventilator van de grafische kaart gaat draaien, dus de hulpvoeding lijkt in orde. Echter wederom alleen zwart beeld.

Heeft iemand een idee wat ik eventueel fout doe, waarom ik geen beeld heb?

Hieronder wat foto's waarop te zien is wat mijn hardware ongeveer is, misschien is dat noodzakelijke info om tot een oplossing te komen.

Iedereen bedankt voor tips!

Voorbeeld storing 1

Uploaded with ImageShack.us

Voorbeeld storing 2

Oude en nieuwe videokaart

Processor of moederbord (?)

Kastje waar de hulpvoedingsaansluiting uit komt

Zo'n ASUS ENGTX heeft twee stroomaansluitingen en gebruikt aardig wat power.
vraag1: Heeft u wel de juiste stroomconnectoren aangesloten
vraag2 hoeveel watt levert de power unit en welk merk is het?

Opm. Ik zie nu dat u een plaatje erbij gedaan heeft met de power unit. Dat is een HKC USP 3430 die max 430 watt levert. Daar HKC geen kwaliteits power unit is zou dat de veroorzaker van het probleem wel eens kunnen zijn.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor uw reactie.

1) Ik denk het wel. De ventilator gaat draaien namelijk dus er is stroom.
Er zat een Y vormig kabeltje bij het pakket.
1 deel in de videokaart, 2 aansluitingen richting power unit.

2) Kan het, dat een zwakke power unit, de oorzaak is van géén beeld?
Is dit op te lossen door het kopen van een nieuwe power unit, of is dat omslachtig?

Laatst bewerkt door een moderator:
Het kopen van een andere power unit, bijv een van 550watt en van een kwaliteitesmerk, zou de oplossing kunnen zijn, maar is wel wat kostbaar als blijkt dat het toch niet in de power unit zit. Ik zou eerst wat anders proberen, bijv de grafische kaart in een andere PC proberen waar een zwaardere power unit in zit, of een zwaardere power unit van een kennis lenen. Kortom, eerst zeker weten dat de power unit echt het probleem veroorzaakt voordat u geld uit gaat geven aan een nieuwe.

Bedankt, ik ga dit eerst proberen.
Ik laat spoedig weten of dit de oplossing is, ook voor mensen met een soortgelijk probleem.
Alvast bedankt voor de twee zinvolle reacties!

Laatst bewerkt door een moderator:
Nog een punt, dat ik eigenlijk vergeten was te vermelden, is dat de software van ATI en Nvidia elkaar soms bijten. Het is dan ook aan te raden alle software van de oude ATI-kaart te verwijderen en daarna pas de nieuwe Nvidia0kaart te installeren. Nu is het niet zo dat elkaar in de weg zittende drivers dit probleem zullen veroorzaken, maar er kunnen wel andere rare verschijnselen optreden.

@bloempje24:Bij een direkte reactie is een quote niet nodig.Gebruik de knop:reageer op vraag.;)

Het kopen van een andere power unit, bijv een van 550watt en van een kwaliteitsmerk, zou de oplossing kunnen zijn.

Dit is inderdaad de oplossing.
Getest met een 400 watt power unit van een kwaliteitsmerk en ik had direct beeld.
Voor de zekerheid een 600 watt power unit besteld, zodat alles zonder problemen draait.

Bedankt voor de oplossing!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan