Opgelost Storing teletekst in Chrome

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

Damrak1

Gebruiker
Lid geworden
20 apr 2014
Zo ziet teletekst er sinds kort uit in Chrome (versie 126). Iemand een idee wat er fout gaat? Extensies uitschakelen, cache legen en cookies verwijderen hielp niet. In Firefox is het beeld wel normaal. Besturingssysteem Linux Mint.

storingteletekst.jpg

Misschien iets met je font's?
Probeer eens een nieuw profiel in Chrome?

Het horen letters te zijn met grotendeels blauw en wit. Tezamen vormen ze een plaatje van het woord "Teletext." Jou geïnstalleerde font bevat niet alle mogelijke vreemde tekens maar heeft wel de juiste naam. Op de volgende pagina wordt besproken dat je een betere verzameling fonts kan installeren om de blokjes of kruisjes van de, voor jou besturingssysteem en Chrome, onbekende tekens te kunnen weergeven. Ververs dan na opstarten ook de font cache. https://unix.stackexchange.com/questions/36291/why-do-some-characters-show-as-squares-in-chrome

Ik mag toch hopen dat in 2024 een website de benodigde fonts meelevert en niet afhankelijk is van hetgeen er lokaal op je apparaat aanwezig is.

Ja maar het is toch voor op een TV? Geen Internet. De lettertekens zijn Unicode. Of ASCII als je wilt. Je hebt dat probleem tussen vreemde tekens in verschillende talen ook en vaker zitten tekens niet in het pakket Unicode fonts dat je hebt. Dat is meer werk en geeft wat grotere bestanden. Het lettertype moet in dat geval de uitgebreide set tekens hebben.

In het geval van teletekst is het volgens mij zelfs geen ascii. Er was een ooit een karakterset die aan het einde een set tekens had. Elk karakter bestond uit 2x3 blokjes. Daar is heel teletekst mee gebouwd. Leek indertijd heel erg op de mogelijkheden van de P2000 van Philips.

Het zou nog kunnen dat TS een ander standaardfont heeft gekozen in Windows of Chrome. Dat zou de boel kunnen verstoren.

Ja dat zal dan kloppen en die, paar niet leesbare, tekens zitten meestal in Unicode fonts. Het betreft Linux Mint en ik hoop dat de pagina van de link die ik gaf uitkomst biedt voor het downloaden er van.

Ook hier zijn problemen met Chrome.
Ligt gewoon aan Chrome, in FF heeft hij het niet, zou gewoon die gaan gebruiken....

Het probleem heeft zich vandaag, na ruim een week, spontaan opgelost: teletekst is weer normaal. Het zal een fout in Chrome geweest zijn.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan