Ik ben even gaan zoeken en ik kwam dit tegen:
Foutmelding: Socketfout 10061: Telkens als ik Outlook Express open om e-mail op te halen bij m'n provider krijg ik meldingen van fouten: 'Socketfout 10061, foutnummer 0x800CCC0E'.
Outlook Express kan geen verbinding maken met de mailserver van uw provider. Zoveel wil de melding zeggen. De poort die daarvoor wordt gebruikt (poort 25 bij het versturen van mail, poort 110 bij het ophalen van mail) is geblokkeerd of niet beschikbaar. Het probleem kan een mogelijke storing bij uw provider zijn, maar de oorzaak kan ook bij uw eigen configuratie liggen.
Controleer in de eerste plaats de instellingen in uw mailprogramma, met namen de uitgaande mail (smtp) en inkomende mail (pop3) servernamen.
Voor de foutmelding die u beschrijft, de code 0x800CCC0E, volstaat het in de meeste gevallen uw e-mailaccount te verwijderen en opnieuw aan te maken. In het menu van Outlook Express gaat u via Extra's naar Accounts. Daar selecteert u de account en klikt u op Verwijderen. Vervolgens creeërt u via Toevoegen een nieuw mailaccount.
Het is uiteraard denkbaar dat het euvel nog niet is verholpen. Kijk of uw firewall in de weg zit. Schakel uw firewall uit en probeer het nog eens. Ondervindt u nu geen problemen meer, dan moet u de instellingen aanpassen. Werkt u met Windows XP, controleer dan even of de ingebouwde firewall staat ingeschakeld. Herhaal, zo nodig, deze exercitie voor alle zekerheid met uw antivirussoftware.
Sommige ISP's (de internet connectie leveranciers) staan het niet toe dat e-mail wordt verzonden buiten de eigen mailserver om van deze ISP. De poort 25 voor uitgaande e-mail wordt dan geblokkeerd. Op zich is dat geen bezwaar (kwaliteitsverschillen zijn nooit aan de orde), gebruik voor de uitgaande mailserver gewoon de mailserver van de ISP.
EDIT: Er staat ook nog een stuk over op de site van
microsoft (is ongeveer hetzelfde).