• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Straatnamen en huisnummer splitsen

Status
Niet open voor verdere reacties.

bobvriend

Gebruiker
Lid geworden
16 jun 2016
Hallo,

Momenteel ben ik bezig met het splitsen van de straatnamen en huisnummers binnen een klantenbestand.
Tot nu toe is dit goed gelukt binnen veel landen, de formule die ik hiervoor heb gebruikt is:

----------------------------
In de eerste kolom geeft u de straatnaam en huisnummer in.
In de tweede kolom geeft u de formule =DEEL(A2;1;LENGTE(A2) - LENGTE(C2) -1)
In de derde kolom geeft u de formule =SPATIES.WISSEN(ALS(ISFOUT(VIND.ALLES(" "; A2));A2; RECHTS(A2;LENGTE(A2) - VIND.ALLES("|";SUBSTITUEREN(A2;" ";"|";LENGTE(A2)- LENGTE(SUBSTITUEREN(A2;" ";"")))))))
----------------------------

Maar nu ben ik bezig met de Franse straten, het probleem hier is dat het huisnummer vaak voor de straat staat.
Kan iemand deze bovenstaande formule veranderen dat het huisnummer wat voor de straat wordt weggehaald en in een nieuwe kolom wordt gezet?
Ik heb geprobeerd binnen de formule 'RECHTS' naar 'LINKS' te wijzigen, maar dit werkte niet.

MVG, Bob

Wat maakt de versie uit? Ik heb nog nooit code/formules gezien die deze vraag kan beantwoorden.

Met een gedrocht van een formule kwam ik hierop:
Bekijk bijlage 272391

Voorwaarde is wel dat na het nummer een komma staat zoals in Frankrijk gebruikelijk is. :thumb:

Laatst bewerkt:
@VenA: Vanaf Excel 2013 kan je gebruik maken van Flash fill om dergelijke splitsingen te doen..

Voortbordurend op het voorbeeld van Gijsbert;
De formule haalt het huisnummer uit het adres, ongeacht op welke positie dit staat, en verwijdert eventuele komma's:

Bijlagen

En dan nog Boulevard 1945 12, of Plein 1944 76 of Weezenhof 12 88 of 1e Jan Steenstraat 59p

Waar een systeem ontbreekt is geen algoritme te bedenken.
Geldt ook voor voornamen, tussenvoegsels achternamen, titels, etc.

Laatst bewerkt:
Of bv de 4e binnenvestgracht 107 in Leiden. :)
Helemaal grachtwaterdicht wordt de formule nooit.

Met een aantal hulpkolommen kom je m.i. nog wel verder, maar ja ... Zelfs als het grachtwaterdicht is kan er nog zoveel uit de lucht komen dat je een probleem hebt. Denk alleen al maar aan:

Perenstraat 2-5

Bijlagen

Haha,

1e, 2e, etc en 4-10 valt inderdaad met hulpkolommen nog wel af te vangen maar ga excel maar eens vertellen dat de "1945" van snb's boulevard een gedenkwaardig jaartal is in onze geschiedenis en geen huisnummer... :P

@Sylv

Omdat wij een combinatie hanteren van:

- patroonherkenning
. tekst + spatie + getal
. (1e jan steenstraat, 2e jan steenstraat, 2e bantammerstraat)
- inhoudelijke herkenning (een schildersnaam, een indonesisch eiland, een bloem 'anjerweg', een boom 'esdoornlaan', dat daardoor onderscheidend wordt voor een algmeen kenmerk.
. in Stadhouder Willem IV dreef wordt 'IV' door niemand gelezen als de letter I en V, maar als het getal 4
- verwachte herkenning:
. straatnamen worden vaak genoemd naar personen, schilders, componisten, landen, popgroepen);
. het onderscheidende kenmerk 'Hobbema' staat voor het algemene kenmerk 'plein': Hobbemaplein
. 'straten' heten 'straat', 'weg', 'plein', 'plantsoen', 'gracht',
. nationale conventies voor adresweergave
- positionele herkenning: huisnummer komt na onderscheidend kenmerk
- iteratieve herkenning: als de eerste interpretatie niet 'logisch' lijkt wordt een alternatief uitgeprobeerd:
. In Nederland bestaan nauwelijks straten met huisnummers groter dan 1000; bij Boulevard 1945 12 is 1945 dan onwaarschijnlijk een huisnummer.
- toetsing aan bekende gegevens:
. 'komt een patroon al voor in je mentale database van straatnamen (evt. gecombineerd met de plaats) (cfr. de straten van monopoly).
. op die manier kunnen we zelfs foute adressen 'herstellen' van Laureirsgracht maken we dan Lauriersgracht

Dit zijn allemaal oplossingstrategieën die wij met programmeren nauwelijks kunnen nabootsen.
Zoals uit de suggesties in deze draad al blijkt, blijft het beperkt tot alleen een zeer digitale, inhoudsloze, een beetje positionele benadering.

Laatst bewerkt:
Kortom. Het snelste zal zijn om met een relatief eenvoudige formule het overgrote deel te doen en dan vervolgens handmatig de rest (en controle van de geautomatiseerde oplossing)

Hoe slim is het dus ooit van de bedenker van de postcode geweest.... Met deze eenduidige combinatie kan je wel elk huis vinden...
2628EG 23
2654BS 53

Maar helaas is dat weer per land verschillend!

Frankrijk bijvoorbeeld:
8, Rue Chambiges
F-75008 PARIS

@jkpieterse,
Bedankt voor de reactie.
Ik heb geen Xl-2013 dus even dit filmpje bekeken: https://www.youtube.com/watch?v=qHkgJFJR5cM
Zo enthousiast als de presentator ben ik niet.:d Er zitten wel leuke dingen in maar voor zover ik het heb kunnen zien werkt dit met patroonherkenning en dat gaat niet op voor het splitsen van adres gegevens. Tenzij er natuurlijk ander slimmigheden in zitten.

Het slimme ervan is dat je de uitzonderingen gewoon corrigeert en dat Excel die dan "snapt" en op de rest probeert toe te passen. Het is echt een heel slim systeem.
Maar ook hier geldt: Nadat je 95% goed hebt, zal je de resterende 5% toch echt zelf moeten checken.

hoe komt het toch dat wij (de mens) het wel kunnen

Een computer is dom en snel
Een mens is knap en langzaam

Een mens heeft wel een computer kunnen maken maar een computer nog nooit een mens.

De ene keer heb je wat aan snelheid en de andere keer wat aan slimheid!

Laatst bewerkt:
Volgens mij is dit tegenstrijdig:
Een mens heeft de computer gemaakt en een computer is dom. Wie is er dan dom?:d

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan