Strafbaar?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Guus abc †

Meubilair
Lid geworden
12 feb 2004
Je mag muziek downloaden, maar niet aanbieden om te downloaden.
Wil dat zeggen dat ik strafbaar ben als ik iemand een e-mail stuur met een stel mp3's als bijlage? :)

Guus.

Ja je mag geen files waarop auteursrechten zitten verspreiden :)
Downloaden mag echter wel. Vreemd geregeld hier... :lol:

Aan de andere kant... email is iets privé's en mag niet zomaar afgetapt worden. Dan moeten ze je echt van te voren verdenken van iets en een "mailzoekingsbevel" van de rechter hebben.

Maar dat is toch nooit te controleren?
Ook niert wanneer jij onder het mom van "reserve kopie" al je software onder je vrienden uitdeelt?
Dat maakt de materie ook zo moeilijk en verzinnen ze af en toe regeltjes waarom je blijft lachen.
Je moest eens weten wat een wirwar het voor mij soms ook is om een muziekstuk, tune, liedje, whatever geregistreed te krijgen, hahahahahahaha

Software mag helemaal niet gekopieerd worden, ook niet voor eigen gebruik...

Dat begrijp ik, maar geef ik als voorbeeld omdat het net zo min te controleren valt als alle voorbeelden die ongetwijfeld nog zullen volgen in deze thread.

Volgens mij verveeld TS zich, want dit gaat weer een eindeloze thread worden tussen voor- en tegenstanders van dit vraagstuk.
Hahahahahahaa :D

Guus abc:

Om maar kort antwoord te geven:

ja

probleem opgelost... geen disccussies, zijn er al zat geweest en hebben weinig zin :)

Geplaatst door A.J.
Volgens mij verveeld TS zich
Nee hoor. :)
En dat het niet mag wist ik wel bijna zeker, maar ik vroeg me eigenlijk meer af hoe zoiets te controleren zou zijn.
Helemaal als zo'n bestand ingepakt verstuurd wordt. :)

Guus.

Geplaatst door A.J.

Je moest eens weten wat een wirwar het voor mij soms ook is om een muziekstuk, tune, liedje, whatever geregistreed te krijgen, hahahahahahaha

Inderdaad, want dat moet op plagiaat ed.. gecontroleerd worden. Ik dacht de 8 eerste noten, mogen gecopieerd zijn.

Nu terug naar de vraag van TS.

Volgen de stichting "BREIN" wel dus. Maar ja, die werken ook illegaal. En de Nederlandse regering knijpt de ogen dicht.

Eerlijk gezegd, E-mail is privé, en ik denk dat niemand gaat wakker liggen van een paar MP3's die je stuurt naar een kennis. Tenzij dat hij/zij daar niet mee gediend is, maar dat betwijfel ik.

Als natuurlijk een CD vol schrijft, en je verkoopt die massaal door, ja dan kan je tegen de lamp lopen.

Geplaatst door vanzwam

Inderdaad, want dat moet op plagiaat ed.. gecontroleerd worden. Ik dacht de 8 eerste noten, mogen gecopieerd zijn.

Je mag een bestaand nummer volledig namaken, als je maar niet de originele stemmen gebruikt (pikt uit het origineel) èn zolang je uitsluitend eigen samples gebruikt (dus geen ook geen instrumentale samples pikken uit het origineel).

bron: een bevriende muziekproducer

Geplaatst door vanzwam

het zit nog ingewikkelder in elkaar, maar ik zal jullie de droge stof en pseudo onzin besparen.

Geplaatst door Sarvo

Je mag een bestaand nummer volledig namaken, als je maar niet de originele stemmen gebruikt (pikt uit het origineel) èn zolang je uitsluitend eigen samples gebruikt (dus geen ook geen instrumentale samples pikken uit het origineel).

bron: een bevriende muziekproducer

Dan moet die bevriende producer z'n huiswerk nog even goed overdoen, want daar klopt helemaal niets van.

Het kan zijn dat dat alleen mag als zijn werkgever daar toestemming voor heeft gevraagd, ik weet het fijne er ook niet van...

Dat "mag" alleen als daar "vet" voor wordt betaald.
En dan moet er betaald worden aan de rechthebbende(n).
En dat kunnen de componist zijn of de platenmaatschappij etc.
Echt, het zit heel moeilijk in elkaar.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan