streepje in tekst (word2010)

• Onderwerp starter Onderwerp starter htil
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

htil

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
2 sep 2009
twee vragenl
1 hoe kan ik ervoor zorgen dat ik als ik gedachtestreepjes wil zetten, het eerste streepje er hetzelfde uitziet als he tweede. nu krijg je -anders zoals hier- twee verschillende.
2. en hoe kan ik ervoor zorgen dat een eerste gedachtestreepje mee gaat naar de volgende regel als het eerste woord naar de volgende regel gaat? het blijft nu op de vorige regel over als afbreekstreepje..

Je gebruikt de gedachtestreepjes in je bericht verkeerd, in Nederlandse teksten komt er een spatie voor en na het gedachtestreepje (in Engelse teksten is het anders). Controleer eens of je dezelfde streepjes krijgt als je die regel toepast. Als je wil dat een gedachtestreepje mee gaat naar de volgende regel, kun je het met een vaste spatie (in Word 2002 nog met Ctrl+Shift+spatiebalk) aan het volgende woord vastzetten.

ik loop al een tijdje mee op deze wereld en taal is een hobby van mij. maar dat van die gedachtestreepjes wist ik niet; had ik nog nooit gehoord! dank voor je info!

Je gebruikt de gedachtestreepjes in je bericht verkeerd, in Nederlandse teksten komt er een spatie voor en na het gedachtestreepje (in Engelse teksten is het anders). Controleer eens of je dezelfde streepjes krijgt als je die regel toepast. Als je wil dat een gedachtestreepje mee gaat naar de volgende regel, kun je het met een vaste spatie (in Word 2002 nog met Ctrl+Shift+spatiebalk) aan het volgende woord vastzetten.

ik laat de gedachtestreepjes, conform jouw advies, niet meer aansluiten aan woorden. maar nu krijg ik nog steeds als eerste streepje een lang streepje en als tweede een gewoon - streepje.
hoe los ik dit op?

Dat kan aan AutoCorrect liggen. Ik heb ooit ontdekt dat in Word de combinatie Ctrl en de - op het numerieke bord een lang streepje oplevert, en dat zal wel nog steeds werken. Zo niet, dan kun je het lange streepje altijd aan een toetscombinatie koppelen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan