Stroomkabel door buis trekken!

Status
Niet open voor verdere reacties.

bisopn

Gebruiker
Lid geworden
23 feb 2008
ik heb nog een stroomkabel liggen die ik door een buis wil trekken, van een UPS naar de modem. dat deze ook op de ups zit en bij een stroomstoring aanblijft.
die buis loopt vlak naast een buis waar netwerkkabels door heen gaan, dit zijn cat6 netwerkkabels voor een GB netwerk.
ik heb wel is gehoord/gelezen dat stroomkabels storen op de netwerkkabel, daarom wil ik dit zo goed mogelijk doen.
die kabel die ik nog heb liggen is niet afgeschermd dus zat ik te denken hier luminiumfolie om heen te wikkelen en vast plakken met plakband, maar zal dit dan helpen.. zo en dan door de buis trekken.
ook gaat er niet zoveel stroom doorheen, alleen de modem, en misschien toekomst nog iets kleins. maar zal niet veel doorheen gaan.
kan dit zonder afscherming, of beter een afgeschermde stroomkabel.

Hoi,

Je kunt rustig die kabel door die buis trekken zonder verdere afscherming.

Belangrijk is, dat de twisted pair goed 'intact' is.
Want met het trekken van utp-kabels zit daar juist net het probleem.
Utp-kabels zijn kwetsbaarder dan de koperdraad van 220Volt.

Stel je een netwerk-serverruimte voor, daar ligt een geweldige combi van 220 en utp.
En voor jou situatie geldt dat sowieso niet.

Laatst bewerkt:
Binnen serveromgevingen maken we altijd gebruik van Cat6 S/STP of SPT kabel om zo het dataverkeer te beschermen tegen de invloed van de voedingskabels.
Ook wordt zo ver mogelijk de de netwerkkabel en voedingskabel gescheiden.

Ook in dit geval, minimaal stp kabel gebruiken langs de voedingskabel.
Ja het werkt waarschijnlijk met een gewone kabel, echter zal er bij hoge datatransmissie package-loss optreden.

@Mr_Fixit toch .... :confused:

Waar hebben we het hier over.
Eén 220 kabel die door een aparte buis loopt naast andere met kennelijk een Cat6 kabel.
Bovendien gaat het om S/FTP en/of STP .....
Jou bangmakerij met de opmerking 'waarschijnlijk ....' komt er feitelijk op neer dat TS z'n netwerkkabel zou moeten vervangen.
Terwijl het bovendien gaat om een lengte die ver beneden de maximale lengte van een utp-verbinding ligt.

Laatst bewerkt:
Een kabel hoeft niet lang te zijn om gevoelig te zijn voor storingen.
Het komt vaak genoeg voor dat mensen hun netwerkkabels langs voedingskabels leggen en dat het jaren prima werkt.
Echter zodra ze de volle potentie van de kabels willen gaan benutten (100mbit internet, of file transfers op gigabit snelheid) dan gaat het mis.

De topicstarter vraagt of het kwaad kan om een voedingskabel langs een netwerk kabel te gebruiken, mijn antwoord hierop is simpel: ja, een voedingskabel stoort op een netwerkverbinding.

Er is ook onderzoek gedaan naar de effectiviteit van de afscherming:
http://www.utp-vs-stp.com/web/Microsites/UTP-vs-STP/Conclusions/Results_Summary/

Joh, wist ik dat je gewoon je gelijk wilt halen?
Je 'test' F/UTP is tegenwoordig standaard en dat is kennelijk ruimschoots voldoende.
Maar jij gaat prima uitleggen hoe TS dat controleert .... of hij gaat op jou advies natuurlijk een nieuwe netwerkkabel trekken.
Tja.

Ik geef slechts antwoord op de vraag, het is aan de topicstarter zelf om een keuze te maken.
Het is meer dan acceptabel om gewoon de stroomkable te leggen en te kijken hoe het afloopt.
Een nieuwe netwerkkabel trekken kan nog altijd.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan