• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Stroomlijnen berekening excel?

Status
Niet open voor verdere reacties.

covux

Gebruiker
Lid geworden
9 sep 2016
Goedemorgen,

Dit is een beetje een algemene vraag over hoe Excel om gaat met berekening.
Ik heb nu een lijst van 15K data punten( installaties) die ik moet vergelijken met twee lijsten.

1 lijst is ongeveer 90K groot en de andere is 110K groot.

Ik moet telkens vergelijken of 1 installatie voorkomt in 1 van de lijsten.
beide lijsten hebben wel een andere betekenis en 1 installatie kan voorkomen in beide lijsten, Beide niet of in 1 wel of andere niet.
Nu laat ik dus elke installatie door die twee lijsten vergelijken met formules die ik eerder met veel hulp oa hier hebben gekregen.

Nu gaat mij vraag niet zo zeer hoe ik dingen moet uitzoeken of er manier zijn in excel om dit beter te stroomlijnen.

Nu merk ik dat Excel soms helemaal vast loopt en dat mijn CPU voor 100% belast is.
Hierdoor kan ik geen andere werkzaam heden doen. .

Nu vraag ik mij af of ik in Excel het zo kan regelen dat hij maar een max rekenkracht mag gebruiken en of er manieren zijn om Excel beter om te laten gaan met veel data analyse,

Kortom zijn er trucjes waarmee je Excel zelf beter kan laten werken als het veel berekeningen moet doen.

Groet,
Covux

Edit: het was wel niet de vraag, maar toch:

De kunst is om Excel niet te veel berekeningen te laten doen.

In het geval van opzoeken van waarden is het vele malen sneller om te zoeken met niet-exacte match in een gesorteerde tabel, dan om te zoeken met exacte match in een al-dan-niet gesorteerde tabel.
Bij een niet-exacte match moet je dan 2 keer zoeken: 1 keer om te kijken of inderdaad de zoekwaarde is gevonden en de tweede keer om de gezochte waarde op te halen.
In de bijlage een voorbeeld. (Let op dat de kleinste zoekwaarde in de tabel altijd kleiner is dan de kleinste waarde die je zoekt, anders moet je er nog iets van foutafvanging omheen prutsen).

Verder zag ik in een eerdere post het gebruik van SOMPRODUCT: dat kan ook nogal wat beslag leggen op het systeem als je werkt met grote tabellen.
Dan kun je zonodig beter met hulpkolommen werken.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Marcel,

Bedankt voor je input en je bestand.

Ik stel je feedback erg op prijs. :)

groet,

Covux

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan