stroomstoring

Status
Niet open voor verdere reacties.

M.Obbes

Gebruiker
Lid geworden
3 jul 2002
Ik heb het weekend een stroomstoring gehad terwijl mijn toshiba laptop aan stond en sinds die tijd staat de klok op 0.00 en het jaartal op 2008 zodat ik die via de internetklok moet herstellen. Normaal is dat als je cmos batterij leeg is. Hoe is dat op te lossen?? Of is de batterij gewoon leeg en is dit toeval?

Staat de tijd in de BIOS wel goed? Probeer anders de tijd in de BIOS te wijzigen, in Windows te kijken of die tijd goed staat, opnieuw op te starten, en dan weer in de BIOS te kijken. Als hij dan nog goed staat, dan is er waarschijnlijk iets anders aan de hand. Probeer ook eens instellingen te veranderen als opstartvolgorde en steek een opstartbaar medium in je laptop. Als je laptop de dag erna van cd/usb wil opstarten, dan is de batterij niet leeg.
Krijg je geen melding dat de batterij leeg is?

Nee krijg geen melding en heb ook verder geen problemen behalve dan tijd en datum

Ligt het dan niet aan Windows? Ik had ook problemen met het synchroniseren van de tijd...
Maar staat de tijd in je BIOS wel goed??

Wellicht kun je hier even kijken, let wel het is een tip hoe het kan zijn, dus een workarround. Vergelijkbare handeling voor je laptop. Het is vervanging van de batterij en zelf de tijd instellen in de BIOS.

Maar wellicht alleen de tijd voor jou. Eigen risico anders even naar de winkel. ;)

Klik

De tijd staat in de bios na een reboot goed maar nadat ik de laptop een dag niet had gebruikt stond de tijd niet goed

Misschien moet je de accu uit je laptop halen, en de laptop een dag in het stopcontact laten. De accu kan je dan niet slopen en de BIOS batterij wordt dan opgeladen. Als hij dan nog niet is opgeladen, is de batterij (of iets wat daarmee te maken heeft) kapot...

Zit er geen accu in je laptop? Okee, dan je laptop minstens 12 uur in het stopcontact laten zitten...

Hahaha die zit er permanent in dus die zou nu wel opgeladen moeten zijn:rolleyes:

Even dit nog bij sommige laptops zit CMOS vastgesoldeerd, maar dat terzijde. Het is maar dat je het weet.

ik had hem al een open gemaakt maar ik denk dat hij goed verborgen zit want ik zag hem niet zitten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan