Stroomuitval slecht voor pc ?

• Onderwerp starter Onderwerp starter azo
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

azo

Gebruiker
Lid geworden
28 mrt 2009
Hallo

Wij hebben stroomstoringen bij ons thuis, de stroom valt zo maar uit
is dit slecht voor de pc ? ik heb nu ong 5x per dag stroomuitval

Mvg.

Hoi,

Het kan met name slecht zijn voor de 'traditionele' harde schijf.
Normaal worden bij het uitschakelen van de computer de lees/schrijf-armpjes geparkeerd.
Door een plotselinge stroomuitval gebeurt dit niet altijd, waardoor kans op beschadiging van de harde schijf.
Als de stroomuitval wordt veroorzaakt door z.g. 'piekstroom' kan dit ook voor andere electronica schadelijk zijn.
Maar voor dat laatste heb je uiteraard piekstroombeveiliging als oplossing.

Ik heb één keer bij een klant meegemaakt dat de harde schijf naar de filistijnen was na plotselinge stroomuitval als gevolg van bliksem.
Let wel: die computer stond dus aan ... !

Laatst bewerkt:
Bedankt voor snelle reactie.
De oorzaak van de stroomuitval kan niet worden achterhaald ZELFS NIET DOOR experts die hier al zijn geweest.
Maarja k hoop dat mn pc niet stuk gaat nu de stroom zomaar uitvalt 5x per dag.

Hoi,

Zit er niet gewoon ergens sluiting in de bekabeling van de betreffende groep.
Of valt álle stroom van alle groepen uit ...... kan toch bijna niet ?

Van 1 groep valt hij uit, dat is dus ook mijn pc. De oorzaak kunnen ze niet vinden ;s
De bekabeling is nagecheckt en niks mee mis.

Tip: sluit de computer aan op een andere groep.
Da's natuurlijk een lapmiddel maar wel een 'veilig' gevoel lijkt me.
Ik zou althans het risico niet nemen door de computer op de 'brakke' groep aangesloten te laten.

Een voormalig werkgever had een noodstroomapparaat. Wanneer de stroom uitviel kon de pc nog een tijd doorpruttelen. Was de noodstroom leeg, dan werd de pc vanzelf uitgeschakeld.

Apparaat zoals dit

Kost natuurlijk wel wat, maar is goedkoper dan een kapotte pc...

972596_LB_00_FB.EPS.jpg

*edit*
Officiele naam: een UPS (Uninterruptible Power Supply)

Laatst bewerkt:
Die UPS'en zijn feitelijk bedoeld, voor mocht de stroom onverhoopt uitvallen, dat je dan als nog je computer systeem netjes uit kunt schakelen, dus niet om er nog uren vrolijk op door te werken o.i.d. ;)

Klopt, meestal is er voor een half uurtje jus aan boord, maar het is idd niet de bedoeling die helemaal leeg te consumeren...;)

Tja .... 't is maar voor welke optie je kiest.
Het gaat kennelijk om één groep ..... ik zou dus een verlengsnoer of andere 'omleiding' gebruiken vanaf een stopcontact dat op een andere groep zit ..... het gaat tenslotte niet om stroomvreters: computers.
En dan is een UPS wel een heel kostbare oplossing als je het met die van mij vergelijkt .....

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan