Studentenhuis aanleg wifi netwerk voor woonkamer (router achter router)

Status
Niet open voor verdere reacties.

axisrules

Gebruiker
Lid geworden
17 jun 2008
Hallo allemaal,

Ik woon sinds kort in een studentenhuis en er is daar geen wifi in de woonkamer en heb de taak op me genomen om dat aan te leggen.
Helaas is het niet een kwestie van een router plaatsen.

Situatieschets:

- Het is een studentenflat met 14 kamers. Elk kamer heeft een eigen ethernettoegang met eigen ip-adres.

- Er is geen ethernettoegang in de woonkamer

- Huisgenoot die vlakbij de woonkamer woont heeft toestemming gegeven om zijn netwerk te gebruiken (kabeltje trekken naar woonkamer).

- Huisgenoot heeft een Linksys E900 router

- Ik heb een oude Sitecom WL-018 die ik beschikbaar stel aan het huis.

Gewenste situatie:

- Huisgenoot heeft een eigen netwerk waar hij en zijn vrienden makkelijk mee kunnen verbinden.

- Router in woonkamer achter huisgenoot's router heeft een eigen netwerk waar alle huisgenoten makkelijk verbinding mee kan maken (allemaal wifi en 1 PS3 via kabel)

- Netwerken zijn gescheiden, je zou mijn huisgenoot's computer niet kunnen zien als je verbonden bent met de woonkamernetwerk.

Probleem:

- Volgens mij moet je als je voor beide netwerken makkelijk wil verbinden DHCP aan zetten en bij router achter router moet je niet bij beide DHCP aan zetten (zover ik weet).

Zouden jullie weten hoe ik beide router moet instellen zodat er geen conflicten ontstaan? Donderdag is mijn huisgenoot weer terug en dan gaan we samen kijken naar een oplossing.
Een aanschaf van een (nieuwe) router is mogelijk, dat gaat van de gezamenlijke rekening af.

Alvast bedankt!

Laatst bewerkt:
Dat is nog al wat om het zo even een twee drie hier neer te typen.

Een handige Harrie erbij of zelf helemaal uitpluizen. Klik

Pak deel 1 en deel 2. Succes. Het is een tip.

Sitecom in router mode zetten en DHCP aan op zowel de LAN (woonkamer) als WAN (slaapkamer huisgenoot). Zou moeten werken en als je de beveiliging nog een beetje goed instelt dan kun je geen apparaten zien van je huisgenoot.

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb deze handleiding gevolgd: http://www.wikihow.com/Connect-Two-Routers

Heb eerst met mijn 2 routers even wat getest en tot nu toe werkt het nog (geen conflicten oid) maar dat is natuurlijk moeilijk te zeggen met maar 3 apparaten.

Situatie nu:

Router A ("huisgenoot")

Met kabel verbonden aan internet.

192.168.0.1

DHCP server aan geeft uit van 192.168.0.100 tot 150

Router B ("woonkamer")

Met kabel verbonden aan Router A

192.168.1.1

DHCP server aan geeft uit van 192.168.1.100 tot 150

Alleen is het nu zo dat Router B nu een dynamische ip (op dit moment 192.168.0.101) heeft.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan