Studentenhuis, meerdere latops, geen Internet

Status
Niet open voor verdere reacties.

assie88

Gebruiker
Lid geworden
12 mei 2011
Hallo,
Wij zitten in ons studentenhuis met een mega probleem die zich al een paar weken/maanden voordoet, maar waar we nu toch echt wel last van beginnen te krijgen.
Draadloos Internet valt bij tijds uit, nu zijn we eruit dat dit komt zodra 1 van de huisgenoten haar laptop aandoet en haar netwerkadapter verbinding legt met het Internet. (Als haar laptop uit is doet het Internet het wel bij de rest van het huis, maar zodra zij haar laptop aandoet, dan doet Internet het niet meer, laat maar zeggen we kunnen geen browsers openen, zie hieronder)
De rest heeft wel verbinding met Internet volgens het icoontje rechtsonderin van het bureaublad, maar zodra een browser wordt geopend via Internet Explorer wordt er niks geopend, alleen een foutmelding!
Waar kan dit aanliggen? we hebben al de stekkers uit zowel de modem als de router gehaald, maar dit haalt dat niks uit als zij haar laptop met de router verbindt.

Het is dus echt alleen als zij haar laptop aandoet/ op Internet is aangesloten, anders werkt alles normaal. We hebben trouwens Ziggo!

Hopelijk kan iemand ons helpen!?
Alvast heel erg bedankt!

a. Als die 'schuldige' laptop met een ander draadloos netwerk verbindt (bij ouders bijv.), ontstaat op dat andere draadloze netwerk dan een vergelijkbaar probleem als op jullie draadloze netwerk?
b. Kijk of er een firmware update is van de draadloze router die jullie gebruiken.
c. Kijk of er een driver-update is voor de draadloze netwerkcomponent die in de 'schuldige' laptop wordt gebruikt.
d. Is die 'schuldige' laptop wel virus- en malwarevrij? Voor hetzelfde geld wordt het lokale (draadloze) netwerk 'vergiftigd' met rommel (denk hierbij bijv. aan ARP spoofing/ARP poisoning, Denial-of-service aanvallen gericht op de draadloze router etc.)

Tijs.

eerst een vraagje welk OS heeft die pc die voor problemen zorgt ?

wat je mogelijk kan uitproberen is het volgende

optie 1:
de SSID uit draadloze netwerken halen (mijn volg methode is windows 7)
netwerkcentrum openen ->draadloze netwerken beheren->je SSID selecteren->rechter muisknop Netwerkverwijderen

optie 2:
open het command prompt (windows toetst + R typ nu cmd.exe en typ het volgend commando in ipconfig/release
als dit is uitgevoerd typ je nogmaals ipconfig/renew en als dit gedaan is vraag je de net statestieken eens op netstat.exe

optie 3
updaten van netwerk driver van laptop of update firmware accespoint

a. Als die 'schuldige' laptop met een ander draadloos netwerk verbindt (bij ouders bijv.), ontstaat op dat andere draadloze netwerk dan een vergelijkbaar probleem als op jullie draadloze netwerk?
b. Kijk of er een firmware update is van de draadloze router die jullie gebruiken.
c. Kijk of er een driver-update is voor de draadloze netwerkcomponent die in de 'schuldige' laptop wordt gebruikt.
d. Is die 'schuldige' laptop wel virus- en malwarevrij? Voor hetzelfde geld wordt het lokale (draadloze) netwerk 'vergiftigd' met rommel (denk hierbij bijv. aan ARP spoofing/ARP poisoning, Denial-of-service aanvallen gericht op de draadloze router etc.)

Tijs.

Bedankt voor deze giga snelle reactie, alleen begrijp ik b/c niet helemaal!
hoe moet ik dit uitvoeren op de laptop of router! Graag in leek-taal, ik ben handig met laptops maar dit gaat me te ver boven:P
Bedankt

M.b.t. b.: Ga naar de website van de fabrikant van de router, zoek in de Support en/of Download sectie van het juiste type router naar firmware updates. Lees altijd goed de instructies hoe het moet worden uitgevoerd en voer het altijd uit vanaf een pc/laptop die bedraad met de router is verbonden.
M.b.t. c.: Ga naar de website van de fabrikant van de 'schuldige' laptop, zoek in de Support en/of Download sectie van het juiste laptop router naar nieuwere versies van de drivers voor de draadloze netwerkcomponent. Natuurlijk is daarbij van belang dat drivers download voor het besturingssysteem (=Windows versie) die op de 'schuldige' laptop aanwezig is.

Misschien zijn er hier op het forum wel mensen bereid te vinden om die updates van b en c te zoeken voor je, als je precies vermeldt welk merk + type draadloze router jullie gebruiken en welk merk + type + besturingssysteem laptop van toepassing is.

Tijs.

Zend die laptop een dhcp signaal uit? :)

@jarco: Goede suggestie :), maar
a. De lease-tijd van de ip-adressen van de overige laptops maakt dat er niet (meteen) bij de nieuwe DHCP server door alle overige laptops een renewal wordt aangevraagd.
b. Ooit een standaard laptop gezien met een gewone versie Windows die zich als DHCP-server gedraagt?

Tijs.

Is het zo dat iedereen direct de verbinding met internet verliest wanneer je huisgenoot verbinding maakt, of duurt dit even?

Jah iedereen verliest DIRECT verbinding met Internet als zij haar laptop aandoet (Internet gaat dan automatisch aan).
Ik heb even opgezocht wat de router is: Linksys Wireless-G Broadband router, 4-port switch, het model is WRT54G (Deze downloads heb ik gevonden en die ga ik zometeen via een kabel naar de router versturen)
De laptop van de schuldige is een Toshiba Satellite met als besturingssystem Windows Vista.

Ik heb ook op de schuldige laptop dat ipconfig/release en ipconfig/renew gedaan, maar dat laat de laptop niet eens toe, terwijl als ik het op mijn laptop doe er geen problemen mee zijn!
Ik hoop dat dit werkt! Ik laat het jullie weten!
Anders weer opzoek naar een andere oplossing!

Probeer eens een nieuwe windows account aan te maken op die 'crash laptop' en daarmee verbinding te maken op het draadloze netwerk.

Had je de laptop al gecontroleerd op virussen? malwarebytes anti malware is een goed gratis programma.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan