Stuk schijfruimte verdwenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

NQA

Gebruiker
Lid geworden
11 okt 2009
Berichten
6
Hallo,

ik heb een recent een labtop gekocht en het had 500 GB. Zelfs na het formatteren. Nu staat er plotseling op dat de totale schijfruimte maar 455 GB is. Alsof dat altijd was geweest. Het is niet dat er beetje bij beetje schijfruimte blijft verdwijnen. Neen, het blijft op 455 GB staan. Waar is die 45 GB dan naartoe vraag ik me af.
Is dat normaal? Want als het 500 GB in het totaal was moet dat toch blijven?
Of komt dat door herstellenpunten, want daar zijn er al een paar van?
 
Laatst bewerkt:
Die 500 giga is een waarde die nooit 'echt' beschikbaar is geweest. Hooguit dat een tool als de PC Wizard de schijf 'herkent' als een van fabriekswege commercieeel 500 giga genoemde schijf. Een 500 giga schijf (nieuw en ongebruikt) zal ongeveer 480 giga 'echte' vrije ruimte hebben.
De oorzaak is gelegen in het feit dat 1 mb niet 1000 Kb is en dat 1 giga geen 1000 MB is.
Denk aan de 'rekenwaarde' van 1024.
Waarom je maar 455 giga hebt ipv. 480 is mij ook een raadsel. Was die 455 direct na het formatteren al zichtbaar of had je er toen Windows al op gezet?
 
Laatst bewerkt:
De ruimte die je herstelpunten gebruiken, kun je zien.
Type in cmd window: vssadmin list shadowstorage
 
Bedankt voor de info, nu ben ik toch al meer geruster. En ja nadat alles was ingesteld (windows ook) zag ik dat het 500 GB was. En dan ineens bleek het maar 455 meer te zijn. Het is nog steeds genoeg schijruimte voor mij maar toch is het wat vervelend. 480 was idd beter geweest. Ach.

Ik zal nu eens checken hoeveel ruimte de herstelpunten in beslag hebben genomen.
 
Laatst bewerkt:
Dit is de herstelpunt ruimte


Opslagkoppeling voor schaduwkopieën
Voor volume: (C:)\\?\Volume{0c2b1f0a-b474-11de-8b78-806e6f6e6963}\
Opslagvolume voor schaduwkopieën: (C:)\\?\Volume{0c2b1f0a-b474-11de-8b78-806e
6f6e6963}\
Gebruikte opslagruimte voor schaduwkopieën: 16.047 GB
Toegewezen opslagruimte voor schaduwkopieën: 18.224 GB
Maximale opslagruimte voor schaduwkopieën: 68.399 GB


Wat moet ik nu doen?
 
OK, ik zal het zo laten. Het is niet echt een ramp.
 
bump

Ik heb een nieuw vervelend probleem. Nu is er altijd maar schijfruimte aan het verdwenen, elke 1 GB! Aan wat zou dit liggen? Want ik download niets.
Komt dit door updates of weer die herstelpunten?
 
Je kunt de schijf nog eens verkennen met TreeSize Free :

http://www.jam-software.com/freeware/index.shtml

Staat op de schijf misschien een Recovery Partitie ?

Blijkbaar heb je bovenstaande reactie niet gelezen.

Je zou eens verschillende uitkomsten van TreeSize - op verschillende dagen bijv. - kunnen vergelijken en aan de hand daarvan kunnen bepalen, waar en wat wordt geladen.
 
Alright. Ik ben wel geen kenner in dit soort dingen maar ik zal het eens checken.

1 GB per dag verliezen is geen lachertje.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan