• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

stukje VBA icm selectievakje

Status
Niet open voor verdere reacties.

daanblaauwgeers

Gebruiker
Lid geworden
2 okt 2009
Hallo,

Ik heb een bestand waarmee ik aan de hand van een stukje VBA code rijen wil verbergen of tonen. Nu ben ik helemaal niet thuis in VBA, maar aan de hand van een ander draadje op dit forum ben ik al een eind gekomen. Alleen het laatste stukje lukt niet. Zie bijgevoegd bestand. Wat ik graag zou willen is dat wanneer ik kies voor team en vervolgens voor locatie rijswijk en den bosch hij alle regels laat zien waar deze combinatie voorkomt, dus alle teams op de locaties Rijswijk en Den Bosch (in dit bestand totaal 19 stuks). Nu is de uitkomst of de regels van rijswijk of van den bosch en niet samen. Ook alleen kiezen voor 2 locaties is niet mogelijk, dan wordt er geen enkele regel getoond.

In het draadje hieronder wordt ook wel dit stukje code beschreven volgens mij, maar ik kom hier niet uit.

http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/388296-Macro-voor-verbergen-rijen-onder-voorwaarde

Kan iemand mij alsjeblieft verder helpen.

B.v.d.

Groet,

Daan

Bijlagen

Beste Timshel,

Werkt prima, dankjewel, maar nu maak je het mij nog lastiger. Als ik er naar kijk (met mijn leken ogen) heb je dit in VBA als module opgevoerd. Is deze code niet te combineren met de code die op blad 1 staat? Ook is layout en tekst van de selectievakjes bij locaties anders tov de selctievakjes behorend bij de niveaus. Waar heeft dit mee te maken? Er zit een verschil in, maar weet niet wat. Bij niveau kan ik met rechtermuisknop in ontwerpmodus kiezen voor eigenschappen en bij de locatieselectievakjes niet.

Sorry probeer het wel te begrijpen maar ben een leek op dit gebied!!!!

Hier nog een probeerseltje...

Bekijk bijlage 266773

Ik vond het netter staan om alle locaties in 1 kolom samen te voegen.
maak je selectie en klik daarna in een willekeurige cel en je filter past zich aan!

De VBA code is niet echt proffesioneel maar daar weten andere gebruikers vast wel raad mee:o

Beste Gijsbert,

Dank. Bij deze probeersel werkt volgens mij de combinatie van een filter op team (X) en een locatie niet. Als ik filter aan zet op team en daarna op locatie rijswijk, blijven alle andere locatieregels ook zichtbaar. Of zie ik iets over het hoofd?

Daan,

Je kunt twee soorten checkboxen gebruiken op het werkblad: Active-x-checkboxen en formulier-checkboxen. Jij gebruikte de eerste, ik heb ze vervangen door de laatste. Active-x-checkboxen moeten een voor een geprogrammeerd worden terwijl formulier-checkboxen allemaal eenvoudig dezelfde subroutine kunnen aanroepen. Jouw specifieke vraag behelst dat gekeken wordt naar de combinatie van checkboxen die is aangevinkt. Dat doet de subroutine zoals ik die heb geprogrammeerd. Het is wat mij betreft ook een esthetische kwestie: acht keer min of meer dezelfde routine heet onvoordelig programmeren.
Wat heb je nodig om verder te komen met dit project?

@ Gijsbert,

Dat ziet er alweer een heel stuk beter uit. Wel klopt ie nog niet helemaal denk ik. Het idee is dat de kolommen met de selectiedata (kolommen A-D) verberg en dat voor de gebruiker alleen de selectievinkjes zichtbaar zijn. In het bestand wat ik nu heb toegevoegd (zie bijlage) staan alle vinkjes uit, maar zie je slechts 1 regel. Als ik vervolgens op de filterknop in cel D10 knop alle locaties selecteer, zijn alle regels zichtbaar. Als ik vervolgens de locatie Rijswijk aanvink krijg ik alle regels met locatie Rijswijk. Tot zover gaat het goed, maar als ik dan weer alles wil tonen door vinkje bij Rijswijk wel te halen, blijft er slechts 1 regel over (regel 11). Uitkomst zou mi moeten zijn dat alle regels weer worden getoond. Toch?

Als ik dan ook nog de kolommen verberg kan de gebruiker in het filter in cel D10 niet alles selecteren aanvinken.

@ Timshel,

Ok heldere uitleg. Ik ga daar dan nog eens goed naar kijken.
Wat mij erg zou helpen als jij in 3 of 4 zinnen stap voor stap kan uitleggen hoe ik nu in jouw bestand ook de checkboxen voor het niveau kan toevoegen. Dus het niveau: directie, afdeling en team. En kan ik bij deze formulieren ook het selectievakje van grootte veranderen en lettertype aanpassen? Bekijk bijlage Concept0.1gijs (2).xlsm

Beide alvast heel erg bedankt voor jullie bijdrage!!!!!!!!

Hoi Daan,

Je zegt het volgende:
Tot zover gaat het goed, maar als ik dan weer alles wil tonen door vinkje bij Rijswijk wel te halen, blijft er slechts 1 regel over (regel 11). Uitkomst zou mi moeten zijn dat alle regels weer worden getoond. Toch?
Als je het vinkje daar weg haalt, sluit je dus ook Rijswijk uit in het filter en hou je inderdaad maar 1 regel over!
De oplossing is om alle vinkjes bij alle locaties er juist weer op te zetten.

Dit kan ook in 1 klik door een extra checkbox toe te voegen:
Bekijk bijlage 266805
In dit voorbeeld werkt die hetzelfde als "alles selecteren" van het filterknopje uit cel D10
voor de test heb ik de filters uit range A10 t/m D10 verborgen.
In de VBA module heb ik 2 macro's toegevoegd om deze te verbergen en zichtbaar te maken.

veel succes en ik hoor graag wat je hier van vind.

Groet Gijsbert

Hier is er ook nog eentje.
Gebaseerd op het voorbeeld van Gijsbert.

Bijlagen

@ Allen, ben met jullie varianten aan het stoeien hoor. Ik wil het goed begrijpen, dus kom er binnenkort zeker nog op terug.
Bedankt tot nu toe voor jullie inspanningen!!!!

Beste Harry,

Bij jouw voorbeeld krijg ik een foutmelding: compileerfout : een variabele is niet gedefinieerd. Ik kom er zelf niet uit!

Groet,

Daan

Als ik deze regel verwijder, krijg ik geen foutmelding meer, maar de selctievakjes doen ook niks (meer?).

Beste forumleden,

Ik ben ondertussen verder gegaan met concept van Gijs. Eigenlijk werkt deze prima. Maar ik ben nog niet tevreden wanneer je verschillende selecties hebt gemaakt en dan eigenlijk alle filterselecties wilt verwijderen.

Wat er bv. gebeurd is dat wanneer je met het bestand begint zonder selecties (zie bijlage) en kiest voor team en vervolgens voor rijswijk en hoofddorp gaat alles goed. Als je vervolgens in omgekeerde volgorde selectie ongedaan maakt, blijft er 1 regel over (regel 18). Idealiter zouden dan weer alle rijen getoond moeten worden, maar blijkbaar is kolom B nu gefilterd op lege cellen. Als je vervolgens klikt op alle selecties wissen, krijgt elk selectievakje een vinkje, maar worden niet alle regels getoond, reden filter kolom A staat op C (= team).

Wat ik graag zou willen is een knop waarmee alle selectievakjes leeg worden gemaakt en de filterwaarden van A17 en B17 worden gewist, waardoor alle regels weer worden getoond.

Is dit mogelijk?

Groet,

Daan

Bijlagen

Beste Sylvester,

Bedankt voor je reactie. Knop "alle selecties wissen" doet wat ie moet doen, namelijk alle regels tonen. Wel komen in alle selectievakjes een vinkje te staan en dat is juist weer niet de bedoeling. Is dit nog te verhelpen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan