Stukke CD-drive

Status
Niet open voor verdere reacties.

van Hoi

Gebruiker
Lid geworden
22 feb 2009
Hallo beste mensen,

Ik heb weer een probleem met mijn 'Windows 98 SE'. Hij leest geen CD's die je zelf brandt. Weet iemand hoe dit kan komen? Hij geeft geen fouten aan, maar hij leest wel 'echte' CD's.

Ook pakt hij geen apparaten die ik in mijn USB drive doe en mijn floppy drive is stuk.

Ik kan dus geen gegevens overbrengen naar die PC, hij heeft namelijk ook geen internet. Weet iemand nog een andere manier om gegevens over te brengen of hoe ik mijn cd drive kan 'repareren'? :confused:

M.v.g.

Koop een seriële (COM) kabel en sluit de pc middels die kabel op een andere pc aan.

Is het niet zo dat die CD-drive misschien alleen overweg kan met CD-R schijven die bovendien gefinaliseerd zijn?;)

Als de floppydrive stuk is, is vervangen volgens mij de enige optie.

USB-apparaten moet je installeren met de driver van de fabrikant...

Nou, ik heb pas W98 SE geinstalleerd. In Ubuntu deed mijn CD drive het prima, hij las alles. De USB apparaten moeten als het goed is zichzelf installeren, wat ze op Ubuntu ook deden. Ik gebruikte dus eerst Ubuntu. Mijn floppy disk ga ik dan niet vervangen. Wel bedankt!

Ivo

Wel uhm, windows 98 was het eerste windowsbesturingssysteem dat met USB overweg kon. Ten eerste zijn er mogelijk echter versies die nog geen USB-ondersteuning bieden. dat weet ik niet helemaal zeker zonder het na te kijken maar dat is dus 1 mogelijkheid. Ten tweede had windows 98 nog niet erg veel standaardusbdrivers aan boord. met andere woorden, usbapparaten moet je onder win98 installeren.

Ubuntu werkt geheel anders en heeft wel meerdere usbdrivers aan boord.

Met andere woorden: zorg voor updates voor win98.

En eigenlijk durfde ik het bijna niet voorstellen in mijn vorige bericht maar toen dacht ik al aan het voorstel om over te schakelen op een linuxdistributie. In 90% van de gevallen even snel en licht als windows 98 maar wel up 2 date qua beveiliging en drivers...

Ja, maar ik heb spelletjes en die kun je niet op ubuntu spelen. Dat van de USB drivers klopt denk ik wel, maar voor internet heb ik een USB stick, een 2.0 versie. Die maakt verbinding met de router. :confused: Weet iemand waar ik die update vandaan kan halen?

site van de fabrikant.

Ow en btw: wine al geprobeerd in ubuntu?

Nee, dat had ik nog niet. Maar ik krijg geen internet in ubuntu, maar dat komt door Ziggo. Zij ondersteunen geen Ubuntu en de fabrikant ook niet.:evil:

ziggo is je isp?

Ik veronderstel dat ze wel e router ondersteunen? als je dat er tussen plaatst zou de configuratie van de pc er niets meer toe mogen doen...

is internet op die pc desnoods niet misbaar?

Liever niet. En, ik weet niet wat een ISP is. Maar een USB-stick maakt verbinding met de router. En een kabel is geen optie omdat die dan door de hele woonkamer moet lopen.

ISP = Internet Service Provider...

Dus je zit reeds achter een router. Kan je iets meer informatie geven hoe het komt dat ubuntu niet wordt ondersteund. Ik vind het ten eerste zeer vreemd en ten tweede schandalig :P

Schandalig vind ik het ook. Maar ik zit dus bij Ziggo. Daar krijg je voor draadloos internet een USB stick die verbinding maakt met de router. Voordat je besturingssysteem overweg kan met de USB stick moet je software installeren. Ziggo ondersteunt alleen MAC, en Windows 98, ME, XP en Vista. Als je een ander besturingssysteem hebt, moest je op de site van het merk van de router kijken (sitecom). Zij ondersteunen ook geen Ubuntu Linux. :mad: Het is verder een 'WL-559. Die niet eens op de site van hun staat. (Hier staan alle WL producten) Degene die er het meest op lijkt is dan nog de 'WL-600'. ;)

Geen ondersteuning voor linux maar wel voor mac, onbegrijpelijk:(

Nou in dat geval is het vrij eenvoudig, je hebt een andere draadloze netwerkadapter nodig. En zo'n usbstick is goed voor laptops, maar ik vermoed dat het om een desktop gaat dus in dat geval kun je eigenlijk beter de netwerkkaart vervangen door een draadloze in plaats met zo'n stom usbstickje te werken...

PS: tip voor int vervolg: nooit iets van hardware van je provider aannemen buiten de modem;)

Ik heb nog z'n kaart liggen. Maar hoe zou ik contact moeten maken via de kaart met de router? Als je het merk en type moet weten hoor ik het wel.

P.S. Bedankt alvast voor de snelle reacties!

Verbinding maken met een draadloze kaart of met zo'n draadloze usbadapter is in praktijk nauwelijks verschillend.

Ik heb Ubuntu op het andere station opnieuw geïnstalleerd. Maar hij moet ik Windows 98SE nou van mijn andere schijf verwijderen? :(

Je kan dat eigenlijk beter meteen doen als je Windows 98 niet meer wilt, want vermoedelijk zit je nu met een probleem, aangezien ik denk dat Windows 98 op je eerste partitie zal geïnstalleerd staan, en als je die formatteert kan ook ubuntu niet meer opstarten, en ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe je een mbr herstelt m.b.v. ubuntu.

Eerst Ubuntu weer eraf? Maar hoe moet je dan in 98SE defragmenteren? In XP moet je defrag intypen bij de opdrachtpromp, in 98 weet ik het niet.

Volgens de berichten zou de WLAN stick moeten werken met Ubuntu.
Dat je de WL 559 niet kunt vinden bij Sitecom komt omdat het een samengestelde set is.
De USB adapter is de WL-172. (Wireless Network USB Adapter 54g Turbo)
Daarvan wordt het volgende gezegd op het Ubuntu forum.

Ik denk dat die WL-172 zo moet kunnen werken. Hij staat wel niet in de lijst genoemd, maar als de driver ook RT2500 is, die zit al in Ubuntu 7.10. Dus inprikken, Netwerk Manager kietelen (rechts boven het netwerk icoontje) en proberen. Draadloos netwerk op zwervende modus. Zie je eenmaal wat balkjes van de netwerken van de buren, maar geen internet, dan ligt het aan de WEP/WPA instellingen.Misschien ook de Maclijst, indien geactiveerd bijstellen.

Backup de persoonlijke bestanden die je nu bewaard in windows 98.

Ubuntu opnieuw installeren en er even voor kiezen de windowspartitie te verwijderen en een ubuntu als single-besturingssysteem te installeren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan