• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

stuklijstverwerking

Status
Niet open voor verdere reacties.

keesgee

Gebruiker
Lid geworden
18 mrt 2016
Ik heb een probleem met het verwerken van stuklijsten. Voor een klant heb ik een stuklijst met soms meer dan 1000 regels. Dit zijn allerlei onderdelen waarvan diverse onderdelen meerdere malen in diverse samenstellingen en subsamenstellingen voorkomen.
Als het goed is heb ik voorbeeldlijst.xlsx bijgevoegd.
In het voorbeeld bestand moet een kolom toegevoegd worden met daarin de goede aantallen van de onderdelen. Neem bijvoorbeeld item 2 met de omschrijving "samenstelling 2" deze zit 2 x in de lijst. item 2.1 "onderdeel1 sam 2" zit 4 x in samenstelling2 --> dit onderdeel heb ik dan dus 8x nodig enz. Ik heb niet eens een flauw idee hoe te beginnen.

zijn er mensen die me een beetje op weg kunnen helpen

Groet

Kees Geerts

Bijlagen

Hoe kom je aan die benodigde aantallen?
Zet eens enekel waarden in die extra kolom waarin je handmatig de nodige waarden invult en waarom dat zo is.

Bekijk bijlage voorbeeldlijst_2.xlsx

Heb nu de kolom ingevoerd. Alles waar "onderdeel" in de benaming staat is het kleinste deel van de samenstelling. De voorbeeldlijst is een voorbeeldstuklijst waarmee ik een machine kan opbouwen. Onderdeel 3 van sam 3 moet 4 x besteld worden om de complete machine te kunnen bestellen. In dit lijstje is het nog wel te overzien. Maar als je uiteindelijk een lijst hebt met 1000 regels dan is het lastig.
Nu kan het gebeuren dat "onderdeel 3 sam3" elders nog ergens gebruikt wordt. Om die dan uiteindelijk op 1 regel met het goede totaal te krijgen heb ik al opgelost.

Ik hoop dat dit wat duidelijkheid schept.

obv jouw eerste bestandje. Het tweede maak niet echt veel duidelijker.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
de items 1, 2 en 3 vormen samen een machine. zo vormen 1.1, 1.2, 1.3, 1.4 samen item 1. 2.1 2.2 en 2.3 vormen samen item 2, item 3.1 3.2 3.3 vormen samen item 3.
Zo heb ik item 2 2 x nodig om een complete machine te kunnen maken. Omdat item 2.1, 4x nodig is om item 2 te kunnen maken heb ik voor een complete machine item 2.1 8x nodig.

Laatst bewerkt:
Ik had het bestandje aangepast. Volgens mij heb je 'onderdeel 1' 8 keer nodig. En dit heeft niets met items te maken maar met onderdelen. Toch? Bekijk het bestandje in #4 nog maar een keer.

ik ben al een eindje gevorderd intussen.
Heb een nieuw voorbeeldbestand toegevoegd. De totalen voor assembly level 1 heb ik voor elkaar, de totalen voor assembly level 2 heb ik ook voor elkaar. Probleem is nu assembly level 3.
In kolom I staat de factor level 3 er zijn 3 cellen rood gemarkeerd, dit zijn handmatig ingevoegde waardes. De waarde 16 komt uit kolom H cel 9 (lassam hefboom zit 4 maal in "samenstelling 2" "samenstelling 2" is vervolgens weer 2 maal nodig in de totaallijst) Nu zou ik willen dat die waardes in kolom I met een formule geplaatst wordt met kolom 2 als voorwaarde.

Bekijk bijlage voorbeeldlijst_4.xlsx

Wellicht dat daar me iemand mee kan helpen.

Groet

Kees

Hoi Plongske,

Het resultaat ziet er zeer goed uit, althans de kolom totaal (die in het groen klopt) waarvoor dank. Vanavond ga ik het proberen te doorgronden hoe je daar toe gekomen bent.
Vervolgens ga ik het proberen te verwerken in de grote macro.

Nogmaals dank.

groet

Kees

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan