• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

'stuks' als vaste waarde in cel

Status
Niet open voor verdere reacties.

greetings

Gebruiker
Lid geworden
27 feb 2014
Goedemiddag,

ik heb in celeigenschappen een waarde gemaakt onder 'aangepast'.

Deze luidt: 0" st."

Het doel is dat als een getal is ingevuld, dat automatisch 'st' (van stuks) er achter wordt gezet.
Hoe kan ik er voor zorgen dat 'st' in de cel weergegeven wordt weergegeven zolang nog niets in de cel is ingevuld?

In het algemeen bestaat de notatie voor aangepaste waarden uit 4 delen:
1. Voor positieve getallen.
2. Voor negatieve getallen.
3. Voor 0.
4. Voor tekst.

Aannemende dat alle getallen mogelijk zijn en je alleen niets wilt zien als er helemaal niets staat, kom ik op het volgende aangepaste formaat:
0" st.";-0" st.";0" st.";@

Dank je wel.
Nee de vraag is juist dat als een cel niet is ingevuld (dus geen getal en ook geen tekst) dat er toch 'st' in de cel wordt weergegeven.
Vergelijk bijvoorbeeld de € die bij 'financieel' altijd wordt weergegeven, ongeacht of iets is ingevuld.
Bij 'financieel' trouwens wordt veelal gebruik gemaakt van underscore. Wat zou de functie zijn?

Als er niets in een cel staat. Dus de cel is echt leeg dan zal er geen enkele notatie getoond worden. Als dit bij jou anders is dan graag een voorbeeldbestandje. Dus met lege cel waarin wel het bv het € teken staat.

Klopt inderdaad.
De lege cel is niet echt leeg, maar wordt handmatig gevuld met "Cntrl-Alt-5".
Door excel wordt dit herkend als waarde 'financieel" en wordt daarna automatisch een getal voorzien van een voorgaand euroteken.

Opgelost!

Laatst bewerkt:
"Cntrl-Alt-5" is een bijzonder toetsencombinatie!

Het op opgelost zetten zonder relevante informatie geeft dit forum en met name de zoekfunctie weinig nut.

Dus zoiets wil je? Werkt alleen in het bereik A1:B10.

Bijlagen

Sorry, vraag niet goed gelezen.
Eventueel zou het volgende aangepaste formaat gebruikt kunnen worden: 0" st.";-0" st.";0" st.";"st."

Ctrl+Alt+5 geeft het Euroteken, wat dus gewoon tekst is. Het wordt pas valuta als je er een getal achter invult. Je kunt dus ook gelijk een getal invullen. Of een spatie.

Bij 'financieel' trouwens wordt veelal gebruik gemaakt van underscore. Wat zou de functie zijn?
De underscore bij "Financieel" (of in het algemeen: bij aangepaste nummerformaten) staat voor een spatie met de breedte van het teken dat na de _ staat.
Bijvoorbeeld de volgende definitie zorgt ervoor dat positieve en negatieve getallen precies onder elkaar staan; negatieve getallen staan tussen haakjes:
_(€ * #.##0,00_);(€ * #.##0,00);_(€ * "-"??_);_(@_)

"Cntrl-Alt-5" is een bijzonder toetsencombinatie!

Het op opgelost zetten zonder relevante informatie geeft dit forum en met name de zoekfunctie weinig nut.

Dus zoiets wil je? Werkt alleen in het bereik A1:B10.

Ja, dat is wat ik zocht. Met de codes van Marcel kon ik zelf een aangepast formaat maken waarbij 'st' is opgenomen.
zoals jij als zei heeft een lege cel geen waarde. Met ''st' erin niet en ook met het Euroteken erin niet. Ik was even op het verkeerde been gezet. Als je met de toetsencombinatie het Euroteken invult, dan wordt in Excel 2013 de waarde van de cel automatisch omgezet van standaard in financieel. Dat maakte dat als je daarna daar een getal intikte, er automatisch een euroteken voor wordt geplaatst.

Laatst bewerkt:
De underscore bij "Financieel" (of in het algemeen: bij aangepaste nummerformaten) staat voor een spatie met de breedte van het teken dat na de _ staat.
Bijvoorbeeld de volgende definitie zorgt ervoor dat positieve en negatieve getallen precies onder elkaar staan; negatieve getallen staan tussen haakjes:
_(€ * #.##0,00_);(€ * #.##0,00);_(€ * "-"??_);_(@_)

OK. Goed om te weten. Kan je van de formule ook de andere bijzondere tekens en combinaties duiden? Ben benieuwd.

OK. Goed om te weten. Kan je van de formule ook de andere bijzondere tekens en combinaties duiden? Ben benieuwd.
Het is geen formule. Het is de specificatie van een aangepast nummerformaat.
Dat zou wel kunnen, maar dan gaan we van dit onderwerp een soort cursus Excel maken en zover wil ik niet gaan.
Daar zijn boeken voor, zoals het complete handboek van John Walkenbach, die een compleet hoofdstuk wijdt aan aangepaste nummerformaten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan