Stuurprog voor vaste schijf werkt niet?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Mol
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Mol

Gebruiker
Lid geworden
21 nov 2000
Beste mensen wie kan ons helpen.
Waarschijnlijk door een onhandigheidje van onze kinderen, doet hun pc het niet meer, nou heb ik geprobeerd om opnieuw W98 te installeren, maar de melding die op het scherm komt is als volgt:

Setup kan Windows98 niet op de computer installeren.
A. De computer bevat geen vaste schijf, of
B. De vaste schijf werkt niet juist, of
C. Vereist een bepaald stuurprogramma.
Neem contact op met leverancier enz.

Wordt de schijf nog wel door het bios herkend?
Zie je bij het opstarten in het eerste scherm de schijf vermeld.

Is er in de kast wat veranderd,
waardoor er per ongeluk een kabeltje niet goed meer zit?
Is de schijf gepartitioneerd en geformateerd?

Beste Crash, alvast bedankt voor je reaktie.
Antwoord op je vragen:
Inderdaad lijkt het alsof het BIOS de schijf niet herkent (is er nog wel een BIOS, want daar kan ik ook niet in komen via F2 of DEL).
In de kast is niets veranderd, hij is zelfs niet open geweest zeggen ze.
De schijf was niet gepartitioneerd en F-disk kan nu niet.

Ik ga alle verschillende meldingen even op een rijtje zetten, want ik ben natuurlijk vanalles aan het uit proberen, al deze meldingen zal ik straks in dit bericht plaatsen.
Natuurlijk heb ik ook alle verbindingen zoals kabels en stekkers nagekeken, maar dat is OK.
Groeten Mol.

Hier zijn de meldingen:
Opstart met W98 CD-rom in de CD-romspeler, resultaat is keuzemenu:

1. opstarten van vaste schijf
2. opstarten van CD-rom

Gekozen 1. resultaat is: hetzelfde keuzemenu komt steeds weer terug.
Gekozen 2. resultaat is keuzemenu:

1. Windows98 starten van CD-rom
2. Opstarten met ondersteuning voor CD-rom
3. Opstarten zonder ondersteuning voor CD-rom

Gekozen 1. resultaat is: een grote rij met meldingen over beschadigde of ontbrekende bestanden en in welke regels van het bestand CONFIG.sys een fout staat. Als onderste regel op het scherm staat ook nog een melding: geef de naam van MS-DOS prompt bijv. C:\WINDOWS\COMMAND.COM (ik kom hiermee niet verder)
Gekozen 2. resultaat is: zelfde als keuze1.
Gekozen 3. resultaat is: A:\> (hierachter typ ik (je weet maar nooit) fdisk, resultaat is: “Er zijn geen vaste schijven aanwezig”.

Met de Windows 98 CD-rom kom ik niet verder.
-------------------------------------------------------------

Nu een opstart met de opstartdiskette in het A: station, resultaat is keuzemenu:

1. Opstarten van met ondersteuning van CD-rom
2. Opstarten zonder ondersteuning van CD-rom
3. Helpbestand weergeven

Gekozen 1. (met CD-rom in de drive) resultaat is: allerlei herkenning over de CD-rom drive, daarna een melding over voorbereiden van het opstarten en dan: Windows 98 heeft geen geldige FAT of FAT32 partitie gevonden op station C:, er zijn verschillende mogelijkheden:
1. Station moet worden gepartitioneerd, voer fdisk uit (dat heb ik geprobeerd, maar ook nu krijg ik de melding: “Er zijn geen vaste schijven aanwezig”.)
2. Mogelijk gebruik van partitioneringssoftware van derden, nooddiskette verwijderen en computer opsterten, volg aanwijzingen op scherm.
3. Een waarschuwing tegen virussen.

Gekozen 2. resultaat is: Melding over RAM-drive versie in station C: geladen en daarna dezelfde 3 mogelijkheden als hierboven en ook de aanbeveling op help achter d A: prompt te typen. Dat gedaan , nu krijg ik een blauw scherm met een tekst over allerlei hulpprogramma’s m.b.t. de opstartdiskette en hulpprogramma's met commando's.

Gekozen 3. resultaat is: Weer de meldingen over de geladen geladen Ramversie in station virtueel station C: (als in resultaat keuze 2.) en de 3 mogelijkheden en daarna automatisch naar het blauwe scherm met de hulpprogramma’s en commando’s, waarvan ik geprobeerd heb:
scandisk.exe (melding: geen problemen)
chkdsk.exe (melding: geen problemen)

Dit zijn al de meldingen, wie helpt ons !!

Groeten Mol.

Je hebt echt van alles geprobeerd.:thumb:
Nu mijn vraag heb je, met het laatste gedeelte(opstartdisk), ook geprobeerd met een andere opstartfloppy van win98?
Het lijkt me dat deze beschadigd is of geen goede Fdisk heeft.
Je zet neer "Gekozen 3. resultaat is: A:\> (hierachter typ ik (je weet maar nooit) fdisk, resultaat is: “Er zijn geen vaste schijven aanwezig"
Krijg je wel het hele verhaaltje over ondersteuning voor grote schijven,
nadat je fdisk ingetyped hebt?

Hier kan je eventueel een andere win98 opstartfloppy downloaden;
www.bootdisk.com

Op de een of andere manier moet je toch wel in je bios kunnen komen?
Kijk ook eens tijdens het opstarten wat voor ide drives er gevonden worden, evt windows opstartlogo's kun je wegdrukken met de escape toets, maar die zul je hoogstwaarschijnlijk niet zien, aangezien je HD niet gevonden wordt... :(
Als je met bootflop start, en je krijgt het keuzemenu in beeld, kun je ook shift+F5 drukken, kun je dan ook niet fdisk-en?

Beste Mol;

Dit ziet er niet zo leuk uit.
Het enige advies op dit moment is ; kijk effe op de site van je HD fabrikant hier kan je div. tools downloaden om je HD onder DOS te controleren en e.v.t te herstellen

Maxtor heeft Powermax.exe

Western Digital heeft Lifeguard en Dlg Diagnostic

Ik hoop dat je hier iets aan hebt, als je wilt reageren moet je effe een weekje wachten , ik moet met het vrouwtje op vakantie.

Suc6 ; Speedtouch

Antwoord aan Crash:
1. Een andere opstartdiskette gedownload, resultaat is hetzelfde als met de mijn oude opstartdiskette.
2. Nee, zover als dat verhaaltje over grote schijven kom ik niet, na het intypen van fdisk en enter krijg ik op het scherm: er zijn geen vaste schijven aanwezig.
Boven de A:-prompt wordt nog wel het verhaal over MSDEX m.b.t. drive D: gegeven en dat de diagnostische hulpprogramma's in het virtuele station C: (dit klopt volgens mij al niet, het is toch meestal F: of zoiets) zijn geladen.
3. Ik heb nog een oude DELPART.exe diskette geprobeerd, deze brengt op het scherm: "geen vaste schijven gevonden".

Antwoord aan Sjunnie,
Ik kom inderdaad helemaal niet tot bij de logo's van Windows, was dat maar waar.
Bij shift-F5 probeer ik te fdisken, met het resultaat: Er zijn geen vaste schijven aanwezig.

Ik kan nu niet in het BIOS komen, is dit door het bovenstaande euvel? En zou ik wel weer een draaiende PC hebben en in het BIOS kunnen komen als ik een andere vaste schijf zou inbouwen?

Wat nu, wie helpt?

Laatst bewerkt:
Dank aan degenen die hebben gereageerd op ons probleem, maar de vaste schijf is inderdaad overleden. Eindelijk weet ik dan ook de orzaak: DEFRAGMENTATIE VAN DE HD. De schijf zal al niet meer zo goed zijn geweest, maar toch ...! Vanmiddag voor weinig een andere gehaald bij een kennis en wat dacht je wat ..., hij loopt als een zonnetje en alles doet het weer. Kinderen ook weer blij en ze zullen het nooit meer doen.
Bye bye en nog bedankt, groeten Mol.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan