• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

stuurrichting pijltoetsen

Status
Niet open voor verdere reacties.

patrick h

Gebruiker
Lid geworden
6 aug 2010
Hallo,

Ik heb in excel een formulier gebouwd, zie bijlage.

Nu wil ik dat de gebruikers een vaste invul volgorde doorlopen binnen het formulier.

Als ik bijv. op cel B7 sta (postcode) en ik druk op de "pijltoets beneden" dan springt excel naar cel B8 (adres). Dat is logisch want ik heb immers "pijltoets beneden" ingedrukt. Op deze manier slaat excel echter cel H7 (woonplaats) over en dat wil ik nu dus juist niet. Gebruikers zullen vaak met pijltoetsen willen scrollen in het document. Ik wil dat als ze "pijltoets beneden" indrukken er niet van cel B7 naar cel B8 gesprongen wordt maar van cel B7 naar cel H7. Andersom wil ik dat als ze "pijltoets beneden" indrukken er niet van cel B8 naar cel B7 gesprongen wordt maar van cel B8 naar cel H7.

Verder heb ik de cellen die ze dienen in te vullen ontgrendeld en de rest van de cellen vergrendeld.

Kan ik de pijltoetsen een stuurrichting meegeven en zo ja hoe?

Alvast bedankt.

Gr. Patrick

Bijlagen

hoi vanveelen

heb je iets aan dit voorbeeld?

ga op geel of rood staan en probeer naar pijl toetsen uit

Code:
Private Sub Workbook_Open()
  Application.OnKey "{UP}", "testup"
  Application.OnKey "{down}", "testdown"
End Sub

Code:
Sub testup()
If ActiveCell = Range("C2") Then
  Range("A3").Activate
End If
End Sub
Sub testdown()
If ActiveCell = Range("A3") Then
  Range("C2").Activate
End If
End Sub

Hallo !

Was even offline aan 't proberen en heb wel iets gevonden. Iets gelijkaardig aan dat van sylvester-ponte die ondertussen ook geantwoord heeft.

Als je de cel B2 selecteert kun je in het eerste deel van de formulier-sheet naar de volgende invulvelden springen met de KeyDown toets.

Grtz,
MDN111

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hoi,

Nee joh, ik ben helemaal niet zo thuis in VBA.
Wat ik wel weet is, dat je - bij een beveiligd werkblad - met de tab-toets steeds naar de eerstvolgende 'vrije' cel springt.
Wat mensen die zo'n model gebruiken moeten 'aanleren' is, niet pijl- of entertoetsen te gebruiken, maar de tab-toets.

sylvester-ponte allereerst bedank voor je reactie

Als ik de pijltoets beneden of boven indruk krijg ik de volgende foutmelding:
De macro 'C:\................\pijltoetsen1[1].xls' ! testup kan niet worden uitgevoerd. De macro is wellicht niet beschikbaar in dit werkboek of alle macro's zijn mogelijk uitgeschakeld.

De macro heb ik overigens wel geactiveerd en het betreft een alleen lezen bestand.

Weet jij hoe dit komt?

mdn111 jij ook bedank voor je reactie

Als ik jou macro activeer en vervolgens vanuit cel B2 op pijltoets beneden druk springt hij bij mij naar cel B4 ipv naar rechts.

Weet jij hoe dit komt?

vanveelen, mensen iets aanleren valt niet altijd mee...
en voorkomen is beter dan genezen zeg ik altijd maar...

vanveelen, mensen iets aanleren valt niet altijd mee...
en voorkomen is beter dan genezen zeg ik altijd maar...

Nou da's een 'nogal' negatieve opvatting ....
En wat valt er te voorkomen?
Als je model beveiligd is kunnen er toch geen zaken misgaan?
En komen ze op een omslachtige manier met de pijltoetsen in de in te vullen velden, dan zal de 'ontdekking' zijn dat dat met de tab-toets toch wel handiger gaat.

Nou da's een 'nogal' negatieve opvatting ....
En wat valt er te voorkomen?
Als je model beveiligd is kunnen er toch geen zaken misgaan?
En komen ze op een omslachtige manier met de pijltoetsen in de in te vullen velden, dan zal de 'ontdekking' zijn dat dat met de tab-toets toch wel handiger gaat.

graag alleen een reactie als je een oplossing weet voor de gestelde vraag en geen zinloze discussie beginnen a.u.b.

hoi

als de beveiliging aanstaat kom ik met de pijltjes toetsen alleen in de toegestane (onbeveilingde) cellen

groet sylvester

Hallo !

Ja, bij het openen van het bestand werkt het niet. Mijn fout. Ik heb de macro aangeroepen vanuit Worksheet_activate() maar die wordt niet getriggerd als er maar 1 sheet is. In de nieuwe bijlage gebeurt het aanroepen vanuit Workbook_open().

Grtz,
MDN111.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hallo !

Ja, bij het openen van het bestand werkt het niet. Mijn fout. Ik heb de macro aangeroepen vanuit Worksheet_activate() maar die wordt niet getriggerd als er maar 1 sheet is. In de nieuwe bijlage gebeurt het aanroepen vanuit Workbook_open().

Grtz,
MDN111.

Helaas krijg ik de volgende foutmelding als ik de pijltoets beneden indruk:
De macro 'C:\................\employee.formulier[1].xls' ! GoToTheRightCell kan niet worden uitgevoerd. De macro is wellicht niet beschikbaar in dit werkboek of alle macro's zijn mogelijk uitgeschakeld.

De macro heb ik overigens wel geactiveerd en het betreft een alleen lezen bestand.

Ik werk trouwens met Excel 2007 (nederlandse versie), kan dat nog tot problemen leiden mbt jouw macro?

Patrick H

Denk er wel aan dat de oplossing met beveiliging geen macro's vereist, de oplossing waar je nu mee bezig bent, wel.

Niet iedereen is zo happig om macro's toe te staan.

kan iemand mij nog verder helpen :confused:?

Klik op de bijlage bij de post van 6 augustus en kies voor "Open".
Save dan onmiddelllijk een kopie op uw HD met de Optie "Save As".
Sluit het bestand van het forum.
Open het bestand op uw HD.
En dan zou het moeten werken....

Met dit soort opmerkingen sluit je in ieder geval deuren, wat leidt tot

????

Ik word juist enorm geholpen, alleen is het gewoon een lastig verhaal....

Maar ik ben er bijna uit dankzij de reacties van mensen die met goede tips en ideeen komen ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan