stylesheet aanpassingen worden niet getoond

Status
Niet open voor verdere reacties.

WeetGeenNaamm

Gebruiker
Lid geworden
6 aug 2011
Hoi,

Ik ben op dit moment bezig met een "bouw-je-eigen-website-cursus" van LOI.
Je werkt hier met HTML-codering in Kladblok.
Inmiddels heb ik de opdracht gekregen om een stylesheet te linken aan mijn pagina's en ik moest dus alle <FONT>-tags verwijderen. Ik moest hiervoor eerst een stylesheet-pagina ontwerpen met wat lettertypes, -kleuren en -groottes. Daarna moest ik deze met de codering:
<LINK rel="stylesheet" type=text/css" href="stylesheet.css"> in de header van mijn index.html-pagina voegen. Ik heb de index-pagina opgeslagen, maar op zowel de bekijk-browser als de online internet pagina is geen verandering te zien! Ik zie dus niks van de stylesheet terug en weet niet hoe dit komt, iemand een idee?

Groetjes.

Heeft u al deze dingen gecontroleert?
Code:
<LINK rel="stylesheet" type=text/css" href="stylesheet.css">
vervangen door
Code:
<link href="style.css" rel="stylesheet" type="text/css" />

- Ligt deze code tussen deze tags: <header></header>
- is de naam van de stylesheet wel stylesheet.css (geen typfouten ofzo gemaakt)

Groeten Jens

Je hebt het CSS bestand ook geüpload neem ik aan? Heb je een link naar de site?
Inmiddels heb ik de opdracht gekregen om een stylesheet te linken aan mijn pagina's en ik moest dus alle <FONT>-tags verwijderen.
De schrijver verdient een stevige trap onder zijn achterste voor het feit dat hij die, zwaar verouderd, tag überhaupt genoemd heeft.

PS: Wat is trouwens een "bekijk browser"?

@Naarling: Ik denk dat hij bedoeld dat hij via localhost bekijkt.

@ WeetGeenNaamm:
Bij je opdracht-code:
HTML:
..
<LINK rel="stylesheet" type=text/css" href="stylesheet.css">
ontbreekt een aanhalingsteken na het type=. Het moet zijn:
HTML:
..
<LINK rel="stylesheet" type="text/css" href="stylesheet.css">
Maar het kan zijn dat dit alleen hier een tikfoutje is, en het in het echt goed staat.

=======
@ Xelle:
WeetGeenNaamm zegt dat het css-bestand stylesheet.css heet, jij hebt in de "te vervangen door" staan: style.css - dat is dan niet goed.
Verder is het enige verschil de LINK die je van hoofdletters tot kleine letters hebt gemaakt, en de slash / op het eind die je hebt toegevoegd.
Maar of dat nodig is, hangt van het gebruikte Doctype af (en misschien gebruikt de LOI hier geen Doctype; dat is niet zo goed, maar het zou ook nog kunnen).
En hoewel het niet 100% valid html hoeft te zijn, denk ik dat browsers het ondanks dat toch wel zullen oppakken.
  • Maar je suggestie om goed op spelfouten te letten, is uitstekend! :thumb:
De <link ... > code moet niet tussen <header></header> staan, maar tussen <head></head>. Tikfoutje! ;)

=======
weer @ WeetGeenNaamm:
Een link naar je online testpagina is, zoals Naarling zegt, inderdaad nodig om er verder iets zinnigs over te zeggen. Dan kunnen we zien wat de html precies is en of het stylesheet er is; en als het er is, wat er in staat.
  • Als het stylesheet.css in dezelfde map zit waarin de html-pagina staat (zowel locaal als geüpload), zou het goed moeten gaan.
  • Als het stylesheet op zichzelf in orde is, en ook de link naar het stylesheet, zou er in de html bij de verschillende elementen niet goed naar de id of class van de css verwezen kunnen zijn.
  • Maar het kan ook zijn dat er in het begin van het stylesheet-bestand een foutje is gemaakt, waardoor het niet werkt.

Dus we willen graag alles zien! :)

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Laatst bewerkt:
@csshunter:
Inderdaad ik zie het nu ook dat ik een foutje heb gemaakt. Het moet inderdaad tussen <head></head> staan. De fout zal zoals u zegt aan de "" liggen bij type="text/css"

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan