Ik ben bezig met een database en nu zit ik een beetje vast, ik moet vanuit alle voorstellingen laten zien waarvan nog geen reservering is.
Nu is mijn subquery als volgt:
SELECT DISTINCT Titel, beginDatumTijd
FROM Uitvoering
WHERE BeginDatumTijd NOT IN ( SELECT BeginDatumTijd
FROM Bezetting )
Dit werkt bijna, alleen nu heb ik nog het probleem dat als er 2 voorstellingen op dezelfde begindatumtijd beginnen, en 1 hiervan maar een bezetting heeft. Dat hij ze beide dan niet weer geeft. Nu is het zo dat ik ook nog wel kan kijken op Titel in Bezetting, alleen hoe kan ik dan op beide onderdelen laten controleren, dus begindatumtijd en titel ?
Ik wil deze select statement per se doen met een subquery, zodat ik dat ook gewoon 100% begrijp.
Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben, zo niet roept u maar.
Ps. Is mijn eerste post hier, dus ik hoop dat ik het goed heb gedaan.
Edit:
Ondertussen dit nog geprobeert, maar dit werkt helaas ook niet:
FROM Uitvoering
WHERE (Titel, BeginDatumTijd) NOT IN ( SELECT Titel, BeginDatumTijd
FROM Bezetting )
In mijn SQL boek staat dat ik dan gebruik moet maken van NOT EXISTS, maar dat werkt ook niet. En met een geconcateneerde kolomwaarde werkt het ook al niet.
Nu is mijn subquery als volgt:
FROM Uitvoering
WHERE BeginDatumTijd NOT IN ( SELECT BeginDatumTijd
FROM Bezetting )
Dit werkt bijna, alleen nu heb ik nog het probleem dat als er 2 voorstellingen op dezelfde begindatumtijd beginnen, en 1 hiervan maar een bezetting heeft. Dat hij ze beide dan niet weer geeft. Nu is het zo dat ik ook nog wel kan kijken op Titel in Bezetting, alleen hoe kan ik dan op beide onderdelen laten controleren, dus begindatumtijd en titel ?
Ik wil deze select statement per se doen met een subquery, zodat ik dat ook gewoon 100% begrijp.
Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben, zo niet roept u maar.
Ps. Is mijn eerste post hier, dus ik hoop dat ik het goed heb gedaan.
Edit:
Ondertussen dit nog geprobeert, maar dit werkt helaas ook niet:
FROM Uitvoering
WHERE (Titel, BeginDatumTijd) NOT IN ( SELECT Titel, BeginDatumTijd
FROM Bezetting )
In mijn SQL boek staat dat ik dan gebruik moet maken van NOT EXISTS, maar dat werkt ook niet. En met een geconcateneerde kolomwaarde werkt het ook al niet.
Laatst bewerkt: