Subformulier velden invullen d.m.v. Velden op hoofdformulier.

Status
Niet open voor verdere reacties.

jvandervliet

Gebruiker
Lid geworden
23 mrt 2006
Beste mensen,

In het hoofdformulier wil ik naast de velden voor het 1e tabel tekstvelden plaatsen voor de 2e tabel die in de subformulier weergegeven wordt. Als ik ze aan elkaar koppel d.m.v. in 'Control source' opgegeven subformulierveld. Maar dan kan ik geen gegevens meer invoegen in een record. Wat doe ik verkeerd?

Laatst bewerkt:
Geen idee wat je verkeerd doet. Daarvoor hebben we een voorbeeld nodig. Als je subformulier correct is gekoppeld aan een bij te werken bron (tabel, of correcte query) en het hoofdformulier is correct gekoppeld aan het koppelveld in het subformulier, moet het subformulier gewoon bewerkt kunnen worden. Is dan niet het geval, dan zit er dus iets verkeerd. Op basis van jouw informatie is dat zo niet te bepalen.

Ik heb even naar je db gekeken, maar je hebt nog wel wat werk voor de boeg voordat het gaat werken.
Om te beginnen: je hebt drie tabellen, Clienten, Oefeningen en Resultaten. Ik neem aan dat elke Client een uniek nummer krijgt, want je hebt in die tabel een veld ID gemaakt (ik zou dat overigens KlantID noemen, dan weet je wat het voorstelt). In de tabel Oefeningen heb je ook een veld ID (zou ik dus OefeningID noemen). Die tabel ga je, neem ik aan, voor je catalogus gebruiken, want daarin moet je de beschikbare oefeningen en toestellen in beschrijven waaruit de klant kan kiezen. En daar ga je nu de teil in, want je kunt die op je formulier niet kiezen: je moet ze daar zelfs op invullen! En dat is niet de bedoeling; je tabel moet al gevuld zijn.
Maar je echte probleem zit 'm in de tabel Resultaten. Die bevat namelijk geen verwijzingen naar zowel Klanten als Oefeningen! Wel heb je een tekstveld Oefening, maar dat is dus een overbodig veld. De tabel Resultaten zou zowel een veld KlantID als een veld OefeningID (je ziet nu hopelijk hoe handig het is als je nuttige veldnamen gebruikt) moeten bevatten. En op basis van die velden koppel je dan deze tabel tussen Klanten en Oefeningen. Je subformulier koppel je vervolgens op KlantID. Het veld ID dat je nu gebruikt om te koppelen heeft niks te maken met het veld ID in de tabel klanten, en kun je nooit koppelen.

Beste mensen,

Zelf kom ik er echt niet uit. Met OpenOffice.org base krijg ik het wel voor elkaar maar Access niet. Reden dat ik met Access wil werken is dat je met keuzelijst meerdere velden in kan vullen. Wie kan mij op weg helpen? Hier is de bijgewerkt versie. http://www.johanvandervliet.nl/Fitness.mdb

Alvast hartelijk dank.

Hier op het forum wordt een cursus gepubliceerd, hoe je een databse moet bouwen. Het lijkt mij een goed idee dat je daar eens naar gaat kijken, dan zie je gelijk waar je de mist in gaat. Als eerste zul je relaties tussen je tabellen moeten leggen.

Onder de letter A staan de hoofdsstukken (Access voor beginners).

http://handleiding.helpmij.nl/

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan