• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

SUBTOTAAL in filter

Status
Niet open voor verdere reacties.

Senso

Inventaris
Lid geworden
13 jun 2016
Besturingssysteem
W10 Pro en W11 Pro
Office versie
Office 2007 H&S en Office 2021 Prof Plus
Dat doe ik met =SUBTOTAAL(9;R45:R431), in de filter is de uitkomst goed, maar selecteer je weer alles dan is het fout want dan is het de som van alles in die kolom. Hoe moet dat?

Laatst bewerkt:
Even over je schouder meekijken hoor.

=SOM.ALS(A:A;"P001";R:R)
Als in kolom A P001 staat, tel dan op wat in kolom R staat dat voldoet aan P001 in kolom A en dan krijg je kringverwijzing. Ook weer logisch want het is een hulprij en daar staat ook P001 in A. Dus ik moet het met subtotaal doen en dan gewoon kopiëren en als waarde plakken.

Laatst bewerkt:
subtotaal met argument 9 of 109 ???
De ene doet het voor het ganse bereik, de andere enkel voor de zichtbare cellen.

Zichtbare cellen in de filter? Of heeft dat betrekking op verborgen rijen? Ik heb beide geprobeerd maar dat lukt wel maar na verwijdering van filter klopt het dus niet meer. Moet denk ik met SOM.ALS maar kan de fout niet ontdekken.

Je zit steeds met je hoofd voor het scherm zodat ik je Excelbestand niet kan zien.

Ja, dat is onmogelijk te plaatsen, want dat is de hele financiële boekhouding.
Ik heb SOM.ALS in een leeg document geprobeerd en dan gaat het wel goed. Kan het ook met een macro te maken hebben. Ik heb namelijk de actieve rij een kleur gegeven.

Code:
Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
With ThisWorkbook.Names("HighlightRow")
.Name = "HighlightRow"
.RefersToR1C1 = "=" & ActiveCell.Row
End With
End Sub

VO =RIJ(A1)=HighlightRow =$1:$1048576

Laatst bewerkt:
Code:
=SOMMEN.ALS(R:R;A:A;"P001")

Bij mij werkt deze als een tierelier.

Greetz/Excelbat

Ik begrijp er niets van, want als ik in een leeg document een opzet maak dan lukt het wel. Het vreemde is dat in het originele document dus ook cellen staan met SOM.ALS en dan gaat het wel goed. Heel vreemd. In de vorige versie nog geprobeerd en lukt niet. Er moet ergens een fout in het document zitten want ik kan een formule wel 3 keer fout doen maar niet honderd keer.

Laatst bewerkt:
Zijn de getallen toevallig opgemaakt als tekst?
Anders een bestand plaatsen zoals eerder aangegeven.

Welke cijfers/getallen in welke kolommen? Alles geprobeerd, lukt niet. Tekst, standaard, getal. Kan niet plaatsen reden is bekend.
Dan maar met kopiëren en plakken waarden.

Laatst bewerkt:
De cijfers in de kolom die je wilt optellen.
Je gebruikt sommen.als dus er wordt iets opgeteld.

Kolom R is helemaal getal, al staan er wel cellen met tekst in Bruto e.d. bijvoorbeeld die staan ook op getal. Ik heb post voor post nagekeken dat zijn er 12 en niets bijzonders gezien. Ze staan er allemaal en ook geen fout. Ergens anders in het document werken deze formules wel. Dus iets met kolom R?

Laatst bewerkt:
Je zit steeds met je hoofd voor het scherm zodat ik je Excelbestand niet kan zien.
de beste quote van de dag

Ik heb zelf maar voorbeeldje gemaakt.
En formule werkt met een kolom met getallen en text.

Greetz/Excelbat

Bijlagen

de kolom van je getallen, maak die veel te breed, bv. maal 3.
Zet de horizontale uitlijning van die ganse kolom op standaard
Nu moeten alle getallen rechts en alle tekst links staan, is dat zo ?

Bovendien, een ganse kolom (>1.000.000 cellen) sommeren, is dat wel zo verstandig ?

Als je niet zegt om welke kolom het gaat heb ik er niets aan. Ik heb alles zeer zorgvuldig bekeken. Ik dacht dat je het bereik in kolom R moest begrenzen maar nu heb ik dat niet gedaan maar het bereik in kolom A wel.
Dus dan krijg je:
Code:
=SOM.ALS($A1:$A455;"P001";R:R)
Zo lukt het wel en klopt de uitkomst.
Ga je op A2 zitten dan lukt het weer niet. Dan uitkomst 0,00. Blijf het allemaal vreemd vinden.

@Excelbat
Je maakt een bestand en zet dan alle kolommen op Standaard? Dat is toch de in de praktijk niet het geval? Ja, en geloof me maar, zo heb ik het ook gedaan en een leeg document en dan lukt dat allemaal. Gaat perfect. Maar in het grotere werk gaat het dan mis. Kijk maar even naar mijn gevonden "oplossing".

In kolom A staat de Eigenschap van de kolom op tekst. Wat mij wel opvalt is dat de vrijwel alle codes een ' voor de code hebben staan maar 1821 en 1900 niet. Dat vind ik wel vreemd. De code is soms met een letter dus S878 andere 4000

de beste quote van de dag

Ja, leuk. geef jij dan eerst maar een overzicht van al je bezittingen, schulden en wat je allemaal verdient.:d:d:d

Laatst bewerkt:
Beleefd blijven ! jij bent de vragende partij.
Bij sommen.als, somproduct, etc is het van belang dat alle bereiken overeenstemmen kwa aantal rijen en/of kolommen. (matrixvermenigvuldiging moet mogelijk zijn)
Dat lijkt in het geval "=SOM.ALS($A1:$A455;"P001";R:R)" zeker niet het geval en zal in het geval A2 dus ook niet gelden.
Bon, dat was het voor wat betreft jouw reactie op mijn afsluitende opmerking.

Dan ga ik over tot je bezittingen, schulden, etc.
Maakt me niet uit in welke kolom die staan, A, R of nog een andere.
Maak voor die kolom of desnoods het ganse werkblad de kolombreedte afschuwelijk veel en zet die horizontale uitlijning op standaard en check of al je getallen rechts staan.
Sluit je bestand daarna af zonder opslaan, op die manier ben je geen opmaken kwijt.

Een beetje inleving van je kant mag wel, hier staat geen kristallen bol en meestal ligt het aan een futiliteit.
Ik kan refereren naar het verhaal van de dierenarts die bij de dokter komt en vraagt wat hem mankeert, maar de dokter mag geen vragen stellen.
De dokter adviseert het slachthuis of een spuitje met "vitamine T" aan, aangezien het hopeloos is.
Dus mijn advies aan jou, gezien bovenstaande, zou dan zijn, je ganse werkmap over boord gooien en overnieuw beginnen. :D:D:D

Ik ben en blijf beleefd. Ik bestudeer goed wat wordt aangedragen en ik zet dat eventueel zelf in een leeg document. Ik werk met H&S 2007 en in de loop van de tijd zijn ook veel kleine trucjes aangedragen in de instellingen (opties). Niet altijd is te overzien of deze later een nadelig effect kunnen veroorzaken. Dit document bevat 'tig' formules aangedragen door helpers van Helpmij. Ik ken die formule en die staat en werkt in andere kolommen met bedragen inkomsten, uitgaven wel. Waarom hier dan niet is mij een raadsel. Ik heb kopieën gemaakt en eindeloos getest. Helaas.

Mijn gevonden 'oplossing' werkt en ik heb een alternatief. Kijk en vier uur besteden aan een probleem en nog meer uren is mij genoeg en voor de helpers ook meer dan genoeg. Niet alles is op te lossen.

Bedankt voor alle hulp en adviezen.:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan