• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

subtotalen berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

romarx

Gebruiker
Lid geworden
23 jul 2004
hallo,

In kolom E6 t/m E 2533 staan getallenreeksen. Je vindt er verschillende bedragen en nullen. zie voorbeeld hieronder:
E

23
44
67
0
0
0
0
34
11
87
3
0
0
0

Ik wil nu subtotalen in kolom E automatisch laten berekenen, zodat in kolom F deze subtotalen telkens naast het laatste bedrag in een reeks zichtbaar worden.

vb
E | F

23 |
44 |
67 | 134
0 |
0 |
0 |
0 |
34 |
11 |
87 |
3 | 135
0 |
0 |
0 |

wie kan mij helpen ?
:confused:

Simpel:

Ik neem aan dat het subtot in F3 moet komen, hiervoor doe je het volgende.
typ in F3: =SOM(E1:E3) en in F3 komt nu 134 te staan,
Voor F11 wordt het dan: =SOM(E4:E11) dus 135.
En zo werk je naar beneden, veel werk voor 2533 records.
En als je ergens de 0 wijzigt in bijv. 10 komt er in F3 bijv. 10 bij, omdat ie telkens opnieuw weer rekent. (automatisch)

Volgens mij wordt er iets ingewikkelders bedoeld. En wel: geef het subtotaal zodra de volgende regel een 0 bevat.

Quick&Beetje Dirty oplossing.
in bijv. F4 de formule:
=ALS(E4=0,0,F3+E4)

Om snel de subtotalen te zien kun je nu bijvoorbeeld in kolom G de formule opnemen (voorbeeld voor cel G4)
=ALS(F5=0,F4,"")
En dan de F-kolom verbergen. Nu zou er alleen aan het eind van een rijtje getallen die niet 0 zijn een totaal te zien moeten zijn.

Je kunt het ook oplossen met een conditionele formattering in de F kolom en er zijn vast nog wel meer oplossingen.

NB: Ik werk altijd met de Amerikaanse getalnotatie en dan is het scheidingsteken in formules een ',', als je de NL getalnotatie gebruikt is het meen ik een ';'

ter verduidelijking:

ik wil dat de subtotalen automatisch berekent worden zodra ik een formule in kolom F naar beneden trek. Ik wil dus niet elk subtotaal met de autosom functie berekenen want dat is mijn sheet veel te veel werk plus het is foutgevoelig

Palmpje met jou formule kom ik al een stukje verder, alleen de formule voor kolom G werkt nog niet, krijg namelijk #NAAM te zien al sik formule intik en enter geef.

Laatst bewerkt:
Bijgaand je voorbeeldje met in kolom F de formule die je door kunt trekken.
Middels voorwaardelijke opmaak worden alleen de gevraagde totalen getoond. (Totalen tonen als de volgende regel in kolom E 0 bevat.)

Bijlagen

Hoi Romarx,

Vrij eenvoudig, het subtotaal moet berekend worden als in de volgende cel in kolom E een 0 staat:
F10: =Als(En(E10<>0;E11=0);Som(E$1:E10)-Som(F$1:F9);"")

Jeroen

Laatst bewerkt:
Da's een hele mooie Jeroen.
Zo kan voorwaardelijke opmaak ook vervallen.
Is weer gunstig voor de bestandsgrootte en verwerkingssnelheid.
:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan