• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

subtotalen optellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Alexander86

Gebruiker
Lid geworden
22 feb 2007
Hallo

ik zou verschillende subtotalen moeten kunnen optellen, maar het blijkt dat je meerdere subtotalen niet kan optellen met de functie subtotaal?

het is zo dat ik eerst van een reeks getallen het subtotaal bereken (met functie 109 want de verborgen cellen mogen niet meegerekend worden), idem voor een 2de reeks, 3de reeks

nu zou ik de som van deze 3 subtotalen willen, maar wanneer bijvoorbeed 1 van de reeksen verborgen is zou ik de totaal som maar moeten hebben van de 2 zichtbare subtotalen.

kan iemand mij helpen?

ik heb een bestandje bijgevoegd ter verduidelijking.

Mvg
Alexander

Bijlagen

Code:
Syntaxis
SUBTOTAAL(functie_getal;verw1;verw2;...)

functie_getal   is een getal van 1 tot 11 dat aangeeft welke functie moet worden gebruikt voor de subtotaalberekening in een lijst.

En dan zie ik in je formule staan: =SUBTOTAAL(109;B7:B11) Dat functiegetal kan alleen maar tussen de 1 en 11 liggen. Waarom vul je dan 109 in?

Hallo

Alvast bedankt om te reageren.

Ik heb een aangepast bestandje bijgevoegd met wat meer uitleg die het wat duidelijker moet maken.

die functiewaarde 9 staat voor som, maar 109 staat ook voor som maar hij neemt enkel de som van de cellen die zichtbaar zijn. bij functiewaarde 9 gaat hij alles optellen binnen het gegeven bereik , ook is een deel van dit bereik verborgen.

bij mij mag het dus enkel de som zijn van de zichtbare waardes ...

wanneer dus in mijn voorbeeld een geel gemarkeerd vak verborgen is mag dit niet meegetelt worden in het rode vak

mvg
Alexander

Bijlagen

MrBeanstra,

Functie_getal Functie_getal Functie
(inclusief verborgen waarden) l (exclusief verborgen waarden)

1 101 GEMIDDELDE
2 102 AANTAL
3 103 AANTALARG
4 104 MAX
5 105 MIN
6 106 PRODUCT
7 107 STDEV
8 108 STDEVP
9 109 SOM
10 110 VAR
11 111 VARP
Gewoon uit de help van Excel.

MrBeanstra,

Functie_getal Functie_getal Functie
(inclusief verborgen waarden) l (exclusief verborgen waarden)

1 101 GEMIDDELDE
2 102 AANTAL
3 103 AANTALARG
4 104 MAX
5 105 MIN
6 106 PRODUCT
7 107 STDEV
8 108 STDEVP
9 109 SOM
10 110 VAR
11 111 VARP
Gewoon uit de help van Excel.

Bij mij staat bij Office XP (2002) toch echt alleen 1 t/m 11... Maar waarom gebruik je niet gewoon =som(A1:A5)

Hoe je verborgen cellen automatisch niet laat meenemen in een formule weet ik niet

Bij mij staat bij Office XP (2002) toch echt alleen 1 t/m 11... Maar waarom gebruik je niet gewoon =som(A1:A5)

Hoe je verborgen cellen automatisch niet laat meenemen in een formule weet ik niet

Zie de helpfiles zoals Cor aangaf. Daar kies je voor 109 als eerste argument. Dan neem je de som zonder verborgen cellen. En dat is wat de vraagsteller wou volgens mij.

Hallo,

het is niet helemaal dat wat ik wou, ik heb dus verschillende reeksen getallen van deze reeks getallen neem ik het subtotaal (omdat het mogelijk is dat 1 van de getallen die moeten worden opgeteld verborgen is en deze mag dan niet meegeteld worden.)

op het laatste moet ik dan een totaal weten van deze subtotalen. dit zou ik ook moeten doen met subtotaal omdat het mogelijk is dat terug 1 van de eerder verkregen subtotalen verborgen is. nu lukt me dat niet om met de funcite subtotaal en voorwaarde 109 de som te nemen van de eerder verkregen subtotalen.
het is eigenlijk de som nemen met subtotaal van verschillende subtotalen...

iemand een idee? ik heb in mijn 2de reactie een voorbeeld bijgevoegd wat het juist zou moeten zijn..

mvg alexander

Je zal

=SUBTOTAAL(109;B7:B28)

moeten doen, want de functie SUBTOTAAL negeert cellen die zelf een SUBTOTAAL hebben. Staat zo in de helpfiles.

Wigi

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan