Subwoofer kabel?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Jamo is veel kabaal voor weinig. Kwaliteit gaan we het maar niet over hebben.

De sub heeft in ieder geval een tulp aansluiting. Optie 3 zou kunnen , maar hangt natuurlijk wel af van waar het signaal vandaan komt.

Laatst bewerkt:
ik zou kiezen voor de yamaha, want frontfire heeft meestal gebalanceerder geluid als downfire.
maar welke speakers heb je bij je subwoofer?

Ik begrijp het ff niet. Mijn frontspeakers zijn niet van Bose. Die zijn van Sony...
Die Bose Red Line staan ertussen voor het surround sound.

Eigenlijk 7.0. De 1 mist nog XD

Maar voor de duidelijkheid:
opstelling.jpg

Verder heb ik wat zitten lezen over basreflexsysteem. Wikipedia zegt o.a. dit:

De voordelen van een basreflexkast zijn:
De conus van de luidspreker hoeft voor dezelfde geluidsdruk een minder grote uitslag te maken dan in een gesloten kast. Daardoor ontstaat er een geringere intermodulatievervorming en een grotere belastbaarheid.
De kast heeft een lagere grensfrequentie dan een gesloten kast; hij geeft dus lagere tonen weer.
Een hoger rendement (theoretisch 3 db)

Basreflexsystemen hebben echter ook nadelen:
Onder de afstemfrequentie een zeer snelle afname van de response (24 dB/octaaf) en daarmee ook van de belastbaarheid .
Slechts een geringe demping in de kast toegestaan.
Staande golven ontstaan in de poort indien deze niet wigvormig of conisch is.
Mogelijk windgeruis in de poort.
De basreflexkast is groter.

Mijn frontspeakers hebben dit niet. En ik merk dat wel. Kan je wel zelf aan de voor/achter kant een gat booren? en is dit verstandig om te doen?

Laatst bewerkt:
Mijn frontspeakers hebben dit niet. ?
Daar zijn ze dus niet op ontworpen.
En ik merk dat wel.?
Waaraan?
Kan je wel zelf aan de voor/achter kant een gat booren? en is dit verstandig om te doen?
NEE! :shocked: Kans is (groot) dat je geluid slechter wordt, een basreflex moet afgestemd zijn op speaker en kast en is meer dan een "gat".

Oo ja, nog even antwoord op je (eerste) vraag. eerste kabel is prima (maar volgens mij wordt die geleverd bij de sub) en die Jamo klinkt ook goed hoor.

Laatst bewerkt:
1) oke
2) Bij bepaalde lage tonen klinkt het heel vaag alsof ze heb niet kunnen halen. (sorry beetje vaag)
3) Oke, belangrijk om te weten :)

Ik heb ff gekeken bij beide subwoofers en zie niks staan over een bijgeleverde kabel.
Bedankt voor je advies maar ik ga toch denk ik voor de Yamaha.

Nog een laatste aanvulling.

Je geluid wordt bepaald door het totaal van speakers, apparatuur en opstelling van de speakers. Het enige wat je kunt doen is dus ook testen. Dat is ook wat de beter hifi zaak doet. Je luistert eerst naar een aantal speakers. Kiest een paar, die vervolgens in jouw huiskamer worden neergezet als test. Daarna maak je pas een keuze. Zelf speakers bouwen voegt daar nog een flinke moeilijkheidsgraad aan toe en is iets meer dan gaatjes boren.

Als je het verschil wilt horen tussen goede en slechte bas, ga dan eens op zoek naar de Bose Wave Cannon. Dan heb je een referentie hoe bas kan klinken.

Probeer straks als je set compleet is maar eens een stuk muziek met cello af te spelen. Zul je merken dat de lage tonen uit je bas komen en de hoge uit je front speakers. Klinkt alsof de cellist als een malle over het podium rent.

Ik zal het als me set compleet is luisteren. En dan laat ik jullie het ook weten

2) Bij bepaalde lage tonen klinkt het heel vaag alsof ze heb niet kunnen halen. (sorry beetje vaag)

Probeer eens gewoon in stereo (twee speakers) te luisteren. (Speakers tegenover elkaar kunnen elkaar ook tegenwerken)
Fase (+ en - van speakers) wel goed aangesloten?

Ik heb alles goed aangesloten ja. Rood in rood. Zwart in zwart. Ik luister ook best vaak muziek in stereo. Maar dan heb ik hetzelfde probleem. Het gebeurt niet vaak maar het is bij aparte lage tonen zoals al eerder vermeld.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan