Subwooferuitgang niet aangestuurd door WMP

Status
Niet open voor verdere reacties.

pompebled

Gebruiker
Lid geworden
12 okt 2012
Goedenavond,

Ik heb een probleem waar ik niet uit kom:
Als ik muziek afspeel via WMP, of van CD, dan wordt de subwoofer uitgang van mijn C-media PCI audio geluidskaart niet aangestuurd.
De satellieten zijn niet fullrange, dus het geluid is dun.

Speel ik muziek af van het internet (YouTube), dan wordt de subwoofer uitgang wél aangestuurd en klinkt het zoals de bedoeling is.

Ik kan niet ontdekken waarom dit zo is, en wat ik er aan kan doen.

Wie weet raad?

Groeten, Jan.

Stereo is geen 4.1, 5.1, 7.1.
Vermoedelijk een stereo signaal.
Vaak een virtual surround instelling van die geluidskaart kan dat enigszins compenseren.

Hallo Lange Pier,

Dat het subwoofersignaal door de geluidskaart wordt gegenereerd, neem ik direct aan.

Wat ik niet snap, is waarom het (stereo) signaal van internet wél resulteert in het aansturen van het subwoofer kanaal en het stereo signaal vanaf de HD of de CD niet...

Groeten, Jan.

Hallo Bill,

Da's een goeie, maar wélke instellingen?
Ik heb het hele WMP verhaal diverse keren doorgespit en ik kan nergens vinden hoe je de afspeel modus kunt toewijzen aan een apparaat/geluidskaart...

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor je moeite Bill.
Die sites had ik al gevonden en uitgebreid met de instellingen omgepield.

Geen resultaat.

Nou ja, het enige resultaat is, dat ik nu weet, dat wat ik wil (met het (stereo)signaal van WMP een 7.1 geluidskaart aansturen) blijkbaar niet mogelijk is.

Ik blijf het vreemd vinden....

Groeten, Jan.

Om van stereo (2) surround 7.1 te maken zul je iets van virtueel surround moeten maken.
Wellicht bij instellingen van audio op de computer zelf dan?

Hallo Bill,

Ik heb alle instellingen, die ik kan vinden al geprobeerd, via het configuratiescherm en 'geluid' heb ik een 5.1 of een 7.1 configuratie aangevinkt.
Als ik de testgeluiden die daar bij horen afspeel, worden alle uitgangen aangestuurd.

Over virtual surround, die van 2.0 een 5.1 geluid maakt, heb ik niks op mijn computer kunnen vinden, bestaat zulke software?

Als het niet softwarematig kan, dan ga ik het hardwarematig oplossen met een actief lowpass filter aan de stereo uitgang; de satellieten worden dan fullrange aangestuurd en de sub krijgt het laag toebedeeld.

Groeten, Jan.

Hallo Bill,

'Zoiets' krijg ik inderdaad op het scherm, als ik de gewenste instellingen maak, werkt het als je de speakers aanklikt, (of het testloopje laat lopen) maar in the real world is het alleen .1 als het signaal van internet komt.

Ik kan natuurlijk de drivers nog eens downloaden en zien of dat wat uitmaakt.
Ik houdt je op de hoogte.

Groeten, Jan.

Altijd goed om te doen Jan :)
Lijkt er dan toch op dat je speler niet de default (standaardaudio) aparaat gebruiken.

Dát is nu een instelling, die ik niet gewijzigd heb, als geluidskaart staat de C-Media PCI Audio aangevinkt.

Ik zal vanavond een kijken/horen of het wijzigen van deze instelling naar default ook verschil maakt...

Groeten, Jan.

Nee, dus...

Dan maar terug naar stereo en een low pass filter voor de sub er tussen.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
In WMP heb je ook nog een instelling voor de speakers.

Ook in opties in wmp bij apparaten, luidsprekers en eigenschappen al die C-Media ingesteld?

Hallo LP,

Ik heb ook winamp op m'n PC, ook daarmee wordt de sub uitgang niet aangestuurd.

Groeten, Jan.

Als het niet wil/kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Ik heb het inmiddels niet opgelost, maar omzeild, door het stereo signaal te splitsen; full range naar een 2 x 25W D-class ampje voor de satellieten en hetzelfde signaal naar een actief low pass filter met een 200W mono eindtrapje om de subwoofer aan te sturen.

Het klinkt als een tiet en ik ben tevreden met het geluid...

Groeten, Jan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan