• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

sumif tussen twee datums

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ghost

Gebruiker
Lid geworden
6 jan 2002
Goedemiddag allen,
Ik loop even vast in excel.
ik heb het volgende

waardesheet 1
datum kolom bedrag kolom
kolom a kolom b
1-4-2009 10
2-4-2009 20
4-4-2009 15
8-4-2009 17
12-4-2009 10
16-4-2009 12

op de datumsheetheb ik de begin datum van iedere maand en de datum van iedere maandag

datumsheet
kolom a kolom b kolom c
1-4-2009 5-4-2009 12-4-2009

sheet c is de rapportage sheet
deze moet per week de waarde optellen. dit kan door middel van gebruik te maken van de datums op de datum sheet.de datum moet dus groter of gelijk aan de begindatum zijn en kleiner dan de begindatum van de volgende werkweek. Die waarde moet in deze sheet per cel, hetgeen per week is.

graag hulp. ik kom er niet uit.

Laatst bewerkt:
voorbeeldje

Kun je een voorbeeldje plaatsen, ontdaan van gevoelige info? Dat maakt het veel makkelijker en de kans op een antwoord groter.

:D

ik leg het denk ik verkeerd uit. Hij moet de waarde van de datums rapporteren in de eerste sheet.

als ik op de 1ste april € 10 en op de 2e april € 23 omzet heb moet hij dus € 33 in de juiste week laten zien.

Ghost,

Is het niet gemakkelijker om op de waarde sheet een kolom met automatische weeknummers neer te zetten voor de datum en dan met som.als op weeknummer alles te laten optellen?

er zijn weken waarin de maand halverwege de week over gaat naar de volgende maand. daardoor zou ik dubbeltellingen krijgen. moet wel op datum niveau.
Moet overigens bekennen dat ik in eerste instantie had gedaan wat jij nu zei. we moeten tenslotte praktisch blijven. hahahaha.
maar ja..toen had ik dus in eens heel veel meer omzet.
ik moet even weg maar check het antwoord vanavond nog

Al eens gedacht aan een draaitabel? Daar kan je datums gaan groeperen op verschillende niveau's (o.a. maand niveau).
Als je in je data dan ook nog het weeknummer opneemt, dan kan je dus per maand en per weeknummer een gegroepeerd totaal krijgen. Zelfs voor weeknummers die in 2 maanden vallen, krijg je dan een totaal voor die week in die maand, en die week in de andere maand (dus geen dubbeltellingen).

Bijgevoegd een voorbeeldje op basis van je data. (PS. Ik heb de snel even de weeknummer formule gebruikt om een weeknummer te bekomen. Deze klopt niet altijd met onze weeknummering, dus daarvoor moet je overschakelen op de formule voor ISO weeknummers (hier te vinden op het forum).

Bijlagen

Volgens mij een prima oplossing van Finch.

Voor de ISO-week is de formule:
=INTEGER((A1-DATUM(JAAR(A1-WEEKDAG(A1-1)+4);1;3)+WEEKDAG(DATUM(JAAR(A1-WEEKDAG(A1-1)+4);1;3))+5)/7)

Over de pivots. De sheets die ontstaan komen voort uit pivots. nadeel is dat de layouts voor high level bijna niet te begrijpen zijn om strategische beslissingen op te kunnen nemen. Ik heb iets nodig dat heel eenvoudig een getal in een week geeft.

De formule is nodig voor een rapportage binnen een multinational en betreft een continent. De data is afkomstig uit verschillende systemen waardoor er veel stappen moeten worden genomen om een eenvoudig te lezen rapportage te krijgen.

@ geep. Volgens mij klopt wat je gemaakt hebt. Ik ga deze nu testen. zou erg blij zijn als het werkt.:thumb:

laat het nog horen.

Thanks guys:D

Thanks dit was wat ik zocht. Moet er nog iets aan versleutelen maar dit is het wel.:thumb:
thanks Geep

de oplossing!!
Het heeft even op zich laten wachten maar er is een oplossing.
Om dit goed te kunnen doen heb je een datumsheet nodig. Daarin heb ik de eerste van de maand en iedere maandag gedefinieerd op lijn.(dit om copy sneller te laten gaan)

{=SUM(IF('NL invoiced rev type'!$B$2:$B$62999 >= 'weeks 08 09'!D$3;IF('NL invoiced rev type'!$B$2:$B$62999 < 'weeks 08 09'!E$3;'NL invoiced rev type'!$O$2:$O$62999)))}

De formule kijkt naar het begin van een periode en zegt dan: is groter of gelijk aan
kijkt vervolgens naar het einde van de reeks en zegt dan: is kleiner dan.
zo is de tussenliggende periode vastgesteld.
vervolgens telt hij de waarde die in kolom O staat op die in die periode valt.

De accolade's aan het begin en einde krijg je met ctrl shift enter. zonder dit werkt het niet!!!

ik heb dit overigens niet zelf bedacht. :D:D:D
wederom met hulp.

Matrixformules over meer dan 60000 cellen... Ik ben er niet zo zeker van dat dat wel goed gaat aflopen.

Doet het goed. kom nooit aan die max. :p

Daar twijfel ik niet aan, maar het kan wel eens traag worden bij veel gegevens.

Heb je een DBSOM functie geprobeerd in plaats van een matrixformule? Ik heb de vraag niet in detail gevolgd.

uhm..nee.
Dit is het resultaat. hij is overigens nog niet traag. wel als ik in de formule velden een kolom tussenvoeg want dan
start hij met het calculeren van alle velden. dat gaat traag.

Zet de vraag dan maar op opgelost als jij tevreden bent.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan