• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

SUMIFS lukt mij niet

• Onderwerp starter Onderwerp starter TLC
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

TLC

Gebruiker
Lid geworden
1 mei 2017
Hoi,

Ik probeer de volgende formule iets te laten optellen:

=SUMIFS(BLAD1!K4:K2000;BLAD1!B4:B2000;"o";MONTH(BLAD1!F4:F2000);MONTH(B$1))

Dus wanneer in Blad 1 kolom B een 'o' staat en wanneer de maand van Blad1 kolom F overeen komt met de maand in cel B1... dan moet de formule de getallen in blad 1 kolom K optellen

Maar dan krijg ik de volgende melding:
Fout
Matrixargumenten voor SUMIFS hebben een verschillende grootte.

en daar stopt mijn kennis van Excel, wat doe ik fout?

Hoi TLC, welkom op het forum:thumb:, maar post een gelijkend vb bestandje (zonder gevoelige info), dan word je een stuk sneller geholpen.

Zo?

Code:
=SUMPRODUCT((Blad1!B4:B2000="o")*(MONTH(Blad1!F4:F2000)=MONTH(B$1))*(Blad1!K4:K2000))

Edit en anders sluit ik mij aan bij de opmerking die gast0660 gemaakt heeft.

Laatst bewerkt:
Zo?

Code:
=SUMPRODUCT((Blad1!B4:B2000="o")*(MONTH(Blad1!F4:F2000)=MONTH(B$1))*(Blad1!K4:K2000))

Edit en anders sluit ik mij aan bij de opmerking die gast0660 gemaakt heeft.

Hoe simpel kan het zijn :-) THANKS!!

Is het trouwens beter om Blad1!B:B te gebruiken ipv Blad1!B4:B2000 (hoe minder tekens des te beter voor de snelheid)??

Juist tegenovergesteld.
Gehele kolommen vertragen de snelheid.

Het quoten is niet nodig.

Wat zal sneller zijn? Een berekening over een paar miljoen cellen of over een paar duizend? Het beste kan je gebruik maken van een tabel dan heb je geen omkijken naar het bereik.

Nog een methode met sumifs:

Code:
=SUMIFS(Blad1!K4:K2000;Blad1!B4:B2000;"o";Blad1!F4:F2000;">"&EOMONTH($B$1;-1);Blad1!F4:F2000;"<="&EOMONTH($B$1;0))

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan