• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

sumproduct met lege cellen tellen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sjover

Gebruiker
Lid geworden
24 sep 2010
Hallo,

ik zit met het volgende:

In een spreadsheet moet ik gegevens uit werkblad 1 ('DATA' in het voorbeeldbestand) onder bepaalde voorwaarden optellen in blad 2 ('overview' in het voorbeeldbestand).

De gegevens die ik nodig heb om te tellen, zijn: Weeknumber, region en date received (kolom A, D en F). bijvoorbeeld: hoeveel orders uit regio B zijn er in week 2 NIET received. ik ben min of meer bekend met de sumproduct formule, maar heb er nog nooit mee gewerkt om lege cellen te laten tellen. Ik heb geprobeerd:
Code:
=sumproduct(--(DATA!A:A=Overview!A2),--(DATA!D:D=Overview!C1),--(<tel alle blanks in kolom DATA!F:F>))
en zoals jullie zien heb ik dus geen idee hoe ik alle lege cellen in kolom F 'date received' kan instellen als voorwaarde. Het lukt me wel als ik bijvoorbeeld wil optellen hoeveel er wel terug gekomen zijn.
weet iemand hier een oplossing voor, of moet ik een compleet andere formule gaan gebruiken?

Alvast bedankt!

Bekijk bijlage voorbeeld.xls

Laatst bewerkt:
Bedoel je het zo:
In B2 en doorvoeren naar onderen en opzij.
Code:
=SUMPRODUCT(--(DATA!$A:$A=Overview!$A2),--(DATA!$D:$D=Overview!B$1),--( DATA!$F:$F=""))

Laatst bewerkt:
Hartelijk dank!

De reden dat ik eerst een #NUM foutmelding kreeg was omdat ik de hele kolom liet optellen, dus ook de kolomnamen in cel 1 meegeteld.

Formule werkt zo, hartelijk dank!

Laatst bewerkt:
Graag gedaan,

Mooi dat het is gelukt.
De -- in de formule zijn overbodig en kan zonder.
Code:
=SUMPRODUCT((DATA!$A2:$A18=Overview!$A2)*(DATA!$D2:$D18=Overview!B$1)*( DATA!$F2:$F18=""))

Succes.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan