• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Sumproduct toepassen afhankelijk van tijd

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dolfke

Gebruiker
Lid geworden
18 apr 2008
Berichten
195
Hallo allemaal ,

Ik weet niet of het mogelijk is maar ik krijg het niet gevonden.

Wat ik graag zou willen is dat er een telling gebeurd op basis wat er in een kolom staat .

Opzich geen probleem maar wat het complexer maakt is dat deze telling tijds afhankelijk moet zijn.

Nu gebuik ik volgende code
Code:
=SUMPRODUCT((F6:F50<>"Inactief")*(F6:F50<>"")*(H5>=TODAY()))

Het probleem hier is dat als ik de datum voorbij ben , dus H5 < vandaag dat ik als uitkomt een 0 krijg (wat normaal is gelijk ik de formule heb opgesteld.)

Maar ik zou willen dat het getal van gisteren hier dan blijft staan.Ook al verander ik waarden in de kolom D.
Dus als datum voorbij is moet vorige behouden blijven

Ik heb een voorbeeldje bijgevoegd voor de duidelijkheid.

Bedankt

Groetjes
Dolf
 

Bijlagen

  • test.xls
    32,5 KB · Weergaven: 37
Laatst bewerkt:
Dolfke,

Zolang jij blijt tellen vanaf kolom "D" en dit per dag veranderd zal je dit met een formule niet lukken, en kom je in vba terecht. (en daar ben ik (nog) niet in thuis.)
Of je zult in het gebied E6:AI50 aan moeten gaan geven wat er die dag gebeurd is.
Dat is hoe ik er nu tegen aan kijk, maar ik zou niet voor het eerst verbaast zijn over de mogelijkheden van excel.

Succes,
Martin
 
Hallo ThankYou,

Bedankt voor response.

Indien ik met een formule niet verder geraak mogen er ook oplossing komen voor vba

Bedankt ,

Groetjes
 
somproduct

Hallo Dolfke,

De datum speelt dus eigenlijk geen rol, dan wordt het toch gewoon:

=SOMPRODUCT(($D$6:$D$50<>"Inactief")*($D$6:$D$50<>""))

of zie ik nu iets over het hoofd.

Wat komt er te staan in kolom E, een kruisje? dan wordt het:

=SOMPRODUCT(($D$6:$D$50<>"Inactief")*($D$6:$D$50<>"")*(E6:E50="X"))

Groet

Dirk
 
@Dirktimm

Of je zult in het gebied E6:AI50 aan moeten gaan geven wat er die dag gebeurd is.

Dat had ik al aangegeven dat hij daar moet gaan aangeven wat hij wil.
Maar tot zover geen reactie. zover ik uit zijn formule begrijp wil hij in kolom D aangeven wat er die dag gebeurd. Ik wacht wel af wat zijn reactie is.

Martin
 
Hallo Thankyou en Dirktimm,

Sorry voor de onduidelijkheid , maar in kolom D moet inderdaad gekeken worden wat de status van die persoon is .
Als deze van midden in de maand bv 15-01-09 op inactief gezet wordt mag deze daarna niet meer meegeteld worden .
Vandaar dit stuk code in mijn code
Code:
SUMPRODUCT((F6:F50<>"Inactief")
maar in de telling voor 15-01-09 moet deze wel behouden worden.

Hoop dat dit duidelijker is

Groetjes
 
Hallo ,

Misschien via een functie die ik in de cellen van rij 51 plaats ?

Groetjes
 
Laatst bewerkt:
somproduct

Hallo Dolfke,

Bijgaand een idee voor een oplossing. De vba code zal korter en beter( zonder .select) kunnen, maar daar reageert vast iemand op.
Telkens als je in kolom D een cel muteert, dan zal er een stukje code lopen. Die code zorgt ervoor dat indien een cel gemuteerd wordt in "inactief'", dan zal vanaf de datum van mutatie dus vandaag t/m het eind van de maand in dezelfde rij een aantal "x-en" gemuteerd worden. Je zal toch ergens vast moeten leggen wanneer iemand inactief wordt.
Bij het weer actief maken, dan zullen er weer een aantal "X-en" verdwijnen.
In rij 51 de formule aangepast.

Of dit de mooiste oplossing is, ik denk het niet , maar het is jouw feestje.

Groet

Dirk
 

Bijlagen

  • test(1).xls
    45,5 KB · Weergaven: 36
Hallo Dirk ,

Als we nu in de macro kolom D gaan tellen ( met <>"" en <>"Inactief") en deze waardes in rij 51 gaan invullen en dit voor telkens enkel de datum van vandaag en die nog gaan komen ?


Alvast bedankt voor het meedenken

Groetjes
 
somproduct enz

Hallo Dolfje,

Reageer eerst even op de oplossing. Volgens doet die wat je in je 1e bericht hebt gevraagd.

Groet
Dirk
 
Dolfke,

Kijk hier eens.

Hallo Hoornvan ,

Na uw links bekeken te hebben begrijp ik niet direct hoe ik dit in mijn toepassing ga moeten toepassen :confused:

Misschien iets meer verduidelijke hoe ik dit in mijn voorbeeldje kan gebruiken .

Toch al bedankt .

Groet
 
Hallo Dolfje,

Reageer eerst even op de oplossing. Volgens doet die wat je in je 1e bericht hebt gevraagd.

Groet
Dirk

Hallo Dirk ,

Het resultaat ziet er heel goed uit.
Ik probeer enkel nog een oplossing te vinden zodat ik geen x'kes in de cellen hoef te zetten , dat deze dit rechtstreeks van kolom D kan doen.

In de cellen E6:AI50 wil ik zo weinig mogelijk zetten om een zo goed mogelijk overzicht te houden .

Groetjes
 
Dolfke,

Of je zult in het gebied E6:AI50 aan moeten gaan geven wat er die dag gebeurd is.

Waarom geef je in het gebied E6:AI50 gewoon een " I " voor inactief " W " voor gewerkt etc. aan? Dat maakt het een heel stuk simpeler . . .
(desnoods via een validatie) eventueel aangepast met voorwaardelijke opmaak voor het overzicht

Succes,
Martin
 
Laatst bewerkt:
Hallo Martin ,


Denk het ook dat ik het te moelijk aan het maken ben .
Gewoon een " i " zetten voor inactief en daarop mijn telling doen .


Groetjes
 
Dolfke,

Dan denk ik dat je de vraag op "opgelost" kan zetten.

Succes,
Martin
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan