supertrage laptop met XP

Status
Niet open voor verdere reacties.

marianneke

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
25 feb 2001
Ik heb een snelheidsprobleem met de laptop.
Zie hier wat gegevens van Aida:
Moederbord:
CPU Type Mobile Intel Celeron-A, 300 MHz (4.5 x 66)
Moederbordnaam TOSHIBA Portable PC
Moederbord Chipset Intel Natoma 82440BX/ZX
Systeemgeheugen 128 MB (SDRAM)
BIOS Type Toshiba (07/15/99)

Geheugenslots:
DRAM Slot #1 64 MB (SDRAM)
DRAM Slot #2 64 MB (SDRAM)

Geheugencontroller-eigenschappen:
Foutdetectiemethode Geen
Foutcorrectie Geen
Ondersteunde Geheugensnelheid 60ns
Ondersteund Geheugentype SDRAM
Ondersteund geheugenvoltage 3.3V
Maximale Geheugenmodulegrootte 128 MB
Geheugenslots 2

Wat is het geval: laptop werkt super-traag! Een mapje openen kost al wel 10 seconden, laat ik het niet hebben over een programma draaien. Niet meer te doen gewoon.
Aida geeft aan dat er meer geheugen moet worden bijgeplaatst, maar ik begrijp er ook uit dat er al 2 x 64 Mb in zit.
Klopt het, lees ik het goed?, dat er wèl 2 x 128 Mb in kan?
Zo ja: hoe doe ik dat dan?
In gewone pc heb ik al van alles bijgeplaatst, maar laptop heb ik nog nooit open gehad. Is dit zelf te doen?
Wat voor geheugen (àls het kan natuurlijk) moet erin en wat ben ik dan kwijt? Is het geheugen voor de laptop hetzelfde als dat voor een desktop?

Of kan ik XP op een andere manier versnellen? Wordt m.n. office en een weerbeelden-programma op gedraaid. Geen spellen.

Ik zou er nooit meer geheugen in doen, dat maakt het nauwelijks sneller. De laptop is vooral niet zo snel door de langzame processor. Ik zou Windows 98 (se) installeren en gebruiken.

Ten eerste, een pentium 300 met XP dat werkt erg traag al vraag je het mij. Maar ja die discussie heb ik hier al vaker gevoerd met sommigen die vinden dat het perfect loopt maargoed. Je kan evt proberen inderdaad 128 mb bij plaatsen, maar denk dat het niet superveel uitmaakt bij een pentium 300, omdat je al 128 hebt en dat is al vrij veel voor een Pentium 300 volgens mij. Iets zal het wel helpen dat wel dus ik raad het zeker niet af.

Je moet wel speciaal laptop geheugen nemen, maar zelfs dan zijn er volgens mij verschillende soorten. Dit is wel zelf te doen om bij te plaatsen, maar moet je ff bij fabrikant van je laptop informeren wat voor geheugen je precies nodig hebt

Het is een persoonlijke keuze, maar ik zou 98 niet eropzetten vanwege de LIJSTEN met bugs. Ik zou 2000 of ME er liever op hebben.

WIndows xp zou meoten draaien, echte niet snel dat klopt. Defragmenteren zal dan ook weinig helpen.

Eventueel kan je er nog 128 Bij zetten (dus totaal op 256 komen) dan moet het al sneller lopen.

Tip: Als je meer dan 512 er in zet, word XP heeeeeel langzaam. Windows xp gaat dan automatische heel veel spullen in het geheugen zetten. Resultaat; pc loopt (bij wijze van spreken) net zo snel als met 32 mb Ram.

Geplaatst door acid007
Het is een persoonlijke keuze, maar ik zou 98 niet eropzetten vanwege de LIJSTEN met bugs. Ik zou 2000 of ME er liever op hebben.

Tip: Als je meer dan 512 er in zet, word XP heeeeeel langzaam. Windows xp gaat dan automatische heel veel spullen in het geheugen zetten. Resultaat; pc loopt (bij wijze van spreken) net zo snel als met 32 mb Ram.

Ten eerste win2000 das gewoon helemaal 3x niks op een pentium300 volgens mij. Loopt ook wel maar net zo rot als XP. Windows ME daar zijn de meningen amper meer over verdeeld volgens mij, vinden veel mensen gewoon waardeloos.

Ten tweede, 512 mb in een pentium 300 is inderdaad nutteloos, maar of je pc lanzaam door gaat lopen dat betwijfel ik. Bij zo'n langzame computer zou dat misschien kunnen hoor, maar ik heb zelf een amd2200+ met 512 en dan heb je daar geen last van, maar ja dat bedoel je er ook niet mee lijkt me

Tiborv, Stel je voor: ik ben eigenwijs en wil er in ieder geval XP op hebben.
Wat kan ik dan doen? Andere processor oid?

Robbert, dit zit er nu in:
[ Geheugenmodule / Soldering ]

Eigenschappen Geheugenmodule:
Socket Aanduiding Soldering
Type SDRAM
Snelheid 60 ns
Geinstalleerde Grootte 64 MB
Geactiveerde Grootte 64 MB

[ Geheugenmodule / TOSHIBA unique ]

Eigenschappen Geheugenmodule:
Socket Aanduiding TOSHIBA unique
Type SDRAM
Snelheid 60 ns
Geinstalleerde Grootte 64 MB
Geactiveerde Grootte 64 MB

Kan ik dat vervangen door 2 x 128 Mb, of wat moet ik me met dat "soldering" voorstellen?

En Acid, defragmenteren levert inderdaad niks op.

Laatst bewerkt:
Geplaatst door acid007

Windows ME de instabielste versie van windows, 98 is stukken stabieler, ondanks de bugs (waarvoor de updates zijn).

Je bewering dat XP langzamer wordt met veel geheugen klopt niet. Met veel geheugen wordt het sneller, juist omdat er zoveel inkan waardoor XP niet constant de harde schijf hoeft te benaderen.

Processor vervangen in een laptop? Over het algemeen zijn in laptops de processors op de printplaat gesoldeerd, vervangen gaat dan niet. Geheugen uitbreiden is simpel. Geheugenkaartjes kan je, mits er ruimte voor is, zo in je laptop (laten) steken.

Ter info: Het is geen Pentium maar een Celeron, die heeft veel minder cache-geheugen dan een Pentium.

Laatst bewerkt:
Zet er of 98 SE op en ga daar mee draaien, of ga sparen voor een nieuwe.

Windows 2000 moet te doen zijn op de laptop. 98 en ME zijn zowat de slechtste OS'en ooit, Windows NT is te oud en Windows XP is te zwaar.

Laatst bewerkt:
Nou, jullie hebben me overtuigd.
Ik heb geen Windows 2000. ME wil ik niet, dus dat gaat W98se worden.

Jammer dat ie uiteindelijk te licht is voor XP. Zat er wel op toen ik hem zo kocht 1 1/2 jaar terug!

Als ik deze probeer te verkopen, en een andere terugkoop, waar moet ik dan van uit gaan?
Ik bedoel wat betreft prijs, en wat betreft de minimale eisen voor de vervanger?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan