Surround rechtstreeks op tv

Status
Niet open voor verdere reacties.

luc18

Gebruiker
Lid geworden
30 jun 2009
Hallo, Ik heb thuis een tv met ingangen voor 5.1 surround. Nu wil ik graag een goedkoop surround setje kopen zodat ik surround heb.

Maar nu vraag ik me af of het dan ook werkt als ik er een losse dvd speler op heb aangesloten via scart?

En soms sluit ik wel eens een laptop/pc aan op de tv en dan zou ik ook graag surround willen hebben. Werkt dat dan wel als de speakers alleen rechtstreeks op de tv zijn aangesloten?

Alvast bedankt

Het ligt aan de aansluiting op beide apparaten. Zit er een (digitale) coaxiale of optische ingang op je TV? Dan moet de DVD speler ook zo'n uitgang hebben. In het menu moet je dan 'Digital' of 'Spdif' kiezen. Via Scart is altijd alleen analoog stereo, dus geen surround. Ook de geluidskaart moet een digitale uitgang hebben als je surround geluid van bijv. een game wil versturen.

Het ligt aan de aansluiting op beide apparaten. Zit er een (digitale) coaxiale of optische ingang op je TV? Dan moet de DVD speler ook zo'n uitgang hebben. In het menu moet je dan 'Digital' of 'Spdif' kiezen. Via Scart is altijd alleen analoog stereo, dus geen surround. Ook de geluidskaart moet een digitale uitgang hebben als je surround geluid van bijv. een game wil versturen.

Dus als ik het goed begrijp werkt surround wel als je gewoon tv kijkt? Maar als je vanaf bijvoorbeeld een dvd speler of pc surround wil hebben moet je ook nog appart een kabel aansluiten voor het signaal?

Op de tv zit een zelfde geluids aansluitig als op een pc maar dan zwart. Moet ik dat dan gewoon verbinden met de groene geluids poort van pc/laptop voor surround? (weet het bijna zeker maar vraag het toch maar voor de zekerheid)

En de dvd speler moet coaxiaal aangesloten zijn met een tulp stekker voor surround?

Dus als ik het goed begrijp werkt surround wel als je gewoon tv kijkt? Maar als je vanaf bijvoorbeeld een dvd speler of pc surround wil hebben moet je ook nog appart een kabel aansluiten voor het signaal?
Dat ligt aan de TV, het kan zijn dat die alleen naar surround 'kijkt' als dit signaal via de digitale ingang wordt aangeboden. In dat geval zou je dus een digitale kabel- of satellietdecoder moeten hebben met SPDIF uitgang. Dat staat meestal in de kleine letters van de manual.
Op de tv zit een zelfde geluids aansluitig als op een pc maar dan zwart. Moet ik dat dan gewoon verbinden met de groene geluids poort van pc/laptop voor surround? (weet het bijna zeker maar vraag het toch maar voor de zekerheid)
Als dat een SPDIF aansluiting is wel.
En de dvd speler moet coaxiaal aangesloten zijn met een tulp stekker voor surround?
Ja, op de coaxiale uitgang. NB: Een coaxiaal signaal heeft een coaxiale kabel nodig (met tulp pluggen), anders kun je -vooral bij langere lengtes- last krijgen van storingen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan