SUSE Linux 10.1 instaleren..

Status
Niet open voor verdere reacties.

Woutertjuh88

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
20 nov 2005
Hallo ik kwam gister op de volgende site terecht en ik dacht ik ga Linux downloaden en op me pc zetten. http://www.linuxcompatible.org/SUSE_Linux_10.1_DVD_Images_available_s67787.html
Na dat deze vanacht gedownload is (3.5gb) dacht ik ik ga hem op dvd branden dus ik heb branden (de iso in Deamon tools gezet) en met Nero 6 willen branden... maar ik kreeg de melding dat ik een cd-rom of cd-rw moest gebruiken... en ik dacht 3,5 gb op een cdrom..?? dus tog maar gedaan en hij bleek ruim 300 mb te zijn vond ik al een beetje raar... maar jah ik start de pc op via cdrom en begin met de instalatie... en nu loop ik dus vast bij Installation Summary..

Ik zie bij Partitioning staan :
Shrink Windows Partition /dev/sda] to 114.0 gb

En bij Software:
No Catalog found at 'dvd:///?devices%3d%2fdev%2fhda%2c%2fdev%2fhda'.
ERROR: No Proposal

weet iemand wat ik kan doen om verder te gaan? ik zou graag eens linux willen proberen namelijk... kijken of deze beter is dan windows.. maar zo schiet het niet op..

ps: als ik op software druk krijg ik dus wel een scherm waar de software in hoord te staan maar er is gewoon geen software op de disk want alles is leeg...

Laatst bewerkt:
Meestal bestaat zo'n distributie uit meerder cd's.
Normaal zou je hem op een dvd kunnen zetten, misschien de verkeerde iso?
Handig is om eerst een partitie vrij te maken voor Linux, en deze in ext2 of 3, of misschien zijn er nog wel andere FS'en i gebruik, te laten partitioneren, niet de hele groote benutten, je hebt ook nog ruimte voor de swappartitie nodig.

Laatst bewerkt:
Alle partities zijn al automatisch ingesteld maar als ik nu op acceterendruk/volgende dan krijg ik de error The Proposal contains an error that must be resolved before continuing.
en ik heb ruimte genoeg op me hd.. (250gb Sate schijf)

[Mod-edit] Onnodige quote verwijderd. [/edit]

Laatst bewerkt door een moderator:
Dus de partities worden automagisch ingesteld, hoe dan? op de windows partitie? of had je wel ruimte vrij gemaakt, dat lees ik nergens.

Het is al weer een poosje geleden dat ik er mee heb gewerkt, ben veel vergeten en kan je, helaas niet verder helpen.

Hoi,

Je hebt toch hopelijk wel een andere schijf dan die je normaal gebruikt, gebruikt, om met linux te experimenteren?:eek:

Laatst bewerkt:
ik heb het ook geprobeert op een IDE schijf van 9 gb maar daar krijg ik de zelfde fout.. en ik heb een backup gemaakt van me Windows schijf dus het is niet erg als hij er over heen gaat..

Het is toch echt een DVD iso, denk dat je niet kunt installeren als je het op een cd hebt gezet, dan mist hij teveel bestanden.

Met Nero Express de iso gelijk branden ook geprobeerd?, hopelijk een rw.:)

Ik heb zelfs nog de iso uitgepakt en deze bleek 300 mb te zijn... en als ik een dvd er in wou doen werd deze weer uit geworpen en kreeg ik een scherm dat ik een cd er in moest doen...

Woutertjuh88 zei:
Ik heb zelfs nog de iso uitgepakt en deze bleek 300 mb te zijn... en als ik een dvd er in wou doen werd deze weer uit geworpen en kreeg ik een scherm dat ik een cd er in moest doen...

Luister nu eens, een distributie van Redhat, Suse, en andere, zijn al 6 of meerdere cd's, dus dat kan helemaal niet, er is iets fout gegaan.

Er bestaan ook live cd's van Suse, zoiets als een Knoppix cd, heb je die niet te pakken?

Ben hem nu ook aan het downloaden, en zal de resultaten t.z.t. wel even melden.

PS, al geprobeerd met Nero Express?

Laatst bewerkt:
ik ben nu bezig met het downloaden van 5 cd's op de zelfde website... zijn elk 700 mb.. denk dat dat wel de goede zijn... (hoop het...)
en dan kijken wat hij dan zegt...
ik heb de cdrom in een andere pc gestopt met windows 98se en daar is de schijf 1,99 gb dus er is wel iets raars mee aan de hand...

Het is een dvd van en 3 a 4 gig. ofwel 5 cd's van elk 700 mb.

of er is nog een install methode met internet installation maar die raad ik niet aan voor beginner, dat is dan een heel erg kleine cd voor het basissysteem en de rest download hij tijdens de install van internet.

Overigens ik suse 10.1 onlangs geinstalleerd en het werkt echt wel fijn, xgl is gewoon op te zetten via gnome control center. zalig gewoon.
Alleen vind ik het niet echt een distro voor mij ik gebruik nog altijd liever debian.

Heb je trouwens al de md5 sum van de gedownloade image nagekeken.

Ik heb nu de 5 cdroms van de site gedownload en ga ze nu ff testen.. kijken of het zo dan lukt...
en waar zou ik de md5 sum kunnen vinden??

ik heb de cd eerst getest en hij gaf aan:
md5sun Wrong... heb de cd1 van de 64 bits gedownload voor me amd 3700+
hoe kan ik dit voorkomen...
de andere heb ik nog staan als iso bestanden.. (andere 4 cds)

en de bovenstaande foutmelding heb ik nog steeds...

Laatst bewerkt:
dan maar idd naar de volgende site..

ben hem alweer an het downloaden...

maar iemand nog enig idee hoe ik de md5sun kan testen?? voordat het straks WEER fout gaat?

Nou, op dvd gezet, een rw, doet het prima hier.
Nog even in mijn vorige reply gekeken voor de checksum?

|Ik heb nu het programmatje op me pc gezet en de iso's gecheckt (zie foto..) daar staat dat alles dus goed is dus ik vraag me af waarom ik dan de foutmelding krijg...

Bijlagen

• naamloos123456496.JPG
    naamloos123456496.JPG
    29,1 KB · Weergaven: 31
Jah... idd het is raar... maar als ik heb via de test (voor het instaleren) doe geeft hij dus aan van Wrong md5Sum....en dan wordt er geadviseerd dat ik moet stoppen met de instalatie..

of moet ik het programma bij de cdrom er op zetten?

zolang hij de catalogus niet kan vinden kan ik niet verder...:(

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan