svchost.exe gebruikt 99% van cpu

Status
Niet open voor verdere reacties.

willem14

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
18 feb 2007
Hallo, ik zit met een probleempje, een van onze pc's wordt ineens heel traag, ik heb gekeken welk proces hiervoor verantwoordelijk is en dat blijkt svchost.exe te zijn. ik heb gezien dat er een bestand in de prefetch van windows zit met de naam svchost.exe-3530F672.pf. Waardoor zou dat kunnen komen? Ik heb hitmanpro, Mcafee adaware SE erover laten draaien, maar zonder resultaat. Ga ik in taakbeheer dat proces uitschakelen, dan werkt de pc weer goed. Het is een 2.6GHZ met 1024mb intern geheugen. Het hele gedoe is begonnen nadat IE7 is geinstalleerd, daarna is er iedere keer wat. Wie kan mij helpen?
Wil.

Lees over svchost.exe hier een uitgebreide toelichting.
Hitman Pro heb ik twee jaar geleden van mijn PC gehaald, voornamelijk hierom.
Gebruik de losse programma's uit Hitman Pro zelf, Spybot Search & Destroy, Ad-Aware SE b.v.

svchost.

Hallo boeing,

Ik heb hitmanpro er ook al afgehaald vandaag, maar het probleem is, dat als xp opstart, je bij taakbeheer ziet dat na enkele ogenblikken het cpu gebruik naar waarden boven de 95 stijgt. Ik kan zonder problemen het proces uitschakelen, waarna de pc weer normaal functioneerd. Nu is mijn vraag: wat voor programma zorgt ervoor, dat er zoveel cpu gebruik is? Is dat een virus of worm? Mcafee, vindt niets namelijk. Terwijl bij google de termen wormen, virussen direkt op je scherm komen bij het intikken van het bestand svchost.exe-3530F672.pf Dat bestand staat in de prefetch van Windows. Dat zal toch moeten worden gewist door xp? Of wist xp zijn prefetch niet? Kun je dat zelf ook doen?

Je kunt de gehele inhoud van prefetch wissen. Het is een leukigheidje in XP om programma's die je vaak gebruikt, wat vlotter te laten opstarten. Maar laat door Panda Software een Online scan uitvoeren, voor alle zekerheid. En dat oplopende CPU-gebruik: wat staat er allemaal bij de Opstarters, dus die gelijk met Windows opstarten? Kijk hier: Start, Uitvoeren, type msconfig, OK, tabblad Opstarten. Wat staat er allemaal?

Er staat bij opstarten: VTmixer.exe
VTrayVTtrayp.exe
Smax4.pnp
PDVDServ
MSKAgent
HDAShcut
ctfmon

Dit is alles wat bij opstarten staat.

Dat is zeker niet teveel, en het ziet er normaal uit, maar laat voor de zekerheid door Startup Inspector die opstarters eens beoordelen, (druk op Consult). Staat svchost.exe bij jou in de juiste directory, zoals aangegeven in het Planet-verhaal? De Pandascan goed verlopen?

svchost.exe CPU erg hoog

Hallo Willem,

Jouw probleem wordt in 99% van de gevallen niet veroorzaakt door een virus en/of spyware
maar door de automatische updates van Windows.
Je kunt dit verhelpen door de automatische updates uit te schakelen.
Dit doe je als volgt:
Start - Uitvoeren - typ in: services.msc
Dan zie je ergens in het scherm: Automatische Updates.
Zet deze service op uitschakelen.
Herstart je PC.

Het enige nadeel is dat je zelf nu regelmatig moet kijken op de update pagina van Windows om te zien of er updates zijn.

N.B.: dit uitschakelen is niet definitief, je kunt het automatisch updaten ook weer inschakelen.

Succes.

Laatst bewerkt:
Hallo Willem,

Jouw probleem wordt in 99% van de gevallen niet veroorzaakt door een virus en/of spyware
maar door de automatische updates van Windows.
Je kunt dit verhelpen door de automatische updates uit te schakelen.
Dit doe je als volgt:
Start - Uitvoeren - typ in: services.msc
Dan zie je ergens in het scherm: Automatische Updates.
Zet deze service op uitschakelen.
Herstart je PC.

Het enige nadeel is dat je zelf nu regelmatig moet kijken op de update pagina van Windows om te zien of er updates zijn.

N.B.: dit uitschakelen is niet definitief, je kunt het automatisch updaten ook weer inschakelen.

Succes.

Ik had precies het zelfde probleem, alleen die Svchost was dus mijn internet, of in iedergeval als ik et afsloot sloot ik mijn internet af.
Nu heb ik de automatiche update uit gezet en de svchost was weer 0 cpu :D:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan