svchost leest "gewone" bestanden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pinotraffic

Gebruiker
Lid geworden
16 nov 2009
Het viel mij zojuist op dat svchost.exe flink bezig was ergens mee. Via proces monitor zag ik dat hij bezig was met het lezen van gewone documenten, onder anderen in "Mijn documenten" op mijn D-schijf. Ik weet niet of dit normaal is, want het lijkt mij zo dat svchost.exe alleen systeembestanden enzo hoort te lezen voor bepaalde hostprocessen. Wat zou het te zoeken hebben in mijn documenten? Ik raak behoorlijk snel in paniek als er iets vreemds gebeurt op mijn pc, dus ik heb het proces snel beëindigd. Het beeld ging heel kort op zwart, maar kwam daarna weer terug en de transparantie van de vensters was daarna weg.
Vervolgens heb ik mijn pc gescand met Malwarebytes, maar deze heeft niets gevonden. Ook AVG die een paar uur eerder een reguliere scan had uitgevoerd, had niets gevonden.

Toch vind ik het raar dat svchost.exe dit soort bestanden leest. Zou het nog steeds een virus kunnen zijn, ondanks dat diverse virusscanners niets kunnen vinden? Of is dergelijke activiteit volkomen normaal en maak ik me druk om niets?

Mijn besturingssysteem is Windows 7 en ik gebruik AVG 9.0 als antivirus software.

Alvast heel erg bedankt voor het antwoord!

Groeten, Pinotraffic

Laatst bewerkt:
Het zouden verschillende dingen kunnen zijn, zoals bijv. de automatische defragmentatie of de indexing. Kijk eens in geplande taken of daar een proces staat dat vanzelf gestart wordt.
Verder kan het AVG zijn. De laatste versie daarvan is ook permanent bezig te rommelen op de HD's.
Ik had, net als u, last van dit soort zaken die een merkbare belasting op de PC leggen en daarom heb ik de autodefrag en de indexering van Windows uitgezet en AVG vervangen door AVAST (ook gratis en erg goed) en nu loopt ie weer als een zonnetje.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan