swap files

Status
Niet open voor verdere reacties.

hookerman

Gebruiker
Lid geworden
12 jan 2003
hallo

Uit brandende nieuwsgierigheid laat ik hier een vraag achter voor de ervarenen onder jullie, en dat zijn er lijkt me te over.

Wat doet swappen met het systeem, is het een frequente actie, neemt he t genheugen in beslag, en in hoeverre is het van invloed op een bep. applicatie die loopt.
Te denken aan opnames in Cubase.\
Kan het zijn dat een en ander daardoor vertraagt of op een andere manier in de "weg"zit?

Ik verneem graag van jullie
met dank

Hookerman

Wat is een swapfile en hoe groot wordt hij?
Windows gebruikt de swapfile als overloop wanneer het geheugen niet toereikend is. Om te voorkomen dat er te weinig ruimte voor de swapfile is, moet het minimum in principe ingesteld worden op 2,5 keer de hoeveelheid in de computer aanwezige RAM-geheugen. Dat betekent dat als je computer is uitgerust met 64 MB geheugen, je 2,5 x 64 = 160 MB vrije ruimte moet hebben. Is de ruimte op je harde schijf beperkt, dan kun je voor de swapfile deze waarde als vast gegeven instellen om te voorkomen dat andere programma's de noodzakelijke ruimte in beslag nemen. Klik met de rechtermuistoets op Deze computer en kies EIGENSCHAPPEN. Kies dan PRESTATIES en zet een vinkje bij INSTELLINGEN VOOR HET VIRTUELE GEHEUGEN ZELF OPGEVEN. Geef hier nu de voor jouw computer berekende waarde als minimum op.

Bron: http://www.profeit.nl/helpdesk_faq.php3

De hierboven berekende waarden zijn niet "heilig" d.w.z.
als je erg veel intern geheugen hebt heb je niet automatisch ook een grotere swapfile (virtueel geheugen) nodig. Maar het legt wel goed uit wat een swapfile is.

Groetjes,

Pieter

Is een swapfile dan het zelfde als virtueel geheugen?
Want ik had laatst het virtuele geheugen uitgezet maar in AIDA gaf die aan dat er nog gewoon virtueel geheugen in gebruik was.

B.Jager

Wanneer de computer over onvoldoende RAM-geheugen beschikt en er meer geheugen nodig is om de huidige taak te voltooien, wordt ruimte op de vaste schijf gebruikt om RAM-geheugen te simuleren. In Windows wordt dit virtueel geheugen genoemd. De ruimte die op de vaste schijf wordt gebruikt als RAM-geheugen wordt vaak het wisselbestand genoemd. Dit principe is vergelijkbaar met de swapfile van UNIX. Het wisselbestand voor het virtuele geheugen (dat de naam Pagefile.sys heeft) dat standaard wordt gemaakt tijdens de installatie is 1,5 keer zo groot als de hoeveelheid RAM-geheugen in de computer.

Bron: http://www.pcwereld.be/handleiding108.html

Groetjes,

Pieter

Maar heb ik met 896MB ddr intern nog een swap file nodig dan?

B.Jager

Dat ligt eraan waarvoor je je computer gebruikt.
Sommige programma´s zoals beeldbewerking, backup e.d. hebben erg veel geheugen nodig.
Je kunt je virtuele geheugen op 0 zetten en het een tijd proberen. Windows gaat vanzelf protesteren als het het virtuele geheugen nodig heeft.

Groetjes,

Pieter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan