Sweex modem 'Niet aan het werk te krijgen'

Status
Niet open voor verdere reacties.

funghi

Gebruiker
Lid geworden
22 feb 2004
Beste lezer,

Ik heb een Sweex adsl modem CC300010 (met vier poorten) gekocht ter vervanging van mijn KPN modem. (met één poort)

In tegenstelling tot wat Sweex als verkoopargument gebruikt, is dit geen plug and play modem. Verre van dat zelfs. Er zijn behoorlijk wat handelingen nodig om de modem in te stellen. Bovendien staan er ook fouten in de handleiding. Zoals het IP nummer om in de modem te komen. En dan misschien nog de fouten die ik niet heb gezien. Het is dus geen aanrader!

Na een aantal uurtjes te hebben geploetterd en gezweet, zet ik mijn noodkreet op helpmij.

Als ik de modem test doorloop krijg ik de volgende melding; Test simple ppp session 0 PPP Layer connection : FAIL

Uitleg;

Check PPP Connection This test returns PASS if your login name and password have passed authentication with your service provider. If this test returns FAIL, run this test again a few minutes after this test is completed, especially if your PPP connection has just been inproperly disconnected. If this test consistently fails, first make sure your login name and password are correct. Remember that login name and password are case sensitive. This test returns SKIPPED if the "PPPPOE Connection" test does not return PASS and your DSL modem is configured as PPPOE encapsulation.
This test also returns SKIPPED if the "AAL5 Connection" test does not return PASS and your DSL modem is configured for PPPOA encapsulation.

Er zijn verschikkelijk veel schermen die moeten worden ingevuld, met allerlei onbekende termen.
Daarom vraag ik hulp aan lezers die zelf ook een Sweex modem hebben.

Wie kan mij helpen?

Bij voorbaat dank.
Mvg. Funghi

Ik heb hier ook Sweex adsl-modem met router ; het lukt al meteen goed!
Heb je een pdf van deze modem gedownload? Er staat stap voor stap - handleiding, hoe je het moet doen. Bij Sweex (www.sweex.nl)

Ik denk dat er een conflict is in je modem; om de conflict weg te wissen moet je je adslmodem resetten om de standaard-instellingen weer te krijgen.

Het installeren en configureren van de ADSL router+modem:

Sluit de modem/router aan met de bijgeleverde adapter op het lichtnet (stopcontact). Sluit verder nog niets aan. Het Power lampje van de router moet dan gaan branden. Pak een paperclip of pen en houdt de resetknop 10 seconden ingedrukt.
De router komt nu in factory default zodat we zeker weten dat uw router hetzelfde ingesteld staat als zoals bij ons en we dus dezelfde start hebben.
Sluit nu de telefoonstekker waar het adsl op binnen komt, aan op de router. Als het lampje ADSL blijft knipperen neemt u dan svp contact op met de support desk van Sweex (support@sweex.com) of 0900-belsweex. Het lampje moet namelijk continue branden om gebruik te kunnen maken van de volgende installatiemogelijkheid.
Start uw computer op en controleer of uw netwerkkaart geconfigureerd staat op Automatisch een IP-adres verkrijgen. Ook de winsgateway en DNS-waarden moeten op automatisch staan en mogen niet handmatig ingevoerd worden. De wins omzetting moet staan op wins-omzetting uitschakelen.
Sluit nu de internetkabel aan op de ADSL poort van de router en sluit een standaard netwerkkabel (aanbevolen CAT5, twisted pair) aan op de LAN1 poort van de router en verbindt deze met uw computer. Als de verbinding correct is, zal de Link LED van poort1 op de voorzijde van router gaan oplichten.

Het Configureren van de netwerkkaart voor de
Windows 2000/XP gebruikers:
Ga naar start->uitvoeren en typ in : cmd
Geef in het zwarte scherm (de dosbox) de volgende set commando's in:
ipconfig /release
ipconfig /renew
Vervolgens krijgt u een IPadres in de range van 10.0.0.x
Nadat u het commando Exit geeft, de dosbox wordt gesloten, bent u weer terug op het bureaublad

Basisinstellingen van Internet Explorer, de webbrowser:
Start uw webbrowser en ga in het keuzemenu naar Tools of Extra. Selecteer daarna Internet-Opties en selecteer bovenin het
nieuwe venster Verbindingen. Zorg dat hier geselecteerd staat Nooit een verbinding kiezen en klik daarna op de knop LAN-Instellingen. In het nieuwe venster mag niets aangevinkt staan. Dus proxy of automatische opties allemaal uitvinken!!
Klik daarna op OK en nogmaals op OK en u komt terug in de Webbrowser.

Inloggen in het configuratiescherm van de ADSL Router
In de adresbalk van webbrowser typt u het volgende IP-adres: 10.0.0.2 en druk op enter.
Het inlogscherm van de router verschijnt. De username is admin en het wachtwoord is epicrouter. Als uw router dit wachtwoord niet accepteert, dan heeft uw modem/router De username is user, en het wachtwoord password.

LET OP: SOMMIGE PROVIDERS GEBRUIKEN VERSCHILLENDE INSTELLINGEN.
Instelling 1: Tiscali, HCC-Net, XS4ALL, Planet Internet, HetNet, Zonnet-Basic, Zonnet-Lite, Wanadoo ADSL.
(waarbij het wachtwoord en username voorheen uit de computer kwam -> Mxstream)
Het configureren van WAN:
Klik in de linker kolom op WAN (onderdeel van Configuration gedeelte).
Zorg ervoor dat het Per VC Settings gedeelte geconfigureerd wordt.
Enabled: Yes; VPI 8; VCI 48; Static IP Adress 0.0.0.0; Subnetmask 255.255.255.0; Gateway 0.0.0.0
Ga daarna op dezelfde pagina naar het PPP gedeelte
Vul bij het PPP gedeelte uw username in MET het @-teken en wat daarachter komt, zoals u deze van uw provider heeft ontvangen.
Vul bij Password het paswoord dat bij uw gebruikersnaam hoort, zoals u deze van uw provider heeft ontvangen.
Scroll daarna naar het einde van de pagina (onderin) en klik op de knop submit.

Het configureren van NAT
Klik in de linker kolom op NAT.
In het bovenste gedeelte van NAT Configuration stelt u de NAT optie in op NAPT
Klik daarna op de knop die hier bijna direct onder te vinden is:
Klik daarna in de linkerkolom (onderdeel configuration) op SAVE SETTINGS klikken gevolgd door de knop Submit aan te klikken. Na ongeveer 30 seconden komt de melding Your settings have been saved and the modem has rebooted.

Controleren of U verbinding heeft:
Ga naar PPP (onderdeel van Status gedeelte) en u zult zien dat de status CONNECTED is. Als hier Disconnected staat, is het mogelijk dat u te snel op PPP heeft klikt. Wacht dan een seconde of 30 en klik nogmaals op PPP. Er moet nu Connected staan. U heeft nu internet.

Instelling 2: Tiscali, HCC-Net, XS4ALL, Planet Internet, HetNet, Zonnet-Basic, Zonnet-Lite, Wanadoo ADSL
(waarbij het wachtwoord en username voorheen uit het modem kwam)
Het configureren van WAN:
Klik in de linker kolom op WAN (onderdeel van Configuration gedeelte).
Zorg ervoor dat het Per VC Settings gedeelte geconfigureerd wordt.
Enabled: Yes; VPI 8; VCI 48; Static IP Adress 0.0.0.0; Subnetmask 255.255.255.0; Gateway 0.0.0.0
Ga daarna op dezelfde pagina naar het PPP gedeelte
Vul bij het PPP gedeelte uw username in MET het @-teken en wat daarachter komt, zoals u deze van uw provider heeft ontvangen.
Vul bij Password het paswoord dat bij uw gebruikersnaam hoort, zoals u deze van uw provider heeft ontvangen -----> Ga daarna op dezelfde pagina naar het DHCP gedeelte, vink deze aan en verwijder de eventuele Hostname.
Scroll daarna naar het einde van de pagina (onderin) en klik op de knop submit.

Het configureren van NAT
Klik in de linker kolom op NAT.
In het bovenste gedeelte van NAT Configuration stelt u de NAT optie in op NAPT .
Klik daarna op de knop die hier bijna direct onder te vinden is:
Klik daarna in de linkerkolom (onderdeel configuration) op SAVE SETTINGS klikken gevolgd door de knop Submit aan te klikken. Na ongeveer 30 seconden komt de melding Your settings have been saved and the modem has rebooted.

Controleren of U verbinding heeft:
Ga naar PPP (onderdeel van Status gedeelte) en u zult zien dat de status CONNECTED is. Als hier Disconnected staat, is het mogelijk dat u te snel op PPP heeft klikt. Wacht dan een seconde of 30 en klik nogmaals op PPP. Er moet nu Connected staan. U heeft nu internet.

Perfect!!!

Hartelijk dank voor je hulp.

De Sweex modem is up and running.

Met de beschrijving die ik van jou heb gehad,
heb ik het modem aan de gang gekregen.

Nogmaals bedankt.

Mvg. Funghi

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan