Sweex router probleempje

Status
Niet open voor verdere reacties.

jeff079

Gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2007
Ik heb een uur geleden al een vraag gesteld over de poorten forwarden in de sweex broadband router ro001. Via reacties ben ik er achter gekomen dat ik dit niet in mijn sweex broadband router moet doen maar in mijn modem ( kpn experiabox ). Dus ik heb dat gedaan bij local ip het ip adres van mijn router ingevoerd en mijn poort stond open.
alleen staan nu ook de poorten open die op de kpn experiabox zitten aangesloten terwijl ik dus alleen mijn poorten open wil hebben die op mijn router zitten .
wat moet ik nu doen ??????

Jeffrey

Vertel ons eerst hoe het er nu uitziet. Als ik je goed begrijp zit je setup zo in elkaar:

Internet -> Experiabox -> Sweex Router -> PC/Laptop

Nu zeg je dat je portforwardinging in de Experiabox hebt aangezet. Dat is allemaal heel fijn, maar dan is het van belang hoe je Sweex Router is ingericht.
Deelt die ip-adressen uit?
Indien ja, dan moet je ook in de Sweex portforwarding instellen.

Het gaat er dan zo uitzien (hier het voorbeeld voor poort 80 (TCP) verkeer, oftewel het draaien van een webserver:

Experiabox -> Porforwarding naar het adres van de WAN poort van de Sweex (dat kan zo'n 192.168.x.x adres zijn of een 10.x.x.x adres)
Sweex Router -> Portforwarding naar het adres van de pc

Lijkt een beetje op de nivea-reclame van een paar jaar geleden, met een stuk zeep die aan iedereen werd doorgegeven:
De Experiabox geeft het verkeer op poort 80 door aan de Sweex (dankzij portforwarding)
De Sweex geeft het verkeer dat net van de Experiabox kwam door aan de pc (dankzij portforwarding).

Als er nog vragen zijn, laat ons dan zien wat je geforward hebt, de ip-adressen van de Sweex router op zijn WAN-kant (opvragen in de configuratie'website' van de Sweex) en het ip-adres van je pc (Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig).

Succes,

Tijs.

re

Beste dnties ik snap gedeeltelijk wat je bedoeld maar het probleem zit zo:
Ik heb een experia box beneden er. Mijn pc staat boven benden is de pc van mijn ouders met internet bankieren enzo. Ik wil een eigen server en omdat het dus niet mogelijk is de poorten in de experiabox open te zetten omdat mijn ouders dat niet willen heb ik een router gekocht. In een ander forum is mij uitgelegd dat de experiabox ook al een router is en dat ik dus in de experiabox mijn poorten moet open zetten en niet in mijn router maar dat ik wel vanuit de experia box het locale ip adres van mijn router moet invoeren. Ook werd er gezegd dat er dan beneden ( de pc aangesloten op de experiabox ) De poorten als het goed is dicht zouden moeten staan maar dit is dus niet het geval !!

Jeffrey

Goed, gaan we over naar een voorbeeld:
Stel de Sweex krijgt van de experiabox het adres (aan de Sweex WAN-kant): 192.168.10.2
Stel dat je pc van de Sweex het adres krijgt (LAN-kant): 10.0.0.10

Dan moet op de experiabox portforwarding naar 192.168.10.2 worden ingesteld (dus naar de Sweex).
Op de Sweex moet portforwarding naar 10.0.0.10 worden ingesteld (dus naar de pc).

Natuurlijk moet je zowel op de Experiabox als op de sweex dezelfde poortnummers forwarden, anders werkt het niet. Dus stel je wilt een webserver draaien op je pc: Poort 80 TCP forwarden op de experiabox naar 192.168.10.2 (het adres van de sweex op het netwerkje Experiabox <-> Sweext) en ook portforwarding van poort 80 TCP van de Sweex naar 10.0.0.10 (het adres van je pc op het netwerkje Sweex <-> PC)

Vul voor de ip-adressen die ik boven gebruikt heb natuurlijk het werkelijk aan de Sweex toegekende ip-adres (in stap 1) en het aan je pc toegekende ip-adres in (in stap 2).

Denk even terug aan het Nivea-reclame verhaal, waarbij Jantje de zeep doorgeeft aan Moeder en Moeder de zeep doorgeeft aan Marietje.
Jantje is de experiabox, moeder is de sweex, marietje is je pc.
Jantje (Experiabox) moet zover gebracht worden de zeep aan Moeder (Sweex) te geven.
Moeder (Sweex) moet zover gebracht worden diezelfde zeep verder door te geven aan Marietje (je pc).

Ik denk niet dat ik het duidelijker uit kan leggen.

Succes,

Tijs.

ik heb het gedaan wat je zei maar nog blijft alles open zal het gewoon de experia box zijn ???

maar het rare is ook dat ik alleen maar vanaf de experiabox poort 21 hoef te forwarden en helemaal NIKS in mijn router hoef in te stellen en alles staat al open :confused:

ik heb het gedaan wat je zei maar nog blijft alles open zal het gewoon de experia box zijn ???

maar het rare is ook dat ik alleen maar vanaf de experiabox poort 21 hoef te forwarden en helemaal NIKS in mijn router hoef in te stellen en alles staat al open

Je wilt poort 21 forwarden dus (FTP-verkeer)? En je zegt dat forwarden van poort 21 vanaf de experiabox naar de sweex router genoeg is om vanaf het internet op je ftp-server te kunnen komen?

Dat is vreemd, tenzij je op de sweex je eigen pc in de zgn. DMZ gezet hebt, waardoor alle verkeer dat niet vanaf het (lokale) netwerk achter de Sweex gestart is automatisch naar je pc wordt geleid. In dat geval hoef je inderdaad alleen op de experiabox portforwarding in te stellen voor de poorten die rechtstreeks van buitenaf (=Internet) bereikbaar moeten zijn op je pc.
Andere mogelijkheid (zeer onwaarschijnlijk) is dat de Sweex in zgn. Bridging mode staat, waardoor er geen portforwarding nodig is op de Sweex. De Sweex cijfert zich dan helemaal uit het netwerk, en je krijgt dan je ip-adres rechtstreeks van de experiabox.

Wat ik nog niet begrijp is je verhaal dat alles open blijft (tweede citaat)? Wat bedoel je daar precies mee?

Vertel ons ook welk ip-adres de Sweex van de Experiabox krijgt (dus het adres van de WAN-kant van de Sweex) en welk ip-adres je pc van de Sweex krijgt. Misschien helpt dat ook je verhaal wat beter te begrijpen.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ip-adres sweex router : 192.168.2.6
Ip adres kpn experiabox : 192.168.2.1
En dat dmz port forwarding staat op de doos van de router ik heb gezocht maar ik heb niks gevonden ( in de router )

Ik vroeg ook nog om het ip -adres dat je pc krijgt.

Overigens is het mij nu niet duidelijk meer of je nu wel of niet een probleem hebt, en wat dat dan is?
1. Werkt portforwarding naar je pc voor FTP-verkeer nu wel of niet?
2. Indien antwoord op 1 is dat het werkt, wat klopt er nu nog niet dan?

Tijs.

Computer ip 84.81.203.212
experiabox ip 192.168.2.1
sweex router ip 192.168.2.6
En nog een vraagje wat is >> zgn DMZ
en hoe schakel ik dit in of uit
??

Computer ip 84.81.203.212
experiabox ip 192.168.2.1
sweex router ip 192.168.2.6
En nog een vraagje wat is >> zgn DMZ
en hoe schakel ik dit in of uit
??

Wat is de ip van je pc? (Oftewel kijk bij IP-adres als je: Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig) doet. Dit natuurlijk met de pc aangesloten aan de Sweex router.

Handleidingen van Sweex apparatuur is erg mager op Internet, maar bijvoorbeeld de LB300010 draadloze router van Sweex kan DMZ (staat in de specifikaties die genoemd worden aan het begin van de handleiding). In de handleiding staat dan weer niet hoe je het in kunt stellen. :( Kijk dus in jouw Sweex handleiding of DMZ tot de mogelijkheden behoort.

Succes,

Tijs.

my.php

of gebruik de link :
http://img267.imageshack.us/my.php?image=naamloosme7.jpg
Dat is als ik ipconfig/all typ ^^^^

En in de router handleiding staat bij spcificaties :
port forwarding ( DMZ )
virituele servers
bridge mode
ip packet acces control
dchp client log
secuirity log
vpn pttp client
vpn / pptp/Ipsec pass trough

Jeffrey

Ok, dat DNS achtervoegsel heb je wellicht zelf ingesteld (zie bijlage 1). Dat doet er verder niet zoveel toe.

Je krijgt dus het 192.168.123.168 ip-adres van de Sweex, terwijl de Sweex zelf aan zijn LAN-kant het adres 192.168.123.254 heeft.

Verbazingwekkend is dat, naast het ip-adres van de Sweex, ook nog 192.168.2.1 als DNS server wordt genoemd. Heb je ook bij de DNS instelling van TCP/IP ingesteld dat de DNS automatisch moet worden toegekend? Normaal gesproken wordt daar uitsluitend het ip-adres van de dichtsbijzijnde router automatisch ingesteld (in jouw geval dus 192.168.123.254), niet nog een andere.

Fix dat DNS verhaal, zie bijlage 2.

Overigens is het beter om met virtual servers (=portforwarding) te werken dan je pc in DMZ te zetten: Ook al staat de Experiabox er nog voor om je te 'beschermen' tegen ongewenst internet-verkeer, zou ik persoonlijk voor het instellen van portforwarding gaan.
Alleen als er heel veel verschillende poorten naar je pc geleid moeten worden is DMZ eventueel gerechtvaardigd, maar voor jou is alleen FTP van belang, dus zou ik van DMZ afblijven en alleen portforwarding gebruiken.
Klein nadeeltje van portforwarding t.o.v. DMZ is dat je clients passive mode FTP moeten gebruiken, maar dat is bijna in elk FTP-pakket gemakkelijk in te stellen, en als je FTP't via Internet Explorer staat passive mode standaard aan.

Verder is mij nog steeds niet duidelijk of je nu nog een probleem hebt of niet en, indien ja, wat het probleem nu precies is??
Ik type me lens, maar duidelijkheid daarover krijg ik maar niet.

Tijs.

Bijlagen

• DNS1.JPG
    DNS1.JPG
    48,8 KB · Weergaven: 84
  • DNS2.JPG
    DNS2.JPG
    38,5 KB · Weergaven: 70
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug