(Jammer dat je geen Engels kent, want de handleiding die met Swish meegeleverd wordt is bijzonder goed. Maar misschien kom je met die Nederlandse handleiding ook een heel eind.)
Als je met Swish een website met meerdere pagina's wilt maken, kan dat op twee manieren.
Als je hem helemaal met Swish wilt maken, is elke pagina een Scene in je Movie. Het zou er dus zó uit kunnen zien: Scene1 (Intro) - Scene 2 (Homepage) - Scene 3 (Volgende pagina) - Scene 4 (Volgende pagina), etc.
Aan de knoppen die naar die pagina's (scenes) verwijzen verbind je dan de actie Goto Scene i.pv. Goto URL Vergeet niet elke scene met een Stop te laten eindigen, anders worden al je pagina's (scenes) razendsnel achter elkaar vertoond t/m de laatste.
Nadeel van een site die helemaal in Flash/Swish is gemaakt is dat de bezoeker altijd bij de eerste pagina moet beginnen. En zoekmachines zien alleen de info in de Head van je eerste (en enige) html-pagina. Wil je dat niet, dan moet je de tweede methode gebruiken.
Maak dan ook je pagina's in Swish, maar maak er nu afzonderlijke Movies van. Gebruik als afmetingen 800 x 600 pixels (dit geldt trouwens ook voor de eerste methode). Voor een intro, homepage en bijvoorbeeld 3 extra pagina's maak je dan 5 Swish-movies.
Zet vervolgens elke movie met Dreamweaver of een soortgelijk programma in een tabel met één kolom en één rij - een tabel met één cel dus. Geef als hoogte en breedte 100% op. Hierdoor worden je pagina's bij elke schermresolutie beeldvullend weergegeven - een van de grote voordelen van Swish/Flash.
Wanneer je nu vanuit de ene pagina naar de andere wilt, gebruik je de actie Goto URL. En die URL wordt dan bijvoorbeeld index.html of pagina2.htm.
Je kunt ook een combinatie maken van pagina's die wél en pagina's die geen Swish/Flash movies gebruiken.
Ik hoop dat je hiermee wat kunt. Blijf in ieder geval doorgaan met Swish gebruiken. Je komt er vanzelf achter wat het programma allemaal kan (en dat is heel veel).
Ik zelf ben het programma gaan gebruiken omdat ik Flash bijzonder gebruikersonvriendelijk vond.
Toen ik Swish ontdekte had ik in minder dan een uur een intro voor mijn website (
www.home.zonnet.nl/g.crone) gemaakt. Met Flash had ik daar waarschijnlijk een halve dag voor nodig gehad, als het me al gelukt was met dat @!#$%-programma.
Guus.