swish

Status
Niet open voor verdere reacties.

Serialk

Gebruiker
Lid geworden
10 mrt 2004
hallo kan iemand mij helpen aan een nl handleiding
van swish 2.0 of kan iemand mij vertelen hoe ik meerdere pagina's maak en hoe ik die bind?
ik wil namelijk een eigen website maaken
maarkan niet meerdere pagina's krijgen???

Alvast bedankt
groeten Serialkiller

Je moet dan meerderde scenes aanmaken.

heb ergens een link..... momentje

bedankt voor de handleiding alleen weet ik nu nog steeds niet hoe ik meerdere pagina's maak
sorry maar ik ben helemaal nieuw hierin please vertel me hoe ik meerdere pagina's maak met swish 2.0 ik kom er niet uit

Je hoeft geen meerdere pagina's te maken.

een flash is niet anders dan een interactief filmpje.

je kunt buttons maken met verwijzingen welk filmpje er moet worden afgespeeld. Ga gewoon eens wat oefenen. Vereist best wel wat basiskennis nl. om een site in flash te maken.

Welkom op Helpmij:) Ik heb je bericht even verplaatst naar de juiste sektie.

SerialK
Er is niet een specifiek antwoord voor wat jij wilt helaas.

Je zult eerst een beetje vertrouwd moeten raken met de funties van Swish.

www.swish-tutorials.com is een goede site daarvoor. Grote site met veel info. Dus wel even zoeken helaas.

Op internet zijn veel 'templates' te vinden voor Swish.
Download er eens een paar en kijk ho ze inelkaar zitten.

Als je wilt kan ik er wel een paar mailen.

grtz Guido

(Jammer dat je geen Engels kent, want de handleiding die met Swish meegeleverd wordt is bijzonder goed. Maar misschien kom je met die Nederlandse handleiding ook een heel eind.)

Als je met Swish een website met meerdere pagina's wilt maken, kan dat op twee manieren.

Als je hem helemaal met Swish wilt maken, is elke pagina een Scene in je Movie. Het zou er dus zó uit kunnen zien: Scene1 (Intro) - Scene 2 (Homepage) - Scene 3 (Volgende pagina) - Scene 4 (Volgende pagina), etc.
Aan de knoppen die naar die pagina's (scenes) verwijzen verbind je dan de actie Goto Scene i.pv. Goto URL Vergeet niet elke scene met een Stop te laten eindigen, anders worden al je pagina's (scenes) razendsnel achter elkaar vertoond t/m de laatste.

Nadeel van een site die helemaal in Flash/Swish is gemaakt is dat de bezoeker altijd bij de eerste pagina moet beginnen. En zoekmachines zien alleen de info in de Head van je eerste (en enige) html-pagina. Wil je dat niet, dan moet je de tweede methode gebruiken.

Maak dan ook je pagina's in Swish, maar maak er nu afzonderlijke Movies van. Gebruik als afmetingen 800 x 600 pixels (dit geldt trouwens ook voor de eerste methode). Voor een intro, homepage en bijvoorbeeld 3 extra pagina's maak je dan 5 Swish-movies.
Zet vervolgens elke movie met Dreamweaver of een soortgelijk programma in een tabel met één kolom en één rij - een tabel met één cel dus. Geef als hoogte en breedte 100% op. Hierdoor worden je pagina's bij elke schermresolutie beeldvullend weergegeven - een van de grote voordelen van Swish/Flash.
Wanneer je nu vanuit de ene pagina naar de andere wilt, gebruik je de actie Goto URL. En die URL wordt dan bijvoorbeeld index.html of pagina2.htm.
Je kunt ook een combinatie maken van pagina's die wél en pagina's die geen Swish/Flash movies gebruiken.

Ik hoop dat je hiermee wat kunt. Blijf in ieder geval doorgaan met Swish gebruiken. Je komt er vanzelf achter wat het programma allemaal kan (en dat is heel veel).
Ik zelf ben het programma gaan gebruiken omdat ik Flash bijzonder gebruikersonvriendelijk vond.
Toen ik Swish ontdekte had ik in minder dan een uur een intro voor mijn website (www.home.zonnet.nl/g.crone) gemaakt. Met Flash had ik daar waarschijnlijk een halve dag voor nodig gehad, als het me al gelukt was met dat @!#$%-programma.

Guus.

guus en guido
harstike bedankt voor julie hulp

maar om de een of andere manier wilt het niet luken
kunnen julie mij geen voorbeeld stuuren
van swish alleen van de pagina's met butons dan kan ik zien hoe julie het doen
ik weet namelijk ook niet hoe je de pagina's kan laaten stoppen.
ik kan namelijk wel scenes toevoegen dan staat er dus

movie
scene 1
scene 2
scene 3
scene 4

en dan????

alvast bedankt:rolleyes:

Ik raad je aan nog eens naar http://www.homepages.hetnet.nl/~wijnio/swishhandleiding.html te gaan en die handleiding uit te printen. Lees die eerst eens helemaal door met het programma erbij.
Je kent dan de basisbegrippen.
Als je die kent, moet je gewoon een beetje met het programma gaan spelen. Het programma is heel gebruiksvriendelijk, dus je merkt gauw genoeg hoe iets werkt (of niet werkt;)). Het is onmogelijk om in dit forum een hele handleiding voor Swish te geven.

Guus.

PS. Ik zal nog wel een simpel Swishfilmpje met een paar scenes en knoppen maken, zodat je kunt zien hoe dat werkt, maar daar heb ik vanavond even geen tijd voor. Ik maak het morgenochtend wel even en dan doe ik het als bijlage bij een nieuw bericht in deze thread.

Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik weet niet precies hoe swish werkt maar ik dacht dat het ongeveer zoals flash in elkaar zat.

Scenes zijn aardig en handig als je alles netjes op een rij wilt hebben staan, helaas wordt je mc groter omdat je bv. achtergrond dus bv layer 1 ook weer in iedere scene moet zetten.

Je kunt ook met de frames werken, je maakt een layer bv je intro tot frame 10 daar zet je een cmd: stop in op frame 10, in een andere layer zet je bij frame 11 de informatie tekst dus daar laat je frame 1 t/m 10 leeg.
nu geef je een cmd in je button info dat die dan naar frame 11 moet gaan.

In flash kun je ook nog mappen maken zodat het allemaal nog overzichtelijkker word, ik weet helaas niet of dit ook in swish kan.

Wat betreft meerdere sites met meerdere movies raad ik je wel aan om een preloader te gebruiken.

Suc6

Hallo Rene,

Dat met die layers doet Swish automatisch.
En in Swish heb je helemaal geen mappen nodig om dingen overzichtelijk te maken. Dat is het zonder mappen ook wel.
Kijk maar naar het screenshot in de bijlage.

En dat voor $ 49,95. (Wat kost Flash ook alweer?;) )

Guus.

Laatst bewerkt:
kan iemand mij nog een voorbeeld stuuren
een simpele graag:)
en kan iemand mij ook vertellen hoe ik de scenes laat stoppen als ik namelijk meerdere scenes heb en ik druk
op play gaan ze heel snel over elkaar heen
en ik kan ze ook niet binden:(
met de handleiding kom ik er ook niet uit ik wil gewoon meerdere pagina's kunne maaken
en ik kom er echt niet uit
alvast bedankt

Hallo Serialk,

Bij dit bericht zit het .swi-bestand van een klein demootje over Swish. (Het is nu een .zip-bestand. Eerst even uitpakken dus.)
Open het .swi-bestand in Swish.
Om het te bekijken: klik op File - Test - In Player.
Opslaan als SWF (het bestandstype dat uiteindelijk op je webpagina komt): klik op File - Export - SWF.

Bekijk wat de demo in de Flashplayer doet. Kijk dan hoe alles er uitziet in Swish.
Klik eens op het tabblad Outline, en kijk hoe de movie in elkaar zit.
Kijk wat er gebeurt in de Timeline. Dubbelklik op de effecten in de Timeline (de witte rechthoeken) en bekijk de werkpanelen die verschijnen. Omdat je geen Engels kent, zul je zelf een heleboel uit moeten zoeken, maar dat is niet onmogelijk.
Kijk, als je iets niet snapt, toch ook eens in de handleiding, al is hij dan in het Engels. Er staan heel veel afbeeldingen in en misschien kun je, als je ergens niet uitkomt, aan die afbeeldingen alleen al zien wat je moet doen.

Nog een paar basisbegrippen.

In Swish komt elk object (een stukje tekst, een tekening of een plaatje) op zijn eigen laag in de tijdlijn. (Plaatjes, tekeningen en foto's (jpg, gif of png) kun je in je movie krijgen via File - Import.)
Die lagen (layers) kun je je voorstellen als doorzichtige vellen plastic die op elkaar liggen, net als de layers in Paint Shop Pro of Photoshop. Het object op het bovenste vel (de bovenste laag) zie je dus ook vóór alle andere objecten. Met de 4 pijltjes op de werkbalk kun je lagen één plaats omhoog of helemaal omhoog of één plaats omlaag of helemaal omlaag schuiven, zodat je bepaalde objecten vóór of achter elkaar langs kunt laten bewegen.
Op elk object kun je effecten toepassen.
Klik bijvoorbeeld op de Tekst-tool. Het woord Text verschijnt in de tijdlijn en in je Movie. Vervang het woord Text voor je eigen woord. Het woord staat nu in de tijdlijn. Klik in de tijdlijn van het object op de plek waar je het effect wilt laten starten en klik op de knop Add Effect links naast de tijdlijn. Kies een leuk effect uit en klik op File - Test - In Player en kijk wat er gebeurt. Niet leuk? Klik in de tijdlijn met je rechtermuisknop op het effect en klik op Delete Effect.

Commando's om een scene te besturen, zet je in de bovenste tijdlijn. Dat is de tijdlijn van de scene zelf.
Wil je een scene bijvoorbeeld bij frame 200 laten stoppen, dan klik je met je rechter muisknop in die tijdlijn op frame 200 en kiest Stop in het snelmenu.
Overigens is dit een programma dat veel sneller werkt als je alles met je rechter muisknop aanklikt: bijna overal vindt je snelmenu's waarin je meteen kan zien wat je allemaal kan doen.

Ik hoop dat je hiermee een stuk verder komt.

Guus.

PS. Nog een laatste tip: Op het tabblad Movie staat het aantal beeldjes per seconde (Frame Rate) standaard op 12. Zet dat altijd op 20. Je krijgt dan een meer vloeiende beweging.

Laatst bewerkt:
Beste Guus
teneerste harstike bedankt dat je mij wilt helpen
daar ben ik harstikke blij mee

ik heb gedaan wat jij zei ik heb jouw demo uigepakt
daarna doe ik afspeelen met swish
en dan zegt die unexpeted file formad
ik kan hem dus niet openen
heel vreemd.heb jij een oplossing?

Serialk:thumb:

Hoi,

Start Swish. Menu File - Open. Zoek het bestand op en open het vanuit Swish.

Guus.

dat doe ik ook maar als ik hem open
staat er

unexpected file formad

Geen idee. Heb het hier even getest, maar alles werkt goed.

Dan maar zonder dat bestandje.

Lees in ieder geval wat ik in mijn eerste bericht van vandaag schreef.

Klik in menu File - Samples eens een demo aan en bestudeer hoe hij in elkaar zit. In de handleiding worden die demo's ook besproken. Kijk daar ook eens. Je kan de tekst misschien niet lezen, maar misschien wordt uit de afbeeldingen duidelijk wat er gebeurt.

Vraag anders iemand uit je omgeving die wel Engels kent om het je uit te leggen.

Meer hulp kan ik je niet geven.

Nogmaals, ga gewoon spelen met het programma. Dan ontdek je vanzelf van alles.

Guus.

Beste Guus

het is me gelukt:)

harstike bedankt voor je hulp man
nog 1 ding weet jij hoe ik een slide show kan maaken op 1 pag van mijn internetside
ik heb er nou maar 1 foto op staan maar ik wil er meerdere opzetten zonder dat je naar een andere pagina hoeft te gaan
kan dit ook met swish?
ik kan trouwenens wel engels hoor :) alleen geen computertaalengels snap je wat ik bedoel (afkortingen en zo)
kijkk maar op mijn pag bij fietsen www.hon-buys.tk
dan begrijp je wel wat ik bedoel
groeten serialk
:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan