swish

Status
Niet open voor verdere reacties.
Slideshow in Swish is heel eenvoudig.

Een voorbeeld voor 10 foto's:

Maak de foto's eerst op goede grootte. Importeer ze in omgekeerde volgorde in Swish, zodat aan het eind de eerste bovenop ligt. (In een eerder antwoord schreef ik het al: stel je die tijdlijn voor als een stapel doorzichtige vellen plastic die op elkaar liggen.)
Links in de tijdlijn zie je nu van boven naar beneden bijvoorbeeld:

foto1.jpg
foto2.jpg
.....
.....
foto10.jpg

In frame 0 van elke foto zet je nu een Remove-opdracht. (Klik rechts in frame 0 en klik op Remove in het snelmenu.)
Hierdoor zijn bij het begin al je foto's onzichtbaar.

Vervolgens laat je de eerste foto infaden, je laat hem een tijdje staan (20 frames=1 seconde). Dan laat je hem uitfaden en tegelijk laat je foto 2 infaden, waardoor ze in elkaar overvloeien.
Zo ga je door tot het eind. Als je daar in de tijdlijn van de scene de opdracht Goto Frame 0 of Scene 1 zet, blijft de slideshow doorgaan.

Bij dit bericht zit een bijlage, waarop je kunt zien hoe de tijdlijn er dan uitziet. Let op die Goto Frame opdracht.
(In dit voorbeeld worden de foto's wel erg snel gewisseld, maar anders kon het niet allemaal in beeld; het principe zal duidelijk zijn.)
De effecten in de tijdlijn kun je langer of korter laten duren door de muisaanwijzer op de zwarte stip in het effect te zetten en het effect langer of korter te slepen. Het hele effect kun je verslepen door je muisaanwijzer in het midden te zetten en dan het effect te verslepen.

Maar het kan nog mooier.
Zet in de tijdlijn van de scene in Frame 1 een Stop opdracht. De film stopt nu meteen bij het begin en er is niets te zien.
Teken onder de foto's twee rechthoeken. Maak er knoppen van met Modify - Convert To Button.
Type in de rechthoeken de woorden Stop en Start.
Je hebt nu een start- en stopknop voor je show.

Aan de startknop verbind je de actie On Press Goto Frame 2 of Scene 1.
Als de film is gestopt bij Frame 1, zal hij nu naar Frame 2 gaan en begint de slideshow.
Als de show al loopt gaat hij ook naar het begin terug als je op Start klikt.

Aan de stopknop verbind je de actie On Press Goto Frame 0 of Scene 1. De foto's worden weer onzichtbaar (Remove in Frame 0) en de Movie stopt bij Frame 1 (Stopcommando).

Om de show door te laten lopen moet de opdracht aan het eind nu Goto Frame 2 worden, want als je hem nu weer bij frame 0 laat beginnen, komt hij bij Frame 1 weer de Stop opdracht tegen en dan wacht hij weer tot je op Start klikt.

Succes.

Guus.

Laatst bewerkt:
hallo ja je hebt gelijk ja
ik had het niet gezien maar ik ben er nu wel uitgekomendankzij jouw
bedankt he:thumb:
weet je trouwens ook hoe ik bewgende plaatje's op
mijn pagina krijg
ik heb er 1 opgeslaagen bij mijn afbeeldingen en daarna in swish gezet maar dan bewegen ze niet meer.
alvast bedankt

serialk

Je heb het nu over geanimeerde GIF's.

Als je die in Swish importeert, worden het Sprites. (In Flash heten dat Movie clips.)
Sprites zijn kleine filmpjes die afzonderlijk van de rest draaien. Ze hebben dus een eigen tijdlijn, die je zichtbaar maakt door op de Sprite in de tijdlijn of de Outline te dubbelklikken.

Je kan ook van een object (een stukje tekst, ofzo) dat bijvoorbeeld steeds aan- en uitgaat een Sprite maken met Convert to Sprite.

Vanuit de hoofd-movie kun je de Sprite dan besturen (bijvoorbeeld laten stoppen of starten) met de opdracht Tell Target (letterlijk: Vertel het Doel, waar bij het Doel (Target) de Sprite is. Heet je Sprite bijvoorbeeld Knippertekst, dan wordt de opdracht om dat knipperen te stoppen bijvoorbeeld On Press Tell Target Knippertekst Go to Frame 2. Als de knop wordt ingedrukt krijgt de Sprite "Knippertekst" dus de opdracht om in zijn eigen tijdlijn naar Frame 2 te gaan, waar dan Stop staat. Het knipperen stopt, maar de hoofd-movie blijft gewoon doordraaien.

Die geanimeerde GIF waar je het over hebt is dus ook een sprite. Swish gaat daar niet zo goed mee om, en ik vind dat je beter alleen stilstaande GIF's kunt gebruiken en zelf je animaties kunt maken.
Als je die GIF toch wilt gebruiken, dubbelklik je op de Sprite (het groene filmstrook-pictogram) die Swish ervan gemaakt heeft. Je ziet dan alle plaatjes waaruit die GIF-animatie bestaat op een rijtje. Dat de animatie stopt, komt doordat Swish in de tijdlijn van de Sprite het commando Stop zet. Als je dat verandert in Go to Frame 0 of Scene 1, loopt de animatie gewoon door.

Guus.

dank je wel guus
dat heeft goed geholpen
nou heb ik nog een vraag:rolleyes:

je ziet heel vaak op een internetpagina kleine foto's staan,
en als je daar op klikt worden het groote foto's
is dit ook mogelijk met swish?
zoja hoe doe ik dat dan?
want ik druk op isert image maar dan is mijn foto groot ik wil hem dus klein hebben en als je er dan op drukt met je muis dat die weer groot word zodat ik meerdere foto';s op een pagina kan zetten
alvast bedankt voor de info

serialk:)

Op www.home.zonnet.nl/g.crone/swish vind je een demootje van hoe je zoiets helemaal in Swish zou kunnen doen. (Klik even op de knop helemaal onderaan, daar kun je de .swi-file downloaden.) Het ziet er leuk uit, maar heeft verschillende nadelen.
Zo kan de bezoeker van je site de foto's niet downloaden. (Maar misschien vind je dat juist een voordeel.)
Tweede nadeel is dat ALLE foto's, de kleine en de grote, eerst geladen moeten worden voordat de bezoeker iets kan zien. Dit is maar een voorbeeld met 2 foto's, maar de .swf file is al 150 kb groot. Met een stuk of 10 foto's is dat al gauw 700 tot 800 kb. Je zal dan ook nog een leuke preloader moeten maken, omdat je bezoekers anders een paar minuten naar een scherm met een rood kruisje zitten te kijken.
Verder krijg je bij veel foto's ook nog het probleem dat je aan elke thumbnail een heleboel acties moet verbinden. Stel dat je 10 foto's hebt. Als iemand dan bijv. op foto 10 klikt, moet niet alleen het commando aan Sprite 10 gegeven worden om te verschijnen, maar ook moeten er commando's aan Sprite 1 tot en met Sprite 9 gegeven worden om te verdwijnen. Je weet nl. niet welke foto de bezoeker vóór foto 10 heeft bekeken, dus om zeker te zijn dat die weg wordt gehaald, moeten dan alle andere foto's worden weggehaald. En dat bij elke thumbnail. Dat zijn dus 100 Tell Target commando's voor 10 foto's. En bij twintig foto's worden het er 400. Niet dat het resultaat daar veel slechter of trager van wordt, maar je krijgt er wel een muisarm van.
Een laatste nadeel is dat Flashanimaties vaak trager worden als ze een tijdje op het scherm staan.
Kortom, dit is leuk voor maximaal 3 foto's. De acties die je aan de knoppen moet verbinden blijven dan overzichtelijk. Zo zou je bijvoorbeeld in een stuk tekst 3 woorden die naar 3 foto's verwijzen in knoppen kunnen veranderen en ze een andere kleur geven, zodat de bezoeker ze herkent als links. Klikt hij er dan op, dan laat je de foto's uit de tekst opdoemen of in beeld schuiven ergens, of iets dergelijks, ter verduidelijking van wat je in je tekst hebt staan.

Hieronder een korte uitleg.
Open de swi-file in Swish. Selecteer een van de blauwe knop-pictogrammen, bijv. "thumb1" in de tijdlijn door erop te klikken. Klik dan links op het tabblad Actions. Daar zie je de Acties waarmee de Sprites worden bestuurd. Die opdrachten worden uitgevoerd in de tijdlijnen van de Sprites. De Sprites zijn de Targets (doelen) van de acties.
Klik nu op het tabblad Outline op het Kruisje vóór de Sprite "foto1".
Je ziet nu bovenaan de tijdlijn van Sprite 1, die ik "foto1" genoemd heb. Die Sprite bevat de eigenlijke foto "foto1.jpg".
Als de Flash-animatie start, wordt in Frame 1 de foto verwijderd. In Frame 2 staat de opdracht Go to Frame 25, waar een Stop-commando staat. De foto wordt in Frame 5 pas zichtbaar, maar daar gaat de Sprite pas naartoe als de bezoeker op de knop "thumb1" klikt. Dan wordt het commando gegeven om naar Frame 5 te springen. Daar start het Effect Move, waarbij de grootte van de foto en de transparantie (Alpha) allebei van 0 naar 100 % gaan in 20 Frames (1 sec). (Dubbelklik in de tijdlijn op het effect en het Effect Palet wordt zichtbaar. Je ziet op de tabbladen Start At en Motion hoe de beweging wordt gemaakt.)
In Frame 24 van de Sprite staat een Stop om te voorkomen dat de foto meteen weer verdwijnt.
Aan de Sprite "foto2", die net zo'n tijdlijn heeft, wordt tegelijkertijd het commando gegeven om naar Frame 25 te gaan, waar het Effect Remove en het commando Stop staan. De foto verdwijnt dus en de Sprite wacht tot hij opnieuw naar Frame 5 wordt gestuurd.

Als je eenmaal doorhebt hoe je Sprites bestuurt met acties die je aan knoppen verbindt, zijn je mogelijkheden eindeloos. Je kunt in Sprites zelfs weer meerdere geluiden importeren, die dan afgespeeld worden bij verschillende gedragingen van je Sprite.

Veel succes met je verdere experimenten.

Guus.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan