Ok, das een stuk beter.
Als je kijkt wat je nu hebt en zet de TP Link deco m5 er naast:
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1182249;427212;446999/
De router heeft een zwakke Wifi alleen 2.4 GHz 300Mbps.
Maar de Fritz heeft een prima Wifi: de 2.4 GHz is bijna net zo snel als de Deco M5... maar... de 5GHz van de Fritz is veel beter dan die van de Deco M5... 1,3Gbps versus 867Mbps...
Dan moet je het van de Deco M5 het puur van de mesh hebben, want eigenlijk is ie slechter....
Dus het wordt nog afwachten wat je er mee opschiet... want de mesh van de M5 is dat een bekabelde backhault of een Wifi backhault ... in dat laatste geval kan het zijn dat deze een stuk minder sterk is? Maar dat kan ik niet bewijzen.
Overdenk dat deel nog eens. Kun je een veel betere opstelling van de Fritz maken, en dan bekabeld? Dan geeft deze de max snelheid van de Wifi en als een gunstige plaatsing mogelijk is, dat weet ik dus niet.... dan kan verschil bij een Deco M5 plaatsing dus wrs wel beter zijn, maar hoeveel winst ga je behalen???
Terug naar de instabiliteit:
Jouw router heeft identieke LAN poorten dat is lang niet altijd zo ivm andere functies..
Als jouw UTP-kabels in orde zijn, dan zou je met de SG105 geen problemen moeten hebben als je die op de LAN v/d router aansluit.
Je hebt 2 SG105, zie je nog verschillen?
Zie je ook verschillen als je de LAN poort aansluit op poort 1 ipv poort 5 van de SG105? Zou eigenlijk niet mogen. Tis een kwestie van uitsluiten.
Wat nog zou kunnen: Als de LAN poort vd router 3-5 jaar niet gebruikt is, kan er, zeker in een wat vochtige omgeving aanslag op het metaal van de UTP aansluitingspunten komen en de poort wellicht bijdrage an een minder stabiele werking van de SG105.
Ik zie dat op mijn laptop ook, die gebruik ik zelden via UTP en laatst had ie echt problemen via UTP.
Ik zou op Gbps poorten wel goede UTP kabel gebruiken, welk type kabel gebruik je om de router en de SG105 te verbinden?
Last but not least: Hoe goed is het elektriciteitsnet ter plekke? Als dat uit het jaar nul is...

en de contacten links en rechts van de stopcontacten zijn ook wat verweerd dan kunnen moderne schakelende voeding daar flink last van hebben van storingen agv slechte contacten.
Je zou de optelling dan op een deel kunnen testen wat niet van het jaar nul is...

puur om te kijken of het stabiliteitsprobleem dan weg is.
Tis puur een uitsluitpuntje om er even op bedacht te zijn als zich dat voordoet qua situatie.