Switch gekoppeld aan ethernetkabel, maar kan niet verbinden met apparaten

Status
Niet open voor verdere reacties.

MauriceT86

Gebruiker
Lid geworden
3 mrt 2015
Beste forum-lezers,

Ik heb vanavond een internet kabel doorgetrokken naar mijn werkkamer en wil deze aansluiten op een switch, vanuit deze switch wil ik dat het internetsignaal doorgegeven wordt aan diverse apparaten (laptop/tv/ps4), helaas lukt me dit niet. Wat doe ik fout?

Situatie is als volgt: UTP kabel in modem van KPN Glasvezel, deze loopt naar boven, gaat in Switch, andere UTP kabel verbonden met tv/pc/etc., maar geen internetverbinding.

Krijg melding op mijn PC (Windows 8): Onbekend netwerk

Als ik echter de UTP kabel direct in mijn laptop stop werkt het perfect. Dus er is sowieso signaal wat wordt doorgegeven.

Ik ben erg benieuwd of jullie mij kunnen vertellen wat ik over het hoofd zie.

Dank alvast,
Maurice

Bij sommige switches moet de aanvoer (internetkabel) op een daarvoor bedoelde poort worden aangesloten. Meestal poort 1 of poort 5. Dat kun je simpel testen :)

Werkt de switch ergens anders wel? Hij zou defect kunnen zijn. Is het een nieuwe? Dan zou ik er mee terug naar de winkel gaan als 'ie het ergens anders ook niet doet.

Maar mijn redenatie zoals hierboven. Modem - switch - apparaat zou moeten werken? Gaat om een sitecom 5 port 1000 mb switch.

Het moet wel Router - Switch - Apparaat zijn.

Over het algemeen is dat wel zo. Ik heb echter geen idee hoe dat met een glasvezel modem zit. Vandaar dat ik het toch maar even aanhaalde. De handleiding van de Xperia Box zal daar vast duidelijkheid over geven.

Als het een Xperia Box V9 is dan is het ook een router en kan je de kabel vanuit de switch op 1 van de 4 gele poorten aansluiten. Ik zou 2 en 3 proberen omdat 1 of 4 vaak worden gereserveerd voor TV signaal.

Laatst bewerkt:
Ik heb vanavond een internet kabel doorgetrokken naar mijn werkkamer en wil deze aansluiten op een switch
UTP kabel met vaste fabrieksstekkers of zelf er aangezet?

Laatst bewerkt:
Een kpn xperia box, is dat niet een router/modem ineen?

Maurice, zeg je nu dat jouw switch dus deze xperia box is ? Dan kan het dus zijn dat je tegen router
beperkingen aanloopt en dan met name DHCP instellingen ... Normaliter moet een standaard switch
en dus ook alleen maar een switch, direct werken óf deze moet dus defect zijn en/of geen spanning
krijgen.

Laat anders even type of merk weten van de switch of apparaat wat je nu gebruikt... kunnen we
even verder zoeken.. :)

Gr,

Remy

Heb je ook de configuratie gewijzigt van je switch? Sommige routers hebben een co,figuratie, maar zonder serienummer ben je natuurlijk hier ook niks ;)

Bij sommige switches moet je voor de WAN-aanluiting een crossed-cable gebruiken.

Zal even iets meer toelichting geven.

Ik heb een LAN-kabel in de KPN experia box gestopt, deze heb ik door naar boven gelegd. De LAN-kabel wil ik vervolgens in een switch stoppen. Vervolgens stop ik 3 LAN-kabels in de switch en verbindt deze met mijn laptop/ps4/tv. Dit lukt mij helaas niet. Ik heb wel geprobeerd of de LAN-kabel vanuit de experia box signaal geeft en dit is zeker het geval.

Het signaal werkt dus, maar via de switch in mijn slaapkamer niet. Fout op mijn laptop die ik krijg (windows 8) is internettoegang "beperkt". Heb de kabels en switch getest (op kantoor met IT'er) en dit werkt.

Hij geeft ook aan als LAN-kabel vanuit experia box het gewoon doet, dan kan het niet zo zijn dat het zonder switch niet werkt, want de switch aansich geeft alleen de mogelijkheid om met 1 LAN kabel meerdere apparaten te bereiken.

Switch: Sitecom 5 port network giga switch. Product code: LN-120 v1 002.

Hoop dat jullie me verder kunnen helpen. Alvast dank daarvoor.

Zoals Edmoor al schreef: De Experiabox moet zich als een router gedragen en (dus) ip-adressen uitdelen aan aangesloten apparaten.
Nu schrijf je daar helemaal niets over, maar ik zou me kunnen voorstellen dat je eerst het volgende doet:
Op een geschikt moment:
a. Alle computers/PS4's etc. die op de switch zijn aangesloten uitzetten.
b. De Experiabox helemaal uitzetten, een seconden of 20 wachten en dan weer aanzetten. Zodra die helemaal opgestart is de apparaten die aan de switch zijn aangesloten weer opstarten.

Kijk of het dan beter gaat. Indien niet, dan
a. wil ik wel weten welk ip-adres je laptop heeft als je de UTP kabel vanaf de Experiabox rechtstreeks erop aangesloten hebt (dus zonder switch er tussen).
b. Of die UTP kabel kant-en-klaar gekocht is of zelf gemaakt. Indien zelf gemaakt, een kabeltester erop loslaten, want ik zou dan vermoeden dat in de kabel (en/of het knijpen van de connectoren aan weerskanten) een fout zit.

Tijs.

Ik heb weer het 1 en ander geprobeerd. De switch werkt gewoon. Via andere kabel geprobeerd en dan geeft hij gewoon verbinding (kabel die beneden ligt). Nu denk ik dat ik deels achter het probleem ben waarom die het boven niet doet. Ik denk dat er iets is met het aansluitstekkertje. Op het ene apparaat werkt deze wel en op het andere apparaat niet. De switch pakt hij ook niet. Hoe kan het dat bijvoorbeeld mijn PC wel werkt op het aansluitstekkertje en mijn TV bijvoorbeeld niet? Heeft dat te maken met de LAN aansluiting in het desbetreffende apparaat?

Het aansluitstekkertje is er nieuw opgezet ivm doortrekken van de kabel.

Kabeltester erop loslaten, zoals ik al schreef. Sterk vermoeden dat bij het doortrekken/aanknijpen van de nieuwe connector iets fout is gegaan.

Tijs.

Dank allen voor de hulp. Is opgelost. Kleurtjes waren niet goed verbonden, mbv kabeltester is het opgelost.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan