switch - hub - router

Status
Niet open voor verdere reacties.

DiederikvH

Gebruiker
Lid geworden
10 nov 2002
Ik weet enkel het verschil tussen een hub en een router. Wat is een switch dan?

Diederik

Als je data naar een hub stuurt kijkt de hub niet naar de gegevens maar stuurt ze gewoon naar alle aangesloten computers. De computers kijken dan of de data voor ze bestemd is.

Een switch kijkt voor wie de data bestemd is en stuurt ze alleen naar die computer. Dit maakt het netwerk efficienter omdat er nu minder verkeer is en de bandbreedte optimaal gebruikt wordt.

Inderdaad stuurt een switch de data door naar een poort, in plaats van naar alle poorten. Maar als een switch van de destination pc nog geen mac adres heeft, gooit hij een broadcast uit naar alle poorten (behalve naar de poort waarop hij het packet ontving).

Een switch is verder onder te verdelen in managable en non-managable. In het eerste geval is de switch via een ip adres te bereiken en kan je zelf de tabel bijwerken. Dat is het soort switch dat je aantreft in 19" racks, en niet bij je lokale computerboer.

Overigens heb je ook nog repeaters, bridges en brouters om het rijtje compleet te maken.

Vergeet ook vooral niet dat switches de kans op colissions (twee pakketjes die precies op hetzelfde moment verzonden worden en dan opnieuw moeten worden verzonden) sterk verkleint. Aangezien een switch ook niet meerdere pakketjes tegelijk een kant op stuurt is de kans op een collision vrijwel nihil (maar nog niet 0).

Precies, en als thuisgebruiker die niet vaak grote bestanden over en weer pompt heb je ook geen switch nodig. Hubs zijn eigenlijk alleen voor simpel thuisgebruik.

Geplaatst door Lekkere Kwal
Vergeet ook vooral niet dat switches de kans op colissions (twee pakketjes die precies op hetzelfde moment verzonden worden en dan opnieuw moeten worden verzonden) sterk verkleint. Aangezien een switch ook niet meerdere pakketjes tegelijk een kant op stuurt is de kans op een collision vrijwel nihil (maar nog niet 0).

Inderdaad, een switch verkleint het collision domain. Helaas niet het broadcast domain, daarvoor heb je een router nodig.

Overigens is het verschil in prijs tussen een hun en een switch niet zo gek groot meer.

Ik heb voor de switch gekozen, en die werkt prima!

Andere vraag... is het niet mogelijk om een oud PC-tje (celeron of pentium pro) te laten draaien als router? USB voor de adsl-modem en een netwerkkaartje zijn voldoende als ik mij niet vergis...

Geplaatst door DiederikvH
Ik heb voor de switch gekozen, en die werkt prima!

Andere vraag... is het niet mogelijk om een oud PC-tje (celeron of pentium pro) te laten draaien als router? USB voor de adsl-modem en een netwerkkaartje zijn voldoende als ik mij niet vergis...
Precies, dat doen al erg veel mensen. Computer Totaal heeft er al behoorlijk wat artikelen aan gewijd (aan de instellingen en ook aan de benodigde software). Ik zou de laatste 3 nummers maar eens aanschaffen (of nabestellen) als ik jou was :thumb:

Steve heeft in de sectie handleidingen ook een erg duidelijk stukje geschreven.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan