Switch invloed op snelheid

Status
Niet open voor verdere reacties.

Beer93

Gebruiker
Lid geworden
27 aug 2008
Hallo,

Stel je hebt twee verschillende netwerken:

Alle componenten van het netwerk kunnen omgaan met snelheden van 10 Gb/s en je hebt een internetsnelheid van 10 Gb/s (zou leuk zijn als het in het echt zou kunnen:p).

1:
Modem+Router------Switch----- 3 PC's (verbonden met drie verschillende kabels aan switch)

2:
Moden+Router------3 PC's (verbonden met drie verschillende kabels aan modem/router)

Stel dat alledrie de PC's een bestand willen downloaden met een snelheid van 1 Gb/s. Zou dat dan in situatie 1 niet werken en in situatie 2 wel? Dit omdat ik me kan voorstellen dat de kabel tussen de router en de switch in situatie 1 een bottleneck vormt (in het geval van een CAT5e kabel). Mijn vraag is dus eigenlijk of een kabel van een router naar een switch een bottleneck zou kunnen vormen als drie PC's tegelijk die kabel willen gebruiken.

En nog een kleine vraag: Als je een ethernetkabel van 30m hebt, is het dan nuttig om een FTP of STP kabel te gebruiken in plaats van een UTP kabel?

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Laatst bewerkt:
Modem>Router>Switch , zou gewoon moeten werken omdat een Switch elk adres gescheiden ontvangt en opslaat zeg maar.

CAT5e is voldoende voor thuis gebruik en voor groot netwerk.
CAT6 volgens mij als je VOIP wil gaan gebruiken.
Tot 100 meter no problemo

Als alle pc's tegelijk gaan downloaden dan heb je verlies van snelheid.
Als je een hele snlle lijn hebt dan kun je in je newsreader aangeven van welke snelheid een ieder gebruik mag maken.
Dus 3 pc's op een 100Mbit lijn = ongeveer ieder 30Mbit

Bedankt voor je antwoord!:)

En heeft het dan nog nut om een FTP of STP kabel te gebruiken in plaats van UTP? We zijn hier namelijk van plan een kabel te trekken van ong. 20 tot 30 meter. Zou dat nog invloed hebben op de snelheid of stabiliteit? Of is dat alleen nuttig als er meerdere kabels naast elkaar liggen? Het gaat om een netwerk met een snelheid van 1 Gb/s.

Tot 100 meter merk je geen verschil met CAT5e. (je hebt goedkope en hele goede CAT5e, dus gebruik goede)
Dus leef je uit zou ik zeggen.
Alle andere soorten kabels is zonde van je geld.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan