switch voor thin clients en VOIP

Status
Niet open voor verdere reacties.

bitshifter

Gebruiker
Lid geworden
10 mrt 2012
Beste

Voor een oefening op school moet ik een configuratie maken voor een onderneming van ongeveer 40 werknemers.
Maar ik heb een vraagje ivm hoeveel switchen ik moet gebruiken om 30 thinclients en 30 voip telefoons te kunnen aansluiten.
Ik heb reeds in men configuratie 1 switch opgenomen, die 48 poorten bezit.
Maar ik neem aan dat ik hier niet mee toe kom aangezien ik 60 kabelkes zal nodig hebben ( 30 thin clients en 30 voip telefoons)
Volstaat het dan om nogmaals zo'n switch met 48 poorten in men configuratie te steken?

Dat hangt er vanaf:
Als de VOIP toestellen een 'ingebouwde switch' hebben met 1 poort zodat thin client en VOIP toestel met 1 aansluiting 'in de muur' (wandcontactdoos / wall outlet) toe kunnen per werkplek dan heb je aan 1x 48 poorts switch genoeg.
Overigens moet je dan meestal VLANs instellen om VOIP toestellen een ip-adres in een ander ip-segment te kunnen laten toewijzen via DHCP dan de thin clients.
Hangt er ook vanaf of je VOIP en thin clients in hetzelfde ip-segment stopt of niet. Meestal worden die op gescheiden ip-segmenten gezet, vanwege de routering van dataverkeer versus VOIPverkeer, maar hangt er natuurlijk ook weer vanaf of je de VOIP server intern staat of dat die extern is gehost (bijv. via een dedicated ADSL/glasvezelverbinding).

Tijs.

In het eerste geval (de voip telefoon beschikt over een integrated switch poort), sluit je dan gewoon de telefoon via een ethernet kabel aan op de thin client die dan verbonden is met de switch?

Het VOIP toestel is aangesloten op de switch (via aansluiting in de muur), de thin client is aangrsloten op de geintegreerde
switchpoort in het VOIP toestel. Precies zoals ik al schreef.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan