switchboard manager

Status
Niet open voor verdere reacties.

journeyman

Gebruiker
Lid geworden
5 dec 2006
ik heb n switchboard gemaakt met de switchboard manager. Op het switchboard heb ik momenteel drie knoppen (wordt later nog uitgebreider). een nieuw incident toevoegen, een incident raadplegen en een contact toevoegen. nu staan er uiteraard al heel veel incidenten in de databank en via de knop incident raadplegen zou ik de gebruiker de mogelijkheid willen geven om naar één specifiek incident te gaan. hiervoor zou ik na de klik op de knop de gebruiker een popup willen tonen waar hij het incident nummer moet ingeven. heb me er al rot op gezocht hoe ik dit kan aanpassen maar geraak er neit uit. kan er iemand mij ff helpen aub?

alvast bedankt

Marc

Marc,
Stuur de Access db even dan kijk ik er voor je naar. Ik kan het dan misschien even voor je maken en dan kun je in de db zien wat ik heb gedaan.

Gr, Thomas

Of je op de juiste weg bent met het switchboard is nog een vraag, omdat je zelf zo weinig kunt sleutelen aan het formulier; alles wordt opgeslagen in een tabel en aanpassen van knoppen vind ik zelf een heel gedoe. Als je zelf in die tabel gaat wroeten heb je kans dat het switchboard het niet meer doet. Bovendien is dit soort vragen een beetje lastig op te lossen. Ik gebruik dus al jaren geen switchboard meer, maar maak mijn startformulieren zelf.
In een normaal startformulier zou je een keuzelijst maken waaruit je een incident kunt selecteren, waarna je op de knop <Incident openen> klikt en gelijk het geselecteerde incident ziet. Of, als je geen incident selecteert, laat het formulier alle incidenten zien. (op het formulier zelf zou ik ook nog een aantal zoekvelden plaatsen, maar dat is een ander verhaal). Je kunt in dat geval ook kiezen voor een Popup met selectievelden, die bij sluiten automatisch het formulier Incident opent met het geselecteerde record.
Die laatste constructie zou bij jou misschien ook kunnen werken. In dat geval heb je een aparte knop nodig die eerst het popup formulier laat zien met de selectievelden, om dan vervolgens het volgende formulier te openen met de selectie. Je komt dan dus niet meer terug op het switchboard.

heb de raad van octafish opgevolgd en heb zelf formulieren aangemaakt maar nu kom ik het zelfde probleem tegen... hoe kan ik door op een knop te klikken een venster openen waarin ik vraag om het ticketnummer in te geven.

Wat heb je nu precies gemaakt? Ik gaf twee suggesties: op je hoofdformulier een keuzelijst maken en die gebruiken als filter voor je incidentenknop, of een aparte popup die de selectie verzorgt en daarna het formulier met filter opent.

Wel,

ik heb eigenlijk nog iets anders gedaan. ik heb 3 formulieren gemaakt om het allemaal wat overzichtelijk te houden. op heteerste formulier, het "hoofdformulier" heb ik 3 knoppen staan. een voor incident management, een voor contact management en eentje om de database af te sluiten

op het contact management formulier heb ik de knoppen gezet die met contact management te maken hebben en op het incident management formulier een aantal knoppen om de incidenten te behere, te raadplegen, ... op dat formulier moet nu een knop komen die als je er op drukt een ingave popup geeft waar je het incident nummer moet kunnen ingeven. als dat is ingegeven moet het incident in een daarvoor ontworpen formulier open gaan. het is net die popup die me niet lukt.....

Wat heb je tot nu toe gedaan? En wat lukt er nu niet?

na een paar dagen uit roulatie te zijn geweest ben ik deze ochtend met n frisse kop opnieuw aan de slag gegaan.

ik heb dus 3 formulieren gemaakt (en dus eigenlijk zelf n soort switchboard gemaakt)

een main menu met 3 knoppen
een contacten beheer form (werkt perfect)
een incidenten beheer form werkt ook perfect

vanuit incidentenbeheer ga ik naar een form waar ik een aantal velden uit de tabel incidenten weergeef. deze heb ik op de form gezet via add existing fields. het zijn allemaal keuzelijsten.
het is de bedoeling dat men een of meerdere keuzes kan maken en dat ik dan wanneer men op de knop zoeken klikt. alle records ga weergeven in een rapport die aan alle zoek criteria voldoen. als men dus bvb een keuze maakt uit het veld "assigned to en voor de rest niets kiest, dan moeten alleen de records weergegeven worden die voldoen aan de keuze die men gemaakt heeft bij assigned to. wanneer men meerdere keuzes maakt, dan moet er bij het klikken op search rekening gehouden worden met al die keuzes.

hier ben ik dus ff het noorden kwijt hoe ik dit moet aanpakken....

tweede probleem...

hoe kan ik ervoor zorgen dat alle velden op hun blanko staan. als ik nu een keuze maak en het form afsluit en dan weer open, dan heeft blijkbaar de form de inhoud van het "veld" onthouden....

er zou ook eenmogelijkheid moeten komen om op het incident nummer te zoeken....

ik kan de database niet uploaden hier... ze is bijna 50Mb groot (

Je stelt een simpele vraag, maar de uitwerking is dat helaas niet :)
Om een rapport te filteren op verschillende keuzelijsten, moet je een dynamisch filter hebben. Dat kan via VBA, of je kunt eventueel in de Recordbron van het rapport nog met dynamische criteria werken. De laatste oplossing werkt alleen voor één filter formulier. Wil je het rapport ook vanuit andere formulieren aansturen en filteren, dan moet je een filter maken via VBA en dat meesturen vanaf het formulier. Zeg maar welke optie je wilt...

De eerste wordt in de komende Access cursus overigens uitgebreid behandeld.

Ik vreesde er al voor.... het rapport moet enkel oproepbaar zijn vanuit dit ene formulier. ik heb niks ervaring met filters en ook al neit met vba (al staat er wel een cursus vba op het programma maar die is pas eind mei)

euh.... komende access cursus? waar en wanneer ?

in de Recordbron van het rapport met dynamische criteria werken denk ik dat de meest eenvoudige (ahum ahum) oplossing is op dit moment voor mij... al weet ik eerlijk gezegd niet hoe er aan te beginnen .....

In de nieuwsbrief staat elke maand een nieuwe aflevering van een Access cursus die ik schrijf. De oude afleveringen vind je in de Handleidingensectie.
Om je een beetje op weg te helpen, hier een voorbeeldje voor één filterveld:

Maak in de Recordbron van je rapport een extra veld aan met de optie Zichtbaar uit.
Code:
Veld1: IIf([Forms]![frmFilter_Rapport]![c2] Is Null;Waar;[Forms]![frmFilter_Rapport]![c2]=[Systeem])
Criterium: <>Onwaar
In dit voorbeeld heb ik een keuzelijsten met de namen c1, c2, c3 etc. Elke keuzelijst is gekoppeld aan een Tabelveld waar je het formulier op filtert. In de query van het rapport maak je vervolgens zoals gezegd een nieuw veld aan voor elk veld waarop je wilt filteren. De IIF functie geeft twee uitkomsten: ofwel TRUE als de keuzelijst leeg is, ofwel wordt het veld vergeleken met de waarde uit de keuzelijst. Die laatste vergelijking levert dan WAAR of ONWAAR op. Waar uiteraard als de waarde uit de keuzelijst gelijk is aan die van het veld.

Zou je de query zonder meer uitvoeren, en het veld zichtbaar laten, dan zie je dus ofwel de waarde uit de keuzelijst, ofwel de tekst WAAR. Door nu te filteren op <>ONWAAR haal je alle records weg die niet voldoen aan het criterium ONWAAR. En dat zijn dus de overeenkomende bij een gekozen waarde, of alle records als het keuzelijstje leeg is.

Wat je dus moet doen, is voor elk veld waarop je wilt filteren zo'n constructie maken. Uiteindleijk kun je dan filteren op je formulier/rapport zonder te programmeren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan