switchen tussen twee geluidsuitgangen

Status
Niet open voor verdere reacties.

jaapstam96

Gebruiker
Lid geworden
14 apr 2001
Hallo,

Ik heb op de moederbord geluid geïntegreerd, VIA97.
Tevens heb ik een geluidskaart, een Creative soundblaster.
Heb een tijdje het geluid via de kaart gehad, en heb nu de driver voor de VIA geïnstalleerd.
Weet iemand of het mogelijk is om te switchen tussen deze twee als de pc aanstaat en zo ja, hoe?
De ene uitgang wil ik voor de pc-speakertjes gebruiken en de ander voor de aansluiting op mijn stereo-installatie.
Nu moet ik telkens de stekkertjes omwisselen, waar ik moeilijk bij kan.

Groetjes,

__JanWillem__

Hoi,

Nogal simpel, want je kunt gewoon een verdeelstekkertje kopen.

JanWillem,

Het sturen van geluid naar 2 'geluidskaarten' tegelijk is niet voorzien voor bijna alle programma's die onder Windows draaien. Je zult dus een keuze moeten maken welke geluidskaart geluid/muziek gaat 'afhandelen'.

Het switchen van kabels is te voorkomen doordat je bij elke electronica/audioapparatuurzaak een splitter kunt kopen. Lijkt op dit.

Tijs.

Laatst bewerkt:
OK
Jammer maar helaas.
Dan maar een splitter kopen.

Is er trouwens nog kwaliteitsverschil tussen een kaart en een geïntegreerd?
Thx voor de snelle reacties trouwens.

Echte verschillen kan ik (maar ben geen audiofiel :) ) zo snel niet horen. Soms kun je met een insteekkaart m.b.t. het afspelen van MIDI bestanden (dus die met .mid bestandsextensie) voordelen halen, omdat er dan soms wat zgn. 'samples' van echte instrumenten op de geluidskaart zijn ondergebracht, die je niet hebt op een 'geïntegreerde' geuidskaart.

Voor het afspelen van .WAV (=geluiden) en audio-cd's heb ik, als niet-audiofiel, nooit echt een hoorbaar verschil gehoord. Als je wél een erg kritische luisteraar bent, dan zou ik zeggen: Test uit wat het beste geluid geeft. Natuurlijk is daar ook weer van belang welke boxen/stereoinstallatie je aan de geluidskaart hangt...

De grootste voordelen met een insteekkaart zijn te verkrijgen bij het zelf maken van muziek (MIDI, zie boven) op de computer. Daarnaast heb je soms op een insteekkaart meer aansluitingen voor muziekbronnen van waaraf je muziek kunt 'opnemen'/mixen. En soms geeft een insteekkaart de mogelijkheid van Surround sound, maar dat zou een AC 97 ook moeten bieden, als de pc-fabrikant een aansluiting in je kast heeft aangebracht voor naar je surround systeem (bij mijn Alternate computer zit die erbij).

Tijs.

Laatst bewerkt:
Er is me weer een hoop duidelijk geworden.
Dank je wel.:)

__JanWillem__

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan